• floracion

    Spekulationer kring bristningar

    Är nu i vecka 21+0 (22) och funderar mer och mer på kommande bristningar och hur man ska kunna klara sig undan dom. Vad jag förstår så beror dessa på hormoner men hur kommer det sig att vissa får bristningar och vissa inte?

    Kan det bero på att de som inte får bristningar har lägre hormonhalter under graviditeten? Isåfall, om det skulle vara så att dom har mindre hormoner, betyder också då de att de har mindre gravidbekymmer? Jag spekulerar hejvillt ;) Har googlat men inte funnit något om detta. 

    När fick du bristningar under din första graviditet? Tror du att ålder och vikt innan graviditet avgör? Gener? Eller kanske helt enkelt är olika om man väntar pojke eller flicka?

  • Svar på tråden Spekulationer kring bristningar
  • Pissenisse

    Gravidbekymmer hade jag gott om! Hypremesis så jag kräktes dagligen tills strax efter ungen var ute. Foglossning och gick upp 25 kilo trots att jag bara fått i mig vätska på sked och massa torrt bröd.. Och jag hade en ettåring att ta hand om... Belöningen för helvetet förutom lillebror var att jag inte fick en enda bristning!

  • Mawliiin
    floracion skrev 2014-05-14 01:08:18 följande:

    Är nu i vecka 21+0 (22) och funderar mer och mer på kommande bristningar och hur man ska kunna klara sig undan dom. Vad jag förstår så beror dessa på hormoner men hur kommer det sig att vissa får bristningar och vissa inte?

    Kan det bero på att de som inte får bristningar har lägre hormonhalter under graviditeten? Isåfall, om det skulle vara så att dom har mindre hormoner, betyder också då de att de har mindre gravidbekymmer? Jag spekulerar hejvillt ;) Har googlat men inte funnit något om detta. 

    När fick du bristningar under din första graviditet? Tror du att ålder och vikt innan graviditet avgör? Gener? Eller kanske helt enkelt är olika om man väntar pojke eller flicka?


    Jag började få bristningar runt vecka 25, och sen så har det blivit mer och mer (är i vecka 39 nu) jag är 23 år och är 1.59 och vägde 65 innan jag blev gravid ... Däremot så har jag gått upp 25 kg, oerhört mkt i vätska!

    Sen kan de även vara genetiskt och beror på hormonerna:)
  • E2012smamma

    Jag fick i v 32-35 någon gång men det hann bli sjukt mkt innan det var klart o v 42.

    Har hört bäst om cocoa stick från bodyshop från många

    Har köpt det men e dålig på å smörja denna graviditet för känns skitsamma eftersom jag redan ser ut som världskartan på magen :p

    Men blanda det m typ mandelolja eller kokosolja. Så har du iallafall försökt :)

  • Kasperina

    Jag har fött två barn, första när jag var 37 och andra när jag var 41.
    Jag trodde att jag skulle få mycket bristningar dels pga åldern (huden är inte lika smidig längre) och dels pga att jag fick bristningar på låren i tonåren, men den enda jag fått är en liten en på ena bröstet som knappt syns (gick från A-kupa till D-kupa rätt snabbt under första graviditeten). Under första graviditeten smorde jag magen med babyolja då och då men under andra gjorde jag ingenting.

  • Kasperina

    Med första barnet vägde jag 49kg till 153cm och gick upp 14 kg, med andra barnet vägde jag 50kg och gick upp 15. Tror att det enbart har med ärftlighet att göra. 

  • chokladgroda

    Jag var 22 vid första barnet. Vägde 57 kg innan grav och är 167 cm lång. Gick allt som allt upp 11 kg. Fick några mindre bristningar på "kärleksvingarna" eller vad man ska säga. Dom kom i vecka 30 ca och då hade jag gått upp ca 7 kg. Så tror inte det har så mycket med vikten att göra.

  • Venom

    Med barn nr 1 fick jag inga bristningar. 24 år, gick upp 5,5kg, bebisen vägde 3,2kg. smorde magen så gott som varje kväll med mandelolja.

    Med barn nr 2 fick jag ca 10 bristningar på magen. 25 år, gick upp 5kg, bebisen vägde 3,3kg. Smorde aldrig magen.

    Jag hade högt kortisolvärde (stress) som barnmorskan förklarade gör huden skörare. Magen var mindre andra gången, både synbart för ögat och i sf-mått

  • Flisan79

    Det finns nog flera kombinationer. En blandning av snabb volymökning, hormoner, gener och hudkvalitet (beroende på tex ålder).
    Tvärt emot vad många tror har jag läst att det är större risk att få bristningar om du är väldigt ung. Fördelen med att vara äldre är just att estaliteten inte är på topp och huden är lite slappare ^^

    Tre graviditeter runt 30 års åldern, viktökning mellan 16-23 kg och inte en enda bristning på magen. Tyvärr så tog brösten stryk under första graviditeten då de gick från små fasta till bowlingklot.
    Min mamma, mormor, farmor och ena syster har också klarat sig väldigt bra. Tyvärr så är genlotteriet orättvist så min lillasyster fick massor.

