• Majmun

    Låna pengar till bil

    Vilka är det bäst att låna pengar av när man ska köpa bil?

    I dagsläget har jag inte fast anställning (jobbar dock ändå 75-100%/mån), men kan ha en person med fast anställning som söker med mig, så det blir svårt att söka ensam. Kollade med min bank och det var så att en med fast anställning måste söka med mig för det.
    Vet dock inte om banken är bäst att låna pengarna av så finns det andra alternativ, förutom sms-lån och annat trams?

    Tänkte på bil runt 200 000kr klassen.

  • Svar på tråden Låna pengar till bil
  • Kjell2

    Köper ni bil från ett bolag så ebjuder många hyfsat förmånliga billån. Kan vara värt att kolla up och jämföra ränta mm med andra alternativ.

  • Snuttan80

    Jag har lånat från Ica banken, dock bara 60 000.

    Med risk för att låta jobbig, men måste ju säga att det är jäkligt dumt och korkat att låna så otroligt mkt pengar till en bil som bara vrålsjunker i värde, när du inte har fast anställning

  • Majmun
    Snuttan80 skrev 2014-05-06 13:10:12 följande:
    Jag har lånat från Ica banken, dock bara 60 000.
    Med risk för att låta jobbig, men måste ju säga att det är jäkligt dumt och korkat att låna så otroligt mkt pengar till en bil som bara vrålsjunker i värde, när du inte har fast anställning
    Inte som att jag tänkt ha bilen i ett år och sedan skaffa en ny utan är tänkt att ha ett bra tag framöver.

    Andra lånar pengar för att köpa hus, jag lånar pengar för att investera i en bil jag ska ha ett bra tag framöver. Vad är problemet?
  • Kjell2
    Majmun skrev 2014-05-06 13:40:36 följande:
    Inte som att jag tänkt ha bilen i ett år och sedan skaffa en ny utan är tänkt att ha ett bra tag framöver.

    Andra lånar pengar för att köpa hus, jag lånar pengar för att investera i en bil jag ska ha ett bra tag framöver. Vad är problemet?

    Se bara till att du amortera i minst samma takt som bilen sjunker i värde. Så att du inte står med en restskuld om något händer.
  • Majmun
    Kjell2 skrev 2014-05-06 13:41:47 följande:

    Se bara till att du amortera i minst samma takt som bilen sjunker i värde. Så att du inte står med en restskuld om något händer.

    Nu hänger jag inte riktigt med?


    Är väldigt dålig när det kommer till ekonomi och många av dess termer.

  • Tonårsmamman1
    Majmun skrev 2014-05-06 13:45:09 följande:

    Nu hänger jag inte riktigt med?


    Är väldigt dålig när det kommer till ekonomi och många av dess termer.


    Om du planerar att behålla bilen i  ex 7 år, och uppskattar att bilen ska säljas för 20 00 då, så se till att du bara har 20 000 kar i lån, så när du säljer bilen så är du skuldfri.


  • Radhuspinglan
    Majmun skrev 2014-05-06 13:40:36 följande:
    Inte som att jag tänkt ha bilen i ett år och sedan skaffa en ny utan är tänkt att ha ett bra tag framöver. Andra lånar pengar för att köpa hus, jag lånar pengar för att investera i en bil jag ska ha ett bra tag framöver. Vad är problemet?

    En bil är ju aldrig en investering i samma bemärkelse som ett hus är. Ett hus kan man investera sina pengar i, då pengarna förmodligen kommer att växa - dvs husets värde ökar. Med en bil är det ju raka motsatsen egentligen. De pengarna du lägger på en bil idag, kommer du aldrig att få igen den dagen du säljer bilen. Så på så vis så är det ju ingen investering. Fast det kan ju vara en investering för dig; genom att du sparar tid, kan söka dig till arbetsplatser längre från hemmet, etc.
  • Kjell2
    Majmun skrev 2014-05-06 13:45:09 följande:

    Nu hänger jag inte riktigt med?


    Är väldigt dålig när det kommer till ekonomi och många av dess termer.



    Om du t ex köper en bil för 200 000 kr och lånar allt. Uppskatta markandsvärdet på bilen är ett år senare är kanske 150 000 kr. Då ska du ha amorterat ner lånet till 150 000 kr. Dvs betalt in 50 000 kr utöver räntan.

    Kolla t ex på Blocket för att få en uppfattning om marknadsvärdet på bilen.
  • Snuttan80

    Är inget problem alls, tyckerbara det är korkat när man inte har fast ekonomi, men du får va hur jäkla dum du vill!

  • Stokke

    Ränta och amortering, har räknat på att bilen är avbetalad på 7år. Motsvarar en kostnad på ca 3300kr per månad.
    Kan du spara lika mycket?

    Tycker att du bör kunna spara ihop till nästa bil. Annars kommer du aldrig ifrån att låna till bil.

  • Skepparen
    Majmun skrev 2014-05-06 13:40:36 följande:
    Inte som att jag tänkt ha bilen i ett år och sedan skaffa en ny utan är tänkt att ha ett bra tag framöver.

    Andra lånar pengar för att köpa hus, jag lånar pengar för att investera i en bil jag ska ha ett bra tag framöver. Vad är problemet?
    Problemet är att en bil är något av den absolut sämsta investering man kan göra. 
    Om du nu "måste" ha en bil innan du får en fast tjänst skulle jag råda dig att köpa en begagnad bil där någon annan redan har tagit lejonparten av värdetappet.

    Så, mitt tips::
    Leta efter tre år gamla bilar i gott skick istället.
  • 130303

    Att köpa bil är precis som flera andra just skrev ingen investering, att köpa och äga bil är konsumtion. Om man nu måste låna till en bil, så är min åsikt att man inte bör ha ett lån som sträcker sig längre än fem år framåt. Alltså amorterat och klart om MAX fem år. Har man inte råd med det bör man avstå från att köpa.

Svar på tråden Låna pengar till bil