• 20140522

    Om man tar 2 bebisar och stoppar ensamma i ett rum...

    ... och aldrig låter de får ha någon som helst kontakt med omvärlden. Man ser till att det kommer in mat via en lucka eller något så de överlever.

    Sen gör man typ "big brother" av det hela med kameror och grejer. Vad skulle hända?

    Skulle de två bebisarna efter några år ha skapat ett nytt språk? Skulle de lära sig att gå eller skulle de fortsätta krypa? Skulle de börja sjunga, eller är musik för komplext för två isolerade personer att förstå?

    Finns det forskning på det här? Hur bra är människan egentligen om vi skiter i att överföra kunskap till en generation?

  • Svar på tråden Om man tar 2 bebisar och stoppar ensamma i ett rum...
  • 20140522

    Familjeliv kanske inte är rätt ställe för vetenskap Drömmer

  • Ramborg

    De skulle dö.

    Det har faktiskt gjorts ett liknande experiment, tror det var på 1800-talet, just för att få veta om de skulle utveckla ett eget språk. Spädbarn dör om de inte får omsorg. Mat och blöja räcker inte. De måste få mer än så.


    42.
  • 20140522
    Ramborg skrev 2014-05-21 22:26:31 följande:
    De skulle dö.

    Det har faktiskt gjorts ett liknande experiment, tror det var på 1800-talet, just för att få veta om de skulle utveckla ett eget språk. Spädbarn dör om de inte får omsorg. Mat och blöja räcker inte. De måste få mer än så.
    Varför dör de?
  • Ramborg
    SannaÖfvergård skrev 2014-05-21 22:28:35 följande:
    Varför dör de?



    Av brist på mänsklig närhet och omsorg, antar jag.

    De har gjort andra experiment med apungar. Ungarna fick flaskmat från en ap-mamma-modell. De valde alltid den med päls som de kunde klänga sig fast i framför den med bara ståltrådar. Även om man tog bort maten från pälsdockan valde de den. Behovet att vara nära och gosa gick före behovet av mat.
    42.
  • 20140522
    Ramborg skrev 2014-05-21 22:34:39 följande:



    Av brist på mänsklig närhet och omsorg, antar jag.

    De har gjort andra experiment med apungar. Ungarna fick flaskmat från en ap-mamma-modell. De valde alltid den med päls som de kunde klänga sig fast i framför den med bara ståltrådar. Även om man tog bort maten från pälsdockan valde de den. Behovet att vara nära och gosa gick före behovet av mat.
    Jag menar rent fysiskt. Man kan inte dö av brist på mänsklig närhet.
  • Aniiee
    SannaÖfvergård skrev 2014-05-21 22:36:24 följande:
    Jag menar rent fysiskt. Man kan inte dö av brist på mänsklig närhet.
    Jo, det kan man. Det var extermt tydligt på diverse barnhem i europas östligare stater förr. Till exempel, väldigt välkänd historia, om barnet vid dörren. Jag mins unte var det var nu, men vill säga i någon gammal sovjetstat. 

    En sal där ett antal (har för mig att det var 20) spädbarn bodde, på et barnhem, då. Alla barnen i salen fick mat, bytt blöja, men inte mer än så. Varför kan man ju fråga sig.... Inget barn utom ett överlevde till sin tvåårsdag. Det som var unikt för det sista barnet, det som överlevde, var att han (tror jag...) hade sängen närmast dörren och skrubben där städerskan hade sina saker. Städerskan ägnade några minuter varje dag till att prata och gosa med barnet. Barnet överlevde för att det fick mänsklig kontakt, närhet och omtanke utöver mat och blöjbyte. 

    JO, man kan som spädbarn DÖ om man inte får mer än det absolut grundläggande behoven (och det är även på grund av sånna här historier, som inte var direkt ovanliga före 1950, som man lagt till närhet som ett grunläggande behov utöver man och vatten. Vi överlever inte utan närhet i spädbarns- och förmodligen en bit till -åren.)
    live as if you were to die tomorrow, feel as if you were to be reborn now , face it as if you were to live forever
  • Ramborg

    Jag försökte googla men hittade ingen bekräftelse på att de dör. Jag kanske missförstod någonting av det där teveprogrammet, eller minns fel. Googla "forbidden experiment " får du se.


    42.
  • Radhuspinglan

    Är de spädbarn, så skulle de dö av för lite mänsklig kontakt och närhet. Det var ju, för inte allt för länge sedan, barn som dog pga ensamhet. Skulle barnen vara lite äldre, typ ett år, så vet jag inte. Möjligen skulle den "starkare" ge sig på den svagare. Det finns det ju exempel på här i Sverige, där små barn lämnats ensamma (utan vuxen) med stängd dörr under vilan på förskolan. Då har det ju varit vid några olika tillfällen, barn som antingen själva eller i grupp, givit sig på ett försvarslöst (sovande?) barn och börjat bita, rivas och slåss. Så, mitt svar blir nog att det inte lär gå så bra utan vuxna att ledsaga dem och visa dem den rätta vägen, så att säga.

  • Radhuspinglan
    Radhuspinglan skrev 2014-05-21 22:54:02 följande:
    Är de spädbarn, så skulle de dö av för lite mänsklig kontakt och närhet. Det var ju, för inte allt för länge sedan, barn som dog pga ensamhet. Skulle barnen vara lite äldre, typ ett år, så vet jag inte. Möjligen skulle den "starkare" ge sig på den svagare. Det finns det ju exempel på här i Sverige, där små barn lämnats ensamma (utan vuxen) med stängd dörr under vilan på förskolan. Då har det ju varit vid några olika tillfällen, barn som antingen själva eller i grupp, givit sig på ett försvarslöst (sovande?) barn och börjat bita, rivas och slåss. Så, mitt svar blir nog att det inte lär gå så bra utan vuxna att ledsaga dem och visa dem den rätta vägen, så att säga.

    Jag tror det var barnhemsbarn som dog pga ensamhet (dvs för lite fysisk kontakt och beröring).
Svar på tråden Om man tar 2 bebisar och stoppar ensamma i ett rum...