• Isabelle12301

    Alkohol, världens lättaste grej att argumentera FÖR!

    I min värld så lär man barn genom att själv dricka som förälder att det är ett naturligt beteende hos vuxna. Här hemma har vi det absolut alkoholfritt, dels för att vi skall vara tillgängliga om något barn behöver hämtas (eller mot förmodan inte skulle komma hem så att vi hämtar hem). Genom det visar vi som föräldrar att vi tar ansvar för vår del och att vårt barn är viktigt. Barn som har drickande föräldrar skapar ett förakt.

    Och sen, det mest upprörande av allt.
    Varför i helvete låter ni era tonåringar dricka alkohol? Alltså, jag vet inte om det undgått er, men ni har HELA SVEA RIKES LAG i ryggen! Man FÅR EJ dricka när man är under 18 punkt. Skulle mina barn argumentera emot så hade jag sagt kort:
    Jag litar på er men ej på Pelle. Människor far illa och tänker inte vara ansvarig för det. Ni är ansvariga om ni är med! (om man nu uppfostrat barnen att ta ansvar)
    Lagen säger att det är förbjudet, jag struntar i om någon landat på månen NEJ.

    Skulle min tonåring komma hem full så hade jag ringt polisen för att LAGEN säger det.

    Världens lättaste grej att argumentera FÖR.

  • Svar på tråden Alkohol, världens lättaste grej att argumentera FÖR!
  • Madmoiselle
    Isabelle12301 skrev 2014-04-26 02:53:24 följande:
    I min värld så lär man barn genom att själv dricka som förälder att det är ett naturligt beteende hos vuxna. Här hemma har vi det absolut alkoholfritt, dels för att vi skall vara tillgängliga om något barn behöver hämtas (eller mot förmodan inte skulle komma hem så att vi hämtar hem). Genom det visar vi som föräldrar att vi tar ansvar för vår del och att vårt barn är viktigt. Barn som har drickande föräldrar skapar ett förakt.Och sen, det mest upprörande av allt.Varför i helvete låter ni era tonåringar dricka alkohol? Alltså, jag vet inte om det undgått er, men ni har HELA SVEA RIKES LAG i ryggen! Man FÅR EJ dricka när man är under 18 punkt. Skulle mina barn argumentera emot så hade jag sagt kort:Jag litar på er men ej på Pelle. Människor far illa och tänker inte vara ansvarig för det. Ni är ansvariga om ni är med! (om man nu uppfostrat barnen att ta ansvar)Lagen säger att det är förbjudet, jag struntar i om någon landat på månen NEJ.Skulle min tonåring komma hem full så hade jag ringt polisen för att LAGEN säger det.Världens lättaste grej att argumentera FÖR.



    Det har absolut inget med familjehem att göra men jag håller med dig!
  • hovnarren

    Att hålla tonåringarna borta ifrån alkohol är bra! Det leder till mindre stök ute på stan och en lugnare Valborg. Men vad är syftet egentligen med att hålla dem ifrån alkohol?

    Den som själv väljer att hålla sig ifrån alkohol, och låter föräldrarna bli befriade ifrån bördan, kanske inte väljer att hålla emot livet ut.

  • Drottningen70

    Jag håller med om att man inte ska uppmuntra till drickande, bjuda hemma eller bli full inför sina barn, och allt det där. Men OM din tonåring skulle komma hem full, varför skulle du ringa polisen och vad är det du tror att de skulle kunna göra?

  • Anonym (Ickehysterisk)

    Jag tror att din svartvita syn på världen och hårda attityd mot ungars normala klavertramp gör oändligt mycket större skada än om jag tar ett glas vin vid söndagmiddagen framför mina barn. Något du själv kommer att märka den dag dina barn helt vänder dig ryggen.

  • Anonym (Jagger)

    Jag har vuxit upp med föräldrar som druckit, så som tonåring gjorde givetvis jag också det, för "de vuxna gör ju alltid rätt". Min ungdom blev katastrofal.

