• StrokeMittILivet2013

    35 000 i räkningar/skulder, 1000 kr på kontot. HJÄLP!

    Jag vet inte var jag ska ta vägen, är i djup ekonomisk knipa. Har 1000 kr på kontot och räkningar/skulder för ca 35 000 kr som måste betalas nu. Jag fick en hjärnblödning för ett år sedan och opererades akut, höll på att dö men överlevde mot alla odds. Jag tillbringade sedan ca 2 månader på sjukhus, både hemsjukhuset och 70 mil bort på NUS. Under tiden jag var som sjukast hann en räkning gå vidare till Kronofogden och jag fick en betalningsanmärkning. I och med min sjukdom fick jag även en depression som jag fortfarande lider av. Jag vet hur dumt det låter men jag mådde så dåligt att jag inte ens öppnade min post. En Ikano-räkning gick också vidare till Kronofogden och nu måste jag betala 8000 omedelbart där. I och med mina betalningsanmärkningar får jag inget lån som skulle kunna släcka mina akuta skuldbränder. Jag har försökt med flera olika, även från sådana som beviljar lån till med betalningsanmärkningar, för man får inte ha någon aktuell skuld hos KF. Utbetalningar från FK har försenats och gjort att jag halkat efter ännu mer med mina räkningar. Nu är läget alltså akut, när som helst stängs elen av, KF kommer väl vända sig till min arbetsgivare, barnomsorgen är inte betald, övriga krediter hos inkasso, jag känner mig helt sänkt. Vad i helvete ska jag ta mig till? Är det någon som kan ge mig ett vettigt förslag? Känns som att jag inte orkar så mycket mer nu, har börjat fundera i banor att inte leva längre...


  • Svar på tråden 35 000 i räkningar/skulder, 1000 kr på kontot. HJÄLP!
  • puss

    Och deppa inte ihop!!! 35000 betalar du på ett halvår!!

    Sköt om dig, pussa barnen och ha det bra. Låt inte småsaker knäcka dig.

  • 130303

    Du kommer ju inte kunna betala av allt i ett nafs, så det gäller att inte få panik. Betala dom viktigaste räkningarna till att börja med (hyran t.ex) den vill du inte vara sen med. Sedan ringer du inkassobolagen du har hamnat hos. Du förklara hur din situation är, dom kommer garanterat att hjälpa till (amorteringsfritt en period, bättre ränta osv) dom vill ju ha in sina pengar så småningom om. Sedan börjar du sälja av saker, på blocket och loppis. TV, onödiga prylar, elektronik, möbler. Du kanske inte tycker det är värt så mycket, men slår man ihop allt så kan det bli en slant. Som kan täcka det mest akuta.

  • 130303

    ...och ta inget lån för att täcka skulderna. Det blir aldrig bättre. För det lånet ska också betalas sen.

  • elmadumle

    En skuld som gått till kf behöver du ju inte betala hela på just nu. Kontakta soc och se om de kan hjälpa dig i det akuta läget.

  • Isabella08

    Hej! Jag skriver en uppsats gällande snabblån och vore därför jättetacksam om ni som någon gång tagit ett snabblån sk sms-lån eller andra korttidslån svarade på några frågor. Det tar endast en minut och Du är givetvis anonym!
    Tack på förhand! :)
    För att komma till undersökningen, vänligen klicka här www.surveymonkey.com/s/ZY2L9PJ  

  • Noname00
    Lovizas Mamma skrev 2014-04-23 23:45:42 följande:
    Men täcker inte försäkringen en sån här sak?
    vad är det försäkringen ska täcka?
  • Noname00
    Isabella08 skrev 2014-05-09 23:04:10 följande:
    Hej! Jag skriver en uppsats gällande snabblån och vore därför jättetacksam om ni som någon gång tagit ett snabblån sk sms-lån eller andra korttidslån svarade på några frågor. Det tar endast en minut och Du är givetvis anonym!
    Tack på förhand! :)
    För att komma till undersökningen, vänligen klicka här   
    Tycker du själv att det är passande att komma med din förfrågan i tråden när situationen är som den är, skäms du inte ?
  • Noname00

    Som sagt 35k k är inte mycket allt och det mesta har inte gått till fogden.
    Men du måste kontakta dem som du fått inkasso ifrån IDAG och begära avbetalningsplan då kommer det inte gå till fogden förutsatt att du betalar.

