• Linda Lights

    Låter mina tonårsdöttrar röka hemma

    Hej
    Jag har själv flyttat den här diskussionen hit efter att den legat under övrigt i ett annat forum. Vill ni läsa hela tråden från start så finns den här: www.familjeliv.se/Forum-24-429/m67082142.html

    Jag tycker nog att den passar bättre här och jag inser att jag kommer få massor av skit från alla möjliga håll om att jag är en svag morsa, att jag är wt osv. Jag kanske är svag, men wt är jag definitivt inte...

    Här nedan ser ni mitt senaste inlägg i ursprungstråden, som handlar om det faktum att jag låter mina tonårsdöttrar röka hemma. Och tro mig... när de började röka gjorde jag allt som jag förmådde för att de inte skulle fastna i beroendet, men likt förbaskat blev de rökare.

    Nu är mitt största dilemma hur jag hanterar en utlandsresa tillsammans med en av mina bästa kompisar och hennes dotter. Dottern är, precis som mina döttrar, rökare men skillnaden är att hennes mamma (min kompis) tvingar henne att tjuvröka medan jag låter mina döttrar röka öppet.

    //Linda

    Otroligt längesen jag skrev i den här tråden. Döttrarna är 16 och 18 numera och tyvärr röker vi alla tre fortfarande/igen :(

    Nu har jag hamnat i ett nytt dilemma och tänkte kolla om det finns några bra handfasta råd. Vi ska åka utomlands på semester efter att skolan slutar i juni. En väninna och hennes dotter ska följa med. Hennes dotter är klasskompis till min 16-åring och jag vet att hon också röker, men är totalförbjuden att göra det hemma. Hennes mamma (min väninna) har valt en motsatt väg jämfört med mig och är verkligen 100% mot att hennes dotter röker, men ändå vaneröker hon och gör ingen större hemlighet av det. Väninnan röker inte själv, men förutom att vi har olika åsikter runt detta så är vi jättetajta vänner.

    För mig är det självklart att mina döttrar kan göra precis som hemma, dvs röka öppet och tillsammans med mig. Jag köper fortfarande aldrig cigaretter till dem (inte ens till hon som fyllt 18). Men min väninna har tagit upp detta med mig och sagt att hon förväntar sig att jag förbjuder all rökning tillsammans med oss under semestern med tanke på att hon vägrar acceptera att hennes dotter röker. Jag anser att det blir konstigt eftersom jag tillåter mina tjejer att röka hemma och kontentan blir ju bara att de ett antal gånger per dag kommer att dra iväg någonstans för att röka istället för att umgås med oss på ett naturligt sätt.

    Vad tycker ni? Ska jag ta striden med min väninna eller ska jag låtsas som om det regnar och "tvinga" iväg tjejerna utom vårt synhåll för att kunna "tjuvröka"?

  • Svar på tråden Låter mina tonårsdöttrar röka hemma
  • chrissandra

    Jag vet inte vad du ska göra men jag hade aldrig okejat att mina tonårsbarn rökte så jag förstår din väninna.

  • Babyfeber

    Eftersom det är okej hemma så borde det vara okej under resan också. Hon vet ju att du tycker att det är okej så varför inte? De/ni behöver ju inte sitta och blåsa rök i ansiktet på henne direkt :p

  • Vickan I

    Fråga dina döttrar till att börja med. De kanske köper att gå iväg under resan om du förklarar läget. Särskilt om de ändå ska röka ihop med sin kompis?

  • Mysan8601

    Prata med dina döttrar om situationen. Men kontentan kommer ju bli precis som du sa att dom kommer smita iväg några gånger/dag för att röka.

  • Kicki85

    Prata med dina döttrar och beskriv problemet. De vill säkert att det ska vara en trevlig stämning under semestern och kan säkert göra sig besväret att gå undan för att röka. Säg också till din väninna att du tar ansvar för vad dina döttrar gör så får hon göra upp med sin dotter om vilka regler som ska gälla för henne. Om hennes dotter väljer att smygröka, vilket hon troligtvis gör, kan inte det ansvaret ligga på vare sig dig eller dina döttrar.

  • kajsalotta

    Kan ni inte snälla ha rökstopp på resan? Att ni slutar gemensamt?
    Jag skulle inte tillåta rökning hemma. Du är vuxen och sätter ett exempel för flickorna, så det vore toppen att du är stark att sluta.

  • Linda Lights
    kajsalotta skrev 2014-04-22 13:39:01 följande:
    Kan ni inte snälla ha rökstopp på resan? Att ni slutar gemensamt?
    Jag skulle inte tillåta rökning hemma. Du är vuxen och sätter ett exempel för flickorna, så det vore toppen att du är stark att sluta.
    Det är naturligtvis en god idé. Jag och den äldsta slutade faktiskt förra våren, men vi trillade båda dit igen vid olika tillfällen :( Fast jag tror inte att det är det bästa tillfället att sluta under själva resan eftersom det inte, åtminstone för mig, är något enkelt projekt. Vi pratar dock ofta om att verkligen peppa varandra och sluta samtidigt, även om den yngsta inte är lika tilltalad av tanken.
  • Linda Lights

    Kollade igenom "Mina trådar" och hittade den här. Min yngsta dotter har hunnit bli 17 år och har rökt i fyra år. Hon röker hemma sen två år tillbaka och jag accepterar det. Dock tycker on att jag är jättelarvig om inte hjälper henne att köpa cigaretter. Hon menar att storasyster ändå köper åt henne, men att det ibland vore mer praktiskt att jag köper, i synnerhet nu när storasyrran bor och pluggar på annan ort. Vad säger ni? Om jag ändå tillåter att hon röker hemma, ska jag underlätta praktiskt för henne också genom att köpa ciggen (som hon självklart få betala själv)?