    Nu då jag själv vuxit upp skulle jag tack och lov aldrig göra något så idiotiskt som att dricka. Jag tycker att argument för att dricka, tex jag slappnar av. Visar hur ointelligent personen som sagt det är.

    Alkohol är ett gift som bedövar din hjärna, varför i hela friden skulle man njuta av att inte behöva känna? Då man istället kan njuta mer av att känna alla känslor?

    Som alla borde förstå så försvinner inte problemet för att man blundar för det, utan kommer att bli värre då du ignorerar det.

  • Anonym (strax 18)
    Isabelle12301 skrev 2014-04-26 02:53:24 följande:
    I min värld så lär man barn genom att själv dricka som förälder att det är ett naturligt beteende hos vuxna. Här hemma har vi det absolut alkoholfritt, dels för att vi skall vara tillgängliga om något barn behöver hämtas (eller mot förmodan inte skulle komma hem så att vi hämtar hem). Genom det visar vi som föräldrar att vi tar ansvar för vår del och att vårt barn är viktigt. Barn som har drickande föräldrar skapar ett förakt.

    Och sen, det mest upprörande av allt.
    Varför i helvete låter ni era tonåringar dricka alkohol? Alltså, jag vet inte om det undgått er, men ni har HELA SVEA RIKES LAG i ryggen! Man FÅR EJ dricka när man är under 18 punkt. Skulle mina barn argumentera emot så hade jag sagt kort:
    Jag litar på er men ej på Pelle. Människor far illa och tänker inte vara ansvarig för det. Ni är ansvariga om ni är med! (om man nu uppfostrat barnen att ta ansvar)
    Lagen säger att det är förbjudet, jag struntar i om någon landat på månen NEJ.

    Skulle min tonåring komma hem full så hade jag ringt polisen för att LAGEN säger det.

    Världens lättaste grej att argumentera FÖR.
    Vart i SVEA RIKETS LAG hittar du att man inte får drika alkohol om man är under 18?
    Du får inte köpa och inneha alkohol om du är under 18 men det finns inget som säger att du INTE får dricka alkohol om du blir bjuden!
  • Anonym (Ickehysterisk)
    Anonym (Jagger) skrev 2014-05-12 07:32:53 följande:
    Jag har vuxit upp med föräldrar som druckit, så som tonåring gjorde givetvis jag också det, för "de vuxna gör ju alltid rätt". Min ungdom blev katastrofal.

    Nu då jag själv vuxit upp skulle jag tack och lov aldrig göra något så idiotiskt som att dricka. Jag tycker att argument för att dricka, tex jag slappnar av. Visar hur ointelligent personen som sagt det är.

    Alkohol är ett gift som bedövar din hjärna, varför i hela friden skulle man njuta av att inte behöva känna? Då man istället kan njuta mer av att känna alla känslor?

    Som alla borde förstå så försvinner inte problemet för att man blundar för det, utan kommer att bli värre då du ignorerar det.

    Jag och mina syskon samt alla våra vänner har vuxit upp med föräldrar som dricker något glas vin till maten på helgen, tar en nubbe vid jul, påsk och midsommar och skålar i champagne vid högtider. Aldrig någonsin har vi sett de vuxna omkring oss berusade och våran ungdom var hur bra som helst.

    Visst hände det att vi drack för mycket av öl vi fått från äldre kompisar någon gång runt 15-årsåldern men då kunde man ringa mamma och pappa vilka kom och hämtade direkt och bäddade ned en hemma. Skamsen som en hund fick man sedan när man nyktrade till ta emot en föreläsning om att ta det lugnt med alkohol.

