• Johanniee

    När börja med mammakläder?

    När började ni med mammakläder? Jag är i v 11+4 (?) idag och magen är så svullen att jag inte får igen byxorna. Liiite jobbigt, men det känns för tidigt att börja med mammabyxor. När började ni?

  • Svar på tråden När börja med mammakläder?
  • Limaliie

    Runt v 20-22 ungefär. Men då mest bara mammalinnen och ett par mammabyxor jag har.
    Använder faktiskt fortfarande mest vanliga kläder, är snart i v 27. Kjolar, mjukisbyxor och pösigare linnen/tröjor funkar utmärkt som vanliga kläder.

    Och då är min mage rätt stor ändå

    Så köp inte för mycket mammakläder är mitt tips.

  • anaconda

    Jag började v 8!! Va svullen och uppsvälld (första barnet oxå) sen är ju mamma kläder as sköna! Använder fortfarande mamma byxorna (födde för 5 veckor sen)

  • Kaktus

    Mammabyxor i v 18. Köpte ett par mammatröjor senare i graviditeten också men för det mesta klarade jag mig med de kläder jag hade.

  • septembermammans

    Började använda mammabyxor väldigt tidigt båda graviditeterna. Fick/får så ontnärnågot sitter åt! Tröjor/ linnen fungerar vanliga fortf (inte alla men många med stretch) fortfarande. Är i v 33 Kjolar o klänningar med stretch funkar oxå. Harnågra mamma strumpbyxor som både är sköna o supportar lite!

  • Soluppgång

    Jag gjorde IVF (då svullnade magen av 12 äggfolliklar), och har inte kunnat knäppa byxorna sedan 1 vecka före IVF:en, d.v.s. har inte kunnat knäppa dem på 7 veckor nu (är i vecka 8+0).

    Vill egentligen inte köpa mammabyxor förrän jag passerat vecka 12, men vet inte om jag orkar vänta så länge, det känns så meckigt att hålla koll på att inte tröjan åker upp. :P (Vill ju inte att folk ska se att jag inte knäppt byxorna.) Jag vet inte om faktumet att jag tar progesteron 3 ggr/dygn fortfarande kanske bidrar till att magen aldrig svullnade av efter IVF:en utan är fortsatt svullen? (Jag är smal i övrigt så det är bara svullnad.)

  • DreamerM

    Jag köpte mina första mammabyxor förra veckan, vecka 34 och det är det enda i mammakläd-väg som jag köpt faktiskt.
    Nu säger alla att jag har en rätt liten mage, men den finns ju där så klart. Har tidigare använt mycket mjukisbyxor för att jag gillar det helt enkelt och har alltid gjort.
    De gånger jag använt jeans eller så har det gått att ha dom under magen. Jag personligen har inte velat köpa så mycket mammakläder heller för det är ju inget jag kommer använda sen.

  • Lea02

    Va roligt ! Jag är i v 11+3 idag. Jag har samma problem men jag sätter en hårsnodd i knappen o hålet för knappen för att använda favvojeansen lite längre! Men de finns ingen speciell vecka för o köpa mammakläder, du kommer antagligen vilja köpa de iallafall så köp nu om de känns bra! De är väldigt skönt om inte annat!!

  • uglygodcilla81

    Köp ett rejält mammabälte så kan man stoppa det i jeansen och vila över så sitter byxorna på plats! Fast då är det uppenbart att man är på smällen förstås...

  • Purlan

    Mitt tips är att börja när det känns bekvämt oavsett om det är v 8 eller 22. Magarna beter sig så olika.

    Generellt sett kan man nog strunta i gravidöverdelar och satsa på underdelar.

Svar på tråden När börja med mammakläder?