• Anonym (Elli)

    finns det farliga hajar i Sverige??

    Snart så är det ju dags att bada osv..och jag är så rädd för hajar. Finns dom i Sverige? Finns det hajar som äter människor i Sverige? Hur stor är chansen att en såndär farlig haj från tex Australien simmat fel och sliter sönder mitt ben när jag badar i Mälaren?
    Tacksam för svar!!!!!!

  • Svar på tråden finns det farliga hajar i Sverige??
  • Anonym (e)

    Lånehajar ska du akta dig för. Men i vattnet är det ingen fara.

  • Anonym (Elli)
    Anonym (e) skrev 2014-04-23 12:13:24 följande:

    Lånehajar ska du akta dig för. Men i vattnet är det ingen fara.


    Vad är lånehajar? Kan dom äta människor??:S
  • Ann Cistrus

    I foajen på Barsebäcks kärnkraftverk hade det en monter med en uppstoppad blåhaj. De hade fångat den i rensverket och den var ganska liten, typ 2,5 meter lång. Det får nog anses som extremt ovanligt att oceangående hajar förvillar sig så långt bort. 

    För övrigt tror jag att det är ganska få som är medvetna om att det finns vithajar i Medelhavet. Det ska tydligen vara en av deras "barnkammare". 

    Duh duh duh duh duh duh *nynnar Jaws-temat* 


    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (ingen fara!)

    Chansen är större att du blir biten av en gädda i nån insjö. Vårt vatten är för kallt för de stora hajarna. Det finns mindre hajar, men de äter bara fisk:) De som lever på pingviner, sälar etc, finns inte i våra vatten. Och det är DOM som smakar på människor. Oftast av rent misstag.

  • sextiotalist

    Nej, de hajar som kan anses farliga finns inte hos oss. Hammarhajen, som har gjort anfall mot människan, har observerats någon gång, men då har den troligen simmat vilse

    Såvisst finns det hajar, men de bryr sig bara om småfisk och plankton.

  • Anonym (Ägg)
    sextiotalist skrev 2014-04-23 12:49:37 följande:

    Nej, de hajar som kan anses farliga finns inte hos oss. Hammarhajen, som har gjort anfall mot människan, har observerats någon gång, men då har den troligen simmat vilse

    Såvisst finns det hajar, men de bryr sig bara om småfisk och plankton.


    Fast inte i insjöar?!
  • Anonym (Elli)
    sextiotalist skrev 2014-04-23 12:49:37 följande:

    Nej, de hajar som kan anses farliga finns inte hos oss. Hammarhajen, som har gjort anfall mot människan, har observerats någon gång, men då har den troligen simmat vilse

    Såvisst finns det hajar, men de bryr sig bara om småfisk och plankton.


    Hade den setts i Sverige?:S
  • Anonym (Elli)
    MotherLizzz skrev 2014-04-23 12:54:35 följande:

    Åh du är lika rädd som jag TS

    Ett rent helvete ibland å få förstår rädslan å bara skattar åt en :(


    Viisst! Man vågar inte gå ut längre än till knäna för att man ska hinna springa upp om det kommer en haj :s
  • sch32

    Jag är precis lika skraj jag TS, undviker att bada helt i djupa hav och sjöar. Läste om någon fet vithaj som heter Lydia som närmade sig Danmark, det räcker för mig.

    Men är extrem, kan börja skrika om någon sjunger signaturmelodin till Jaws när jag ligger i badkaret.

Svar på tråden finns det farliga hajar i Sverige??