    Eftersom våra föräldrar aldrig var fulla själva, visade hur man dricker på ett normalt sätt och inte fördömde oss för att vi gjorde misstag som många ungdomar så tog det inte lång tid innan att dricka mycket tappade sin tjusning. Hade de däremot infört totalförbud, ring polisen etc hade vi säkert druckit desto mer samt haft ett uselt förhållande till vuxengenerationen.
  • Anonym (hantera)
    Anonym (Ickehysterisk) skrev 2014-05-13 12:21:53 följande:

    Jag och mina syskon samt alla våra vänner har vuxit upp med föräldrar som dricker något glas vin till maten på helgen, tar en nubbe vid jul, påsk och midsommar och skålar i champagne vid högtider. Aldrig någonsin har vi sett de vuxna omkring oss berusade och våran ungdom var hur bra som helst.

    Visst hände det att vi drack för mycket av öl vi fått från äldre kompisar någon gång runt 15-årsåldern men då kunde man ringa mamma och pappa vilka kom och hämtade direkt och bäddade ned en hemma. Skamsen som en hund fick man sedan när man nyktrade till ta emot en föreläsning om att ta det lugnt med alkohol.

    Eftersom våra föräldrar aldrig var fulla själva, visade hur man dricker på ett normalt sätt och inte fördömde oss för att vi gjorde misstag som många ungdomar så tog det inte lång tid innan att dricka mycket tappade sin tjusning. Hade de däremot infört totalförbud, ring polisen etc hade vi säkert druckit desto mer samt haft ett uselt förhållande till vuxengenerationen.
    Alla barns uppväxt där sprit har funnits i hemmet har inte varit bra bara för att din har varit det dock, det är du självklart medveten om. tyvärr finns det många barn som har fått sina uppväxter förstörda av föräldrar som inte har kunnat hantera alkoholen.
  • Anonym (Hepp)

    TS, vad tycker/tror du att polisen ska göra när du ringer och berättar att ditt tonåriga barn kommit hem full?

  • Anonym (Hepp)
    Anonym (strax 18) skrev 2014-05-12 07:40:03 följande:
    Vart i SVEA RIKETS LAG hittar du att man inte får drika alkohol om man är under 18?
    Du får inte köpa och inneha alkohol om du är under 18 men det finns inget som säger att du INTE får dricka alkohol om du blir bjuden!
    Du behöver lära dig att skilja på "var" och "vart" så att du blir tagen på allvar.
  • Itpoh6
    Isabelle12301 skrev 2014-04-26 02:53:24 följande:
    Skulle min tonåring komma hem full så hade jag ringt polisen för att LAGEN säger det.
    Vilket omotiverat resursslöseri. Skulle polisen hitta din fulla tonåring, hade dom kört hem till dig. Tonåringar behöver inte stigmatiseras mer än nödvändigt. Alla måste få finna sin egen väg. Supande bör inte uppmuntras på något sätt, jag är också emot alla fulla ungdomar som förstör för sig själva. Men det finns ingen bättre läropeng än sina egna misstag.


  • Anonym (hantera)
    Itpoh6 skrev 2014-05-13 12:48:34 följande:
    Vilket omotiverat resursslöseri. Skulle polisen hitta din fulla tonåring, hade dom kört hem till dig. Tonåringar behöver inte stigmatiseras mer än nödvändigt. Alla måste få finna sin egen väg. Supande bör inte uppmuntras på något sätt, jag är också emot alla fulla ungdomar som förstör för sig själva. Men det finns ingen bättre läropeng än sina egna misstag.


    Jag ger blanka katten i om dom förstör för sig själva det är deras eget val och deras eget och deras föräldrars ansvar. Däremot så vill jag inte att fulla människors beteende ska gå ut över andra.
  • Itpoh6
    Anonym (hantera) skrev 2014-05-13 12:51:00 följande:
    Jag ger blanka katten i om dom förstör för sig själva det är deras eget val och deras eget och deras föräldrars ansvar. Däremot så vill jag inte att fulla människors beteende ska gå ut över andra.
    Det är jag helt enig i. Det ska naturligtvis inte gå ut över andra.
  • Anonym (anonym)
    Itpoh6 skrev 2014-05-13 13:47:34 följande:
    Det är jag helt enig i. Det ska naturligtvis inte gå ut över andra.
    håller också med
Svar på tråden Alkohol, världens lättaste grej att argumentera FÖR!