• lillyhammer

    Utredning i Skellefteå 2014

    Jag och min sambo fyllde i en enkät för utredning för 1,5 månader sen. Efter ca 2 veckor hörde de av sig och vi fick OK på att göra utredning. Sen togs alla prover, men nu har vi inte hört något från dem alls. Jag menar, blodproverna och spermaprovet borde väl vara färdigutredda och de sitter på svaret?

    Börjar få lite tidspanik också då de stänger ner för sommaren redan den 15 Maj :( Kan man ringa dit och få svaren via telefon så det går lite snabbare?

    Någon som gjort en utredning via Skellefteå som kan berätta om sin erfarenhet?

    Eller som vi som håller på att göra??

  • Svar på tråden Utredning i Skellefteå 2014
  • lantlivet

    Hej! Ja har för en månad sen typ fått veta att ja har pco. Och för mig tog det 3 v att få papperet hem med provsvaren. Men då hade ja redan ringt dit och frågat hur de va om proverna sa samma som vul gjorde. Så du kan nog ringa dit. De verka ej va så snabba här i skeå. Hur gamla är ni? :)

  • lantlivet

    Själv har vi försökt i ett år men får ej hjälp och utredning förrän efter sommaren.. Bara för att ja ej fyllt 23, vilket ja gör i nov.

  • lillyhammer

    Behövde inte ringa dit. De skickade en lapp om tid för när vi får fara dit för först en utvärdering av provsvaren vilket bara är en halvtimma. Sen har jag gynundersökning....

    Första är med en ssk andra med en läkare. Är rätt nervös över gynundersökningen. Vad är de de kollar efter?!?!

    Vi är båda i 30 års åldern :)

  • lantlivet
    lillyhammer skrev 2014-05-12 15:04:52 följande:
    Behövde inte ringa dit. De skickade en lapp om tid för när vi får fara dit för först en utvärdering av provsvaren vilket bara är en halvtimma. Sen har jag gynundersökning....

    Första är med en ssk andra med en läkare. Är rätt nervös över gynundersökningen. Vad är de de kollar efter?!?!

    Vi är båda i 30 års åldern :)



    Skönt! De kollar nog dina äggstockar & livmoder efter abnormaliteter. Som på mig har jag fulla äggstockarna med äggblåsor. Vilket betyder ingen äl = pco.

    Okej :)

    De kommer nog gå fint dedär! Fick ni tid innan sommaren iaf? Så ni slipper vänta? :)
  • lillyhammer
    lantlivet skrev 2014-05-12 19:13:04 följande:


    Skönt! De kollar nog dina äggstockar & livmoder efter abnormaliteter. Som på mig har jag fulla äggstockarna med äggblåsor. Vilket betyder ingen äl = pco.

    Okej :)
    De kommer nog gå fint dedär! Fick ni tid innan sommaren iaf? Så ni slipper vänta? :)
    Usch, gillar inte gynundersökning!

    Säger de på en gång..."du verkar ha PCO" eller återkommer de sedan med ett besked? Hur kändes det att få PCO besked? För oss skulle det ju vara skönt att få ett besked oavsett...så man vet om det är piller man ska ta för att hjälpa naturen på traven eller omd et bara är extremt otur vi haft!!

    Enligt hemsidan görs bara utredningar till 15 maj, men vi är bokade till 28 maj. Mycket märkligt. Men jag tror att de personer de har hunnit ta "in i systemet" innan 15...fullföljer de. Även om IVF kanske inte bokas in då förrän efter sommaren. Om vi nu får göra det. Man måste ha försökt i 3 år(!!!!) om man är under 32 :(


  • lantlivet
    lillyhammer skrev 2014-05-13 12:53:57 följande:
    Usch, gillar inte gynundersökning!

    Säger de på en gång..."du verkar ha PCO" eller återkommer de sedan med ett besked? Hur kändes det att få PCO besked? För oss skulle det ju vara skönt att få ett besked oavsett...så man vet om det är piller man ska ta för att hjälpa naturen på traven eller omd et bara är extremt otur vi haft!!

