• Mamma100procent

    Autism- Aggressiva utbrott hela tiden! Vad är detta?

    Vi har en son på 6 år med diagnos autismspektrumstörning. Sedan ca ett halvår tillbaka har han aggressiva utbrott flera gånger om dagen. Förra veckan testade vi olika allergier och han visade positivt för björk.

    Kan det vara något annat? Så lätt att alltid bara skylla på autismdiagnosen, men jag känner att detta är något mer. Har någon erfarenhet av barn som reagerar med aggressivitet då de är allergiska? Vad kan det vara, vart ska jag börja liksom??

    Kan ju tillägga att han alltid har reagerat "annorlunda" jämfört med andra barn när han tex varit förkyld. Medan andra snorat och hostat, är han rasande i en dag, får sen feber och sen är det väck. Mycket märkligt..

    Ska givetvis försöka hitta en bra läkare för detta, men jag hoppas på lite tips och gissningar här för att veta var jag ska börja.

    Sonen äter gluten- och mjölkfritt sedan 2 månader tillbaka. Just för att se om utbrotten minskar.

    Idéer någon?


  • Svar på tråden Autism- Aggressiva utbrott hela tiden! Vad är detta?
  • Havi01

    Vi håller på och utreder vår son för allergi delvis pga hemskt humör med flera utbrott varje dag.
    Dock har vår son också varit dålig i magen och fått utslag och lite annat.

    Jag tror ju att dåligt humör och allergi kan hänga ihop i och med att om man mår sämre så beter man sig väl också sämre, det gör ju vi som inte har något problem också.
    Och vår läkare har tagit det hemska humöret på allvar, så jag tror att det du misstänker är rätt där, att det kan finnas något mer bakom humöret.

  • enola

    Min son, som visserligen inte har autism men som vi upplever har vissa NPF-drag är väldigt känslig dels mot vitt socker men framför allt mot tillsatser i mat. Han hade hemska utbrott förut, så jag testade att ta bort allt godis med vitt socker och konstgjorda färg- och smakämnen. Det gjorde väldigt stor skillnad! Och jag märker de gånger han ätit vanligt godis, på kalas etc, att han direkt blir hyperaktiv och vaknar tvärilsken följande morgon.
    Vissa färgämnen, som är godkända för livsmedel i Sverige, har till och med en varningstext som säger att de kan orsaka aggressivitet.

  • Litet My

    Autism i kombination med "trotsålder" eller utvecklingsperiod bidrar ofta till mer utåtagerande betende. Min egen "autist" var hemsk runt 3 och 6 år. Har du läst på om "6 årstrotsen"- lilla tonåren? Jobbigt även för barn utan diagnos men värre för de med.

  • Mandelskorpan

    Det kan nog vara som Litet My säger..... och även barn utan diagnos kan vara nog så påfrestande i 6-årsåldern. 

    Men vill du ändå pröva något med kosten så står det lite om korsallergi/björkpollen här nedan. Du har ju även fått tipset att skippa socker o tillsatser i inlägg här ovan. Hoppas hursomhelst att det blir bättre med sonen snart.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Korsallergi#Bj.C3.B6rkpollen

    >>Ungefär 70 % av svenska björkpollenallergiker får överkänslighetssymtom av något födoämne. Sådan matallergi är vanligare ju svårare björkpollenallergin är och ju längre pollenallergin varat. De födoämnen som ger besvär hos björkpollenallergiker är framförallt trädnötter, frukter tillhörande den botaniska familjen Roasaceae (äpple, plommon, persika, nektarin, mandel, körsbär, aprikos) samt morot, selleri och potatisskal. Dessutom har korsallergi påvisats mellan björkpollen och jordnöt (och andra ärtväxter), kiwi, jackfrukt, sharonfrukt (kakiplommon, persimon) och cikoria. Man finner vid testning tecken på allergi, men oftast utan klinisk relevans, för ett antal kryddor, såsom anis, curry (vilket är en kryddblandning, där bl.a. bockhornsklöver, gurkmeja och spiskummin ingår), kummin, kamomill, pepparmynta och paprika. Överkänslighet för jordgubbar har ansetts vara utlöst via icke-allergiska mekanismer. Nyligen har dock visats att jordgubbar innehåller allergen, som korsreagerar med allergen i björkpollen och att vita jordgubbar har mindre av, eller saknar detta allergen. I enkätstudier har överkänslighet för jordgubbar emellertid aldrig kunnat relateras till björkpollenallergi.>>

  • Jenita659

    Har han ont någonstans / lösa tänder / dålig i magen? Har dotter med mjölkproteinallergi, autism, utvecklingsstörning etc. Hon har inget språk för att tala om hur hon känner det, vi måste avläsa beteendet. När hon fått i sig mjölk får hon ont i magen & diarré och blir mkt orolig i humöret. När hon hade lösa tänder var hon också mkt orolig. Blir det även vid höga ljud såsom gräsklippning / dammsugningen eller när lillebror är arg och skriker. Får utbrott när hon inte förstår vad som händer i olika situationer.

  • Mamma100procent

    Ja visst är det mycket som påverkar... Just nu är det ju helt klart värmen som är värst. Han tål det inte!!
    Sen kan det vara både allergier, känslighet och oro inför skola och sånt som komma skall. Ofta är han nog bara trött, men kan inte komma till ro eller har insikt om det.

    Vi fortsätter bemöta lågaffektivt och lirkar och funderar... Tycker bara så synd om honom ibland. Så liten och vara så arg... :(

Svar på tråden Autism- Aggressiva utbrott hela tiden! Vad är detta?