• Anonym (Kontaktföräldern)

    Kontaktfamilj - arbetslös

    Hej..jag och min man har i flera år funderat att ta emot ett kontaktbarn någon/ några helger i månaden. Hur viktigt är det att vi har jobb? Min andra hälft har ingen inkomst men jag är höginkomsttagare men blir nu arbetslös- har inkomstförsäkring så vi får ut bra ändå... Samtidigt har vi nu all möjlighet att ta tid till att lära känna en ny individ och ge hen all tid och kärlek som denna kan komma att behöva. Vi har även bra sparkapital. Vi är inte oroliga alls gällande ekonomin- men oroliga att soc ska stirra sig blint på att vi är arbetslösa- ( erfarenhet från ex adoptionsbyråer som gjort detta- inte sett inkomsten i helhet)
    Någon som vet?

  • Svar på tråden Kontaktfamilj - arbetslös
  • Anonym (44)

    Ni kommer ju inte att ha något förmyndaransvar för ett kontaktbarn, det är ju ett barn ni högst träffar 12 gånger på ett år.
    Visst kollar de på ekonomin, men det finns viktigare saker som väger tyngre.

  • TaSe

    Att ni är arbetslösa har antagligen ingen betydelse. Att ta ett barn varannan helg (som det oftast är) är inget man gör för pengarna ändå.

  • Anonym (Kontaktföräldern)

    Tack för era svar. Då kanske vi inte behöver tveka att anmäla oss...

  • BCH52

    Att ni för tillfället är arbetslösa, ska inte ha någon betydelse. Och tack för att det finns människor som ni som vill ställa upp för andra.

    Tack för att ni finns!

  • Anonym (Jag med)

    Jag har blivit utredd och godkänd som kontaktfamilj. De gjorde nog ingen koll på lönen (vad jag minns) men däremot kollade de så jag inte hade någon betalningsanmärkning.

    Kan absolut rekommendera att bli kontaktfamilj! Det är verkligen kul och jag känner starkt för vårt "extrabarn". Ersättningen är dock inte någon höjdare, men det ena väger upp det andra.

Svar på tråden Kontaktfamilj - arbetslös