    Enligt hemsidan görs bara utredningar till 15 maj, men vi är bokade till 28 maj. Mycket märkligt. Men jag tror att de personer de har hunnit ta "in i systemet" innan 15...fullföljer de. Även om IVF kanske inte bokas in då förrän efter sommaren. Om vi nu får göra det. Man måste ha försökt i 3 år(!!!!) om man är under 32 :(



    De va mi första gång att göra en. Å de gick bra. Ja va hos Håkan.

    Ja sa att ja trodde det var de å han bekräfta när han såg alla äggblåsor. Men de vill även se att proverna visar samma.

    Ja visste ju som om att de va det redan innan då ja har nästan alla symptomen. Men de va både skönt då ja vet vad som behövs för att bli gravid. Men samtidigt kändes de som art ja bara ville dö för att ja svikit min sambo på barn typ. Om inget skulle funka..och arg på han däruppe för att just ja skulle få detta. Varför? Ha jag gjort något så fel så ja ej ska få de ja länge velat.

    Oj är de så lång tid på försöka själv? Men de måste ju nästan gå fortare om man har pco som visar att man ej har äl. Så får man komma på IVF möte tidigare.

    Konstigt att de ej fanns någon tidigare tid. Men hållet tummarna för er!
  • lillyhammer
    lantlivet skrev 2014-05-13 17:53:18 följande:


    De va mi första gång att göra en. Å de gick bra. Ja va hos Håkan.
    Ja sa att ja trodde det var de å han bekräfta när han såg alla äggblåsor. Men de vill även se att proverna visar samma.
    Ja visste ju som om att de va det redan innan då ja har nästan alla symptomen. Men de va både skönt då ja vet vad som behövs för att bli gravid. Men samtidigt kändes de som art ja bara ville dö för att ja svikit min sambo på barn typ. Om inget skulle funka..och arg på han däruppe för att just ja skulle få detta. Varför? Ha jag gjort något så fel så ja ej ska få de ja länge velat.

    Oj är de så lång tid på försöka själv? Men de måste ju nästan gå fortare om man har pco som visar att man ej har äl. Så får man komma på IVF möte tidigare.

    Konstigt att de ej fanns någon tidigare tid. Men hållet tummarna för er!
    Har fått tid hos en som heter Helena. Men jag vet inte, kanske vill de se då om jag har PCO....eller endometrios.

    Det kommer att bli skönt att få höra antingen det ena eller det andra. Sen får man väl se när/om IVF karusellen drar igång eller om de ber oss försöka ett tag till...

    Tack tack! Tror det ska gå bra som sagt. Är bara glad att vi får nåt besked!!!!
  • lantlivet
    lillyhammer skrev 2014-05-14 20:01:33 följande:
    Har fått tid hos en som heter Helena. Men jag vet inte, kanske vill de se då om jag har PCO....eller endometrios.

    Det kommer att bli skönt att få höra antingen det ena eller det andra. Sen får man väl se när/om IVF karusellen drar igång eller om de ber oss försöka ett tag till...

    Tack tack! Tror det ska gå bra som sagt. Är bara glad att vi får nåt besked!!!!



    Ja sålänge de är något man kan göra något åt det med hjälp av sjukvården är man glad :)
  • lantlivet

    Hur går det för dig Lillyh?

    Nu har jag pratat med en ssk som skulle skicka remiss om fler prover på mig och på gubbens simmare. Vilket blir i oktober. Så nu börjar utredningen komma nära. Äntligen!

  • lantlivet

    Hur går det? Framsteg? Gubben har iaf lämnat prov å ja ska lämna nytt blodprov på onsdag, sen blir vi bokade för samtal för vidare planering när provresultaten kommit :) förmodingen pergotime till mig om gubbens simmare är ok.

  • Dakine

    Jag var hos en Helena, men hon sa bara att allting såg bra ut. När jag sedan åkte till en annan klinik sa de direkt att jag hade typiska PCOS/PCO äggstockar... 

Svar på tråden Utredning i Skellefteå 2014