  • Emma 89
    Linda Lights skrev 2014-11-01 01:49:02 följande:

    Kollade igenom "Mina trådar" och hittade den här. Min yngsta dotter har hunnit bli 17 år och har rökt i fyra år. Hon röker hemma sen två år tillbaka och jag accepterar det. Dock tycker on att jag är jättelarvig om inte hjälper henne att köpa cigaretter. Hon menar att storasyster ändå köper åt henne, men att det ibland vore mer praktiskt att jag köper, i synnerhet nu när storasyrran bor och pluggar på annan ort. Vad säger ni? Om jag ändå tillåter att hon röker hemma, ska jag underlätta praktiskt för henne också genom att köpa ciggen (som hon självklart få betala själv)?


    Min mamma fick reda på att jag rökte när jag var 14, vid 16 var det ok att röka hemma och hon köpte åt mig i nödfall vid 16, vid 17 köpte hon varje gång jag bad henne. Jag har varken rökt mer eller mindre för det. Skulle inte heller ha slutat om hon vart emot och satt förbud. Så jag personligen tycker inte att det spelar någon roll. Var dock noga med att de endast är till henne och att hon inte behöver prata om det. Annars blir det lätt att kompisar som kanske har svårt att få tag på cigg ber din dotter att be dig att köpa i tron om att dom är till din dotter.
  • Bäbiiiis

    Nu är ju denna situation lite speciell men generellt tycker inte jag att man har rätt att röka i närheten av folk som inte vill att man röker. Jag skulle inte vilja sitta brevid någon som röker avskyr när grannarna på balkongen under röker. Principen blir väl lite samma i detta fall. Om din väninna inte vill att ni röker i hennes o dotterns närhet borde ni acceptera det. Fast då borde det gälla dig också, inte bara dina döttrar.

  • Rikard

    Om ni inte varit så själviska hade ni allihop avstått från rökning under resan.
    Om jag hade varit din väninna hade jag aldrig låtit mina omyndiga barn följa med någon som inte tydligt accepterar de regler vi sätter upp.

  • AnnaBellaKarin
    Linda Lights skrev 2014-11-01 01:49:02 följande:

    Kollade igenom "Mina trådar" och hittade den här. Min yngsta dotter har hunnit bli 17 år och har rökt i fyra år. Hon röker hemma sen två år tillbaka och jag accepterar det. Dock tycker on att jag är jättelarvig om inte hjälper henne att köpa cigaretter. Hon menar att storasyster ändå köper åt henne, men att det ibland vore mer praktiskt att jag köper, i synnerhet nu när storasyrran bor och pluggar på annan ort. Vad säger ni? Om jag ändå tillåter att hon röker hemma, ska jag underlätta praktiskt för henne också genom att köpa ciggen (som hon självklart få betala själv)?


    Min dotter började som röka när hon var 16 och fick absolut inte röka hemma. Jag försökte få henne att sluta både genom bestraffningar och belöningar, men hon fortsatte ändå. Eftersom jag visste att hon inte hade några kompisar över 18 så frågade jag henne hur hon fick tag i cigaretterna. Det visade sig att det var kompisars kompisar som köpte ut och det kändes inte bra för mig då jag hade hört talas om skuldsättning, preparering av cigaretter och ockerpriser. Därför började jag köpa cigaretter åt henne när hon var 17 och hon fick hushålla med tre paket i veckan. Däremot fick hon inte röka hemma. Jag drog av pengarna från hennes studiebidrag. Nu har hon fyllt 18 och handlar själv.
  • Linda Lights
    Bäbiiiis skrev 2014-11-01 11:28:04 följande:

    Nu är ju denna situation lite speciell men generellt tycker inte jag att man har rätt att röka i närheten av folk som inte vill att man röker. Jag skulle inte vilja sitta brevid någon som röker avskyr när grannarna på balkongen under röker. Principen blir väl lite samma i detta fall. Om din väninna inte vill att ni röker i hennes o dotterns närhet borde ni acceptera det. Fast då borde det gälla dig också, inte bara dina döttrar.


    Nu handlade inte detta om att hon inte ville att vi skulle röka i hennes närhet, utan om att hennes dotter inte skulle tillåtas röka tillsammans med oss. Det är ju flera månader sedan vi åkte på resan och det löste sig ganska smidigt. När vi låg vid poolen eller på stranden gick mina döttrar iväg tillsammans med väninnans dotter när de skulle röka och mina tjejer tog hand om kompisens cigg däremellan. Det blev ingen big deal alltså.
Svar på tråden Låter mina tonårsdöttrar röka hemma