  • Lyckliga jag2

    Första graviditeten, världens lättaste graviditet utan några problem alls, inge illamående eller något. Pojke, inga bristningar.

    Andra graviditeten, Var dålig under hela graviditeten. Mycket förvärkar, sammandragningar, kroniskt illamående. Mycket sängliggande. Pojke, inga bristningar.

    Så två jätteolika graviditeter, fast båda pojkar, ändå inga bristningar. Gick upp 6 kilo med båda barnen. Smörjde inte med något

  • Hoppfull84

    jag hade fått någon enstaka på magen i v 37. men sen veckan efter förlossningen så kom det plötsligt 40st lila breda jättefula över hela magen! såg ut som nån gått loss med ett rivjärn. Lite lurad kände man sig allt eftersom de kom EFTER att bebisen var född, då trodde man ju att det var lugnt.
    Som tur var bleknade dom ganska snabbt men huden är ju räfflig fortfarande tyvärr /=

  • vaniljpudding
    Första barnet, 17 år 52kg 168cm, fick jag inga bristningar på magen (endast några små på brösten). Minns inte exakt hur mycket jag gick upp, men tror det var runt 15kg. En pojke som vägde 3.7kg. - smörjde typ aldrig.

    Andra barnet, 19 år -II-, fick jag ganska mycket bristningar på mage, kärlekshandtagen och låren runt v.30. Gick upp ca 22kg. Pojke 4.9kg. - smörjde typ aldrig

    Väntar nu tredje barnet, v.11 nu, (22 år, 51kg) och hoppas på att det INTE blir fler bristningar, men misstänker att det kommer att komma ändå. Hade tänkt köpa cocosolja eller liknande denna gången för att smörja in oftare (gärna morgon och kväll) samt försöka tänka mer på kosten och hur mycket jag äter för att inte gå upp lika mycket igen.

    Kan tilläggas att min mamma har fött 4 barn utan att ha fått en enda bristning på varken bröst, mage eller lår.
  • cissi82

    Fick en enda bristning under min graviditet. Den fick jag runt v 26 och är på sidan vid höften och liten är den oxå.
    Gick upp ca 20 kg.
    Fick en pojke med akutsnitt tre veckor innan bf vägde 2980 G
    Hade en helvetes graviditet med extremt illamående i 'bra' fyra månader och foglossning från v 10 blev sjukskriven från v 13...
    Smörjde magen nästan varje dag med mandelolja

  • Lolllllol

    Barn nr 1

    Ålder 25. Vikt innan 52. Vikt fullgången 72.

    Smorde aldrig magen. Ingen bristning alls.

    Barn nr 2

    Ålder 27. Vikt innan 56. Vikt fullgången 72.

    Smorde aldrig magen innan bristningarna men varjw sag efter att jag började få bristningar. Hela magen full med bristningar!

    Enda skillnaden mellan graviditeterna var att jag var magsjuk och inte kunde äta på ca 3 dagar andra gången. Bebisen måste ha tjockat på sig rejält efter att jag blivit frisk för då hade sfmåttet blivit väldans mycket större på mvcbesöket därpå, plus massa bristningar. Mådde inte jättebra andra graviditeten heller, grät mycket så skulle säga att jag hade en större inre stress än första graviditeten.

    Men hur som helst - jag har två underbara friska barn och en frisk kropp själv med lite skrynklig mage i dagsljus ;) Så jag har kommit undan väldigt bra ändå och känner mig vuxnare i min nya kropp och kan definitivt tänka mig flera barn även om det skulle innebära fler bristningar.

  • Nessie84

    Med barn nr 1 och 2 fick jag inga bristningar. Väntar barn nr 3 nu, är i v 31 och ännu inga bristningar! Har alltid smörjt magen (+ lår och rumpa) med weledas havandeskapsolja och likaså denna gång ( från plus till ett par veckor efter förlossning). Hoppas jag klarar mig denna gång också! I övrigt är jag 33 år och har under alla graviditeter gått upp 11-13 kg. Och gott om gravidbekymmer i form av svår illamående, foglossning bl.a.

  • MammAmma

    Jag fick alla bristnigarna under första graviditeten, fanns väl inte så mycket mer plats för nya bristningar med nästkommande tre barn. Trodde jag skulle klara mig undan faktiskt, eftersom varken min mamma eller mormor har bristningar och jag hade gått nästan hela graviditeten utan några. Men tji fick jag, de kom alla mellan v 36 och 40 xD Kan inte 'skylla' på ålder heller; var 17 (18 år när han föddes) år liksom.

Svar på tråden Spekulationer kring bristningar