• Fsake

    Penningfrågor för mammor/familjer i England

    Ni som fått barn innan ni flyttat och medan ni bott i England, har ni fått föräldrarpenning? Barnbidrag? Från Sverige. Eller har ni fått leva på det ni har så att säga? Vi kommer ev flytta till london med två barn och planerar nu nr 3. Kan man få föräldrarpenning från England ? Har skyddat sgi. i Sverige då jag arbetade innan jag pluggade som jag gör nu. Men vet inte om man kan "flytta över det" till london. Nån som varit /är i liknande situation? Maken kommer arbeta utsänd från ett svenskt företag så de stora barnens förskole/skolkostnader står företaget för iaf. Hur funkar det för er mammor med er pension? Sparar makens jobb det åt er? Hur funkar det? Hyr dyrt är egentligen council tax i london? Barnes/richmond området. Är ni mammor oftast hemmafruar eller arbetar man de timmar barnen är på dagis/skola? Man kanske inte tjänar ngt på det eller? Hoppas på svar :)

  • Svar på tråden Penningfrågor för mammor/familjer i England
  • YokohamaNr2

    Mycket frågor och jag kan nog inte svara på allt

    Jag fick mina barn i London och har brittisk man, men har svenska mammavänner som jag vet hade kvar sin svenska föräldrarpenning i London, så det ska funka ett tag i varje fall. Det får du kolla med försäkringskassan

    Council tax är ordnat i olika 'band' beroende på ditt borough och property. Kolla Richmond council hemsida och se vilket band ni har. Vi bor i norra london och betalar runt £1500 per år.

    Jag personligen jobbar deltid, så jag jobbar när barnen är i skolan, de går oftast 9-3.30. Men många är hemmafruar i varje fall när barnen är små. Inte helt lätt att hitta ett deltidsjobb som passar tiderna, men speciellt i Barnes så finns det säkerligen svenska nannys/au pairs som kan ta hand om barnen medan du jobbar, det kostar ju förstås

    Jag har min egna pension, så det vet jag inte hur det funkar, det måste nog du och din man diskutera hur ni ska göra. Dvs om inte hans jobb betalar (vilket jag tror är osannolikt) så få han betala in till dig

  • Fsake

    Tack för ditt svar!

    Fick du Föräldrarpenning från England med barnen då eller? Eftersom du jobbar tänkte jag.
    Tror du man kan få maternity allowance?
    Känner bara att vi tappar en del inkomst om jag inte får någonting..

    Men visst är det ganska billigt med mat, kläder? Billigare än i sverige?

    Förhoppningsvis får vi boendet betalt också så de största kostnaderna slipper vi.

  • Åsapåsa

    Vi flyttade till England fran Sverige under foraldraledigheten med vart tredje barn. Vi tog ut hela foraldrapenningen fran Sverige i England (det viktiga ar att du ar inskriven i Sverige och FK, vilket du ska fa vara om du har for avsikt att komma tillbaka, kommer inte riktigt ihag hur det forholl sig).

    Nar Tilde var 18 man och vara dagar var slut, borjade jag jobba. Da ar man tvungen att skriva ut sig och overgar saledes till engelska forsakringskassan (fast det finns inte i samma form). Det var i samma veva som vi overgick till eneglsk barnbidrag (child benefit).

    Jag jobbar nastan heltid (30tim/v) pa en webbyra, jag borjar tidigt (pappan lamnar pa dagis och skola) och sa slutar jag 14.45 sa jag kan hamta pa skolan). Det hade jag som anstallningskrav, och min arbetsgivare var flexibel med det. Det ar ganska manga som jobbar har, speciellt nar barnen borjar skolan vid 4 ars alder, men det ar saklart manga som vill at jobben som ligger pa skoltid. Pensionen star mitt jobb for, jobbar man inte far man nog fixa det sjalv.

    Kommunal skola ar gratis (fast man far antingen packa med en packed lunch eller betala for lunch fran skolan) men fritids kostar extra. Dagis ar valdigt dyrt, vi betalar ca £600/man. men det kan vara bade billiager och dyrare. nar barnet ar ca 3 ar far man 15h gratis i veckan.

    Var council tax ar (vi bor i Salisbury) ca £1500 per ar.

    Hoppas detta hjalpte lite och lycka till med er flytt! London ar en fantastisk stad och faktiskt overaskande barnvanlig.

  • YokohamaNr2
    Fsake skrev 2014-04-24 13:22:23 följande:
    Tack för ditt svar!

    Fick du Föräldrarpenning från England med barnen då eller? Eftersom du jobbar tänkte jag.
    Tror du man kan få maternity allowance?
    Känner bara att vi tappar en del inkomst om jag inte får någonting..

    Men visst är det ganska billigt med mat, kläder? Billigare än i sverige?

    Förhoppningsvis får vi boendet betalt också så de största kostnaderna slipper vi.
    Ja jag fick föräldrarpeng från England iom att det var här jag hade jobbat, flyttade från Sverige -97 så har inget från Sverige. Du kan ju inte få Maternity allowance och svensk föräldrarpenning samtidigt. Men som sagt du kan ju fortfarande få svensk föräldrarpenning om du fortfarande har det när ni flyttar hit

    Mat tycker jag inte är särskilt billigt, men kanske något billigare än Sverige

    De största utgifterna här är oftast boendekostnader och barnomsorg så har ni det fixat och din man tjänar bra, så blir det nog inga problem
  • Fsake

    Tack för svaren!

    Hoppas bara det inte blir problem med Föräldrarpenning . Men antar att man måste ha fött då redan i Sverige innan man flyttar och börjat ta ut fp. Jag kommer troligen föda i England i så fall och då kanske det blir krångel med svensk fp. Vad tror ni?

  • Vaniljkex

    Engelsk FP ar inte mycket att hanga upp ekonomin pa, man har 90% av sin lon de forsta sex veckorna, darefter far man max £138 i veckan i ytterligare 33 veckor, men vissa arbetsgivare ar mer generosa, fast det skulle ju inte galla dig, iom att du inte har en arbetsgivare har. Vet inte hur man kan ta med sig svensk fp lagligt, jobbade inte nar jag fick vara barn, och de ar fodda har. Vad galler pension kan jag tipsa om hur vi har gjort. Min man ger mig en klumpsumma varje ar, som jag forfogar over som jag vill, utover min "lon" for att vara hemmafru, och jag tycker att det ar en bra losning. Vet andra svenskar har dar mannen satter in pengar pa fruns pensionsforsakring.

    Jag trivs jattebra har och hoppas att ni oxa kommer att gora det!

  • Fsake

    Maken ska träffa London chefen imorgon och deala om lön, pengar för boende och så. Bara att hålla tummarna!

  • Minx

    Det går att ta med föräldrarpenning om du ska stanna här i 1 år eller mindre. Så för barn nr 3 kanske det inte blir aktuellt om du inte redan är gravid, men de dagar du har kvar för de andra barnen kan du plocka ut omgående när du kommer över. Skriv inte ut dig från Sverige förrän du måste är mitt råd. 

Svar på tråden Penningfrågor för mammor/familjer i England