• Anonym (kliande tjej)

    Allergiutslag?

    Hej. Jag har sedan några veckor tillbaka fått en massa utslag som kommer om natten men försvinner under dagen. Dom kliar väldigt mycket. Det började på insidan av handlederna och kom med några dagars mellanrum och spred sig sen till händer, insida lår, ben och fötter och är nu varje natt/morgon. jag har varit till läkaren och fått antihistaminer som hjälper något men inte helt. läkaren säger nässelfeber/urtikaria. Jag har fått en remiss till hud men de kunde dröja några veckor/månader. Vi har kollat sängen och inte hittat några tecken på vägglöss. Varken min sambo eller son på 8 månader har fått utslag bara jag. Jag är rädd att det kan vara skabb? eller är det någon typ av allergi?.  Snälla hjälp mig jag blir tokig snart.


  • Svar på tråden Allergiutslag?
  • Allergiexperten

    Hej! Det ser ut som nässelutslag vilket man behandlar med antihistamin under en längre tid. Ofta vet man inte varför man får dessa utslag men de försvinner i stort sett alltid. Det är immunförsvaret som reagerar av olika anledningar och speciella celler släpper ut histamin som ger dessa reaktioner. Behandlingen är att ta antihistamin som blockerar histaminet så att reaktionen minskar, man kan även smörja med cortisonkräm som kan lindra.
    Troligtvis försvinner utslagen av sig själv.
    vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Allergiutslag?