• mamma hampus

    Arbetsökande ensam mamma

    Känns lite tungt varje dag gå som arbetsökande mamma men jag känner att jag är inte ensam,min syster är i samma sits också.Ekonomin är lika tuff den med söker alla möjliga jobb nu vill helst inte flytta här ifrån eftersom sonen går i skolan och har sina vänner här.Jag har 2 nära vänner här nu men de bor ihop med sina barns pappor.Så jag känner mig inte ensam så men känner att jag skulle vilja ha ett jobb.Antingen inom butik eller cafe kan jag tänka mig,jag gillar att baka,laga mat mm.

    Jag skulle vilja få lite kontakt med andra mammor som är arbetsökande och ensamtående man kan ju peppa varandra med allt.

    Min son är hos sin pappa varann helg också så lite barnledig blir jag allt och min mamma ställer upp också om det är något annat..

    Undrar ni något är det bara att skriva..

  • Svar på tråden Arbetsökande ensam mamma
  • slimBean

    Hej du!

    Hur går det? Hitta du nytt jobb? 
    Jag är i samma situation men förfarande mammaledig nu. 
    Jag planera att studera men jag är orolig med ekonomi. 

    Min son är 8 månader gammal. 
    Och jag har ingen. Alla min familjer bor utomlands. 
    Helt orolig!!!

  • mamma hampus

    Hej

    Kul att någon svarade,ja fick väl ett som personlig assistent men när jag träffade honom så blev jag rädd tyvärr.Han kunde ju inte prata så han kunde ju bara gapa och skrika och man var bara 2 st på morgonen och sedan när han skulle handla,men annars var det något mycket man skulle jobba själv men jag var rädd för sådana när jag var liten och det satt i än tyvärr.Jag har blivit sjukskriven nu till den 10/8 för när jag pratade med min läkare så sa han att jag hade väl drabbas av panik och ångest att jag var orolig för hur allt skulle gå så då var det bästa att göra så här istället.

    Vad vill du göra efter mammaledigheten?

  • slimBean

    Oj. Vad synd. Men krya på dig. 
    Försöka igen då. Inte alla människor är elaka. 

    Jag skulle ansöka till universitet och ta ett studielån från CSN. 
    Jag måste plugga igen för att kan hitta bättre jobb. 
    Plugga jag nu med SAS G och sedan ansöka för nästa året. 
    Jag är rädd men jag måste klara det. 
    Det kanske kan bli flera månad mellan mammaledighet och CSN accepterad.
    A-kassa och lite sparad peng skulle hjälpa till då.  

  • mia maria

    Nu är jag inte i samma sits som du arbetsmässigt sett, men jag är i alla fall ensamstående med två barn.

    Jag tycker att du ska överväga att plugga TS! Du skriver att du skulle vilja jobba inom t.ex. butik eller café eller liknande. Ta reda på vad som krävs för att få sådana jobb! Dessvärre så är det högt prioriterat med utbildning på arbetsmarknaden nu, o saknar man högre utbildning så är det lätt att hamna sist vid rekrytering av ny tjänst.
    Självklart kan man få jobb ändå, men jag vill nog påstå att det är svårare.

    Jag är visserligen inte arbetslös men jag har valt att plugga på högskola i 3,5 år för att längre fram kunna söka en annan typ av tjänster inom mitt yrke, med dels bättre arbetstider samt en aning bättre lön.

    Jag har även tidigare i livet gått en KY-utbildning (YH heter det nog nu) vilken var på 2 år, o den utbildningen hjälpte mig att få nytt jobb just då!
    Så kika runt lite bland högskoleutbildningar samt YH o satsa på att börja studera till våren eller nästa höst.

Svar på tråden Arbetsökande ensam mamma