    Och det där med att konfogden inte behöver betalas med en gång stämmer inte, de har en ränta som tickar på så det vill man betala av så fort som möjligt.

    Hyran betalar man alltid oavsett skulder, den ska du alltid betala och i tid.

    Det här klarar du så se till och ring dem så känns det bättre sen

  • Lindsey Egot the only one

    Ring fordringsägarna, berätta vad du varit med om. Din sjukhusvistelse osv m och gör upp en avbetalningsplan. De brukar gå med på det.

  • goodasgold
    Lindsey Egot the only one skrev 2014-06-11 23:33:24 följande:

    Ring fordringsägarna, berätta vad du varit med om. Din sjukhusvistelse osv m och gör upp en avbetalningsplan. De brukar gå med på det.


    Bästa rådet. Ring långivarna och gör en avbetalningsplan, undvik till varje pris KFM annars är du pantad några år framåt.

  • Noname00

    Du har fått precis rätt råd det du ska göra är att ringa fodringsägarna dvs telia eller vad det nu är och förklara situationen och göra upp en avbetalninsplan alla brukar ge det.
    Du har så lite skulder så det där går snabbt att betala av.
    Går det till fogden så kommer det bara växa och växa och växa.
    Så ring det finns inget att skämmas över du har bara hamnat i en situation.
    Lika bra att ringa för om det går till kronofogden så innebär det ju itne att du slipper betala.
    Bätttre att ta en avbetalningsplan och slippa anmärkning.

  • XEmmabus

    Vad jag förstår har du redan räkningar som gått till Kronofogden. Det kan då vara lite lurigt att göra upp avbetalningsplaner med fordringsägare om du har en del för indrivning hos Kronofogden. Detta eftersom det inte tas hänsyn till några avbetalningsplaner när Kronofogden räknar på vilket betalningsutrymme du har. Summan som skall dras varje månad efter att du fått behålla ett förbehållsbelopp för att betala hyra, mat osv. Ibland är det därför bättre att samla sina fordringar hos Kronofogden och beta av i den takt som din ekonomi tillåter.

    Viktigast är att du betalar din hyra och el. Hör av dig till din kommun avseende barnomsorgsavgiften. Det är väldigt sällan de "kastar ut" barn pga ekonomiska problem. Men som alltid - ta alltid kontakt med fordringsägare. I ditt fall är det väldigt viktigt med hyresbolaget, elbolaget samt kommunen angående dagisavgiften. Kontakta även socialnämnden om det finns risk för att du inte kommer att kunna betala hyran.

    Vad skönt att höra att du blivit mycket bättre efter din sjukdom. Ta hand om dig och barnen, det kommer att lösa sig.

  • Frontline
    XEmmabus skrev 2016-01-06 01:03:59 följande:
    Vad jag förstår har du redan räkningar som gått till Kronofogden. Det kan då vara lite lurigt att göra upp avbetalningsplaner med fordringsägare om du har en del för indrivning hos Kronofogden. Detta eftersom det inte tas hänsyn till några avbetalningsplaner när Kronofogden räknar på vilket betalningsutrymme du har. Summan som skall dras varje månad efter att du fått behålla ett förbehållsbelopp för att betala hyra, mat osv. Ibland är det därför bättre att samla sina fordringar hos Kronofogden och beta av i den takt som din ekonomi tillåter.

    Viktigast är att du betalar din hyra och el. Hör av dig till din kommun avseende barnomsorgsavgiften. Det är väldigt sällan de "kastar ut" barn pga ekonomiska problem. Men som alltid - ta alltid kontakt med fordringsägare. I ditt fall är det väldigt viktigt med hyresbolaget, elbolaget samt kommunen angående dagisavgiften. Kontakta även socialnämnden om det finns risk för att du inte kommer att kunna betala hyran.

    Vad skönt att höra att du blivit mycket bättre efter din sjukdom. Ta hand om dig och barnen, det kommer att lösa sig.
    Det kan ha hänt mycket på !½ år sen det senaste inlägget skrevs i denna tråd.

    Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden 35 000 i räkningar/skulder, 1000 kr på kontot. HJÄLP!