• Becki01

    Hjälp! Är mitt AMH-värde normalt?

    Hej,

    Är 23 år och har gjort två misslyckade IVF/PGD behandlingar där vi fått ut mellan 4-8 ägg. Nu har jag läst mina journaler och 2011 togs ett AMH-prov på mig (då var jag alltså 19-20 år) som visade 2,2. Är inte det jättedåligt för min ålder? :(


    Samma år gjordes också UL för att räkna äggblåsor i min "normala" ostimlulerade menscykel. 6 blåsor på ena och 8 blåsor på höger. Kan någon hjälpa mig tolka detta?

  • Svar på tråden Hjälp! Är mitt AMH-värde normalt?
  • Jayt

    Jag tror att dina värden räknas som normala. Ett amh över 1,6 (tror jag det var) är nog normalt

  • Becki01

    Tack för svar! Oavsett ålder?

    Jag är orolig pga jag bär på ett anlag (därför vi gjord IVF/PGD) som gör att jag har större risk att hamna i tidigt klimakterie.. typ redan runt 30-35 år.

  • Jayt

    Om det är 0,6 behöver du nog inte oroa dig över det Becki!
    I jämförelse med din ålder vet jag inte men jag tänker att ett normalvärde är ett normalvärde oavsett ålder.

  • isadora81

    2,2 är bra. Däremot kanske du kan ta nya prover en gång per år eller nåt. Om det börjar sjunka under ett så börjar det brinna lite i knutarna men innan dess är det ingen fara.

  • Ingrediensen

    Det indikerarar nog ett lite tidigare klimakterie. Se tabellen nedan, men observera att "lågt" amh nedan skulle påvisa klimakterie före 45 och där är du ju inte än.!
    Du har skrivit i PCO forumet, har du pco? Då brukar man annars ha gott om ägg.

    NORMAL RANGE:Normal levels that indicate onset of menopause after age 50 are:
    4.5 ng/mL or higher at age 20
    3.8 ng/mL or higher at age 25
    2.9 ng/mL or higher at age 30
    It is normal for infants and women after menopause to have negative or very low levels of AMH
    HIGH RESULTS INDICATE:Extremely high results may indicate POCS (polycystic ovarian syndrome).
    LOW RESULTS INDICATE:Lower results indicate an earlier onset of menopause.
    For example, a 20 year old woman with an AMH level of 2.8 ng/mL would be expected to start going through menopause between the age of 35 and 38.
    The following AMH levels may indicate early menopause (menopause that begins before the age of 45):
    AMH levels of 4.1 ng/mL or less at the age of 20
    AMH levels of 3.3 ng/mL or less at the age of 25
    AMH levels of 2.4 ng/mL or less at the age of 30

  • Becki01

    Jayt: jag kommer inte ihåg exakt men enligt min journal togs det 2011. Det var då vi gjorde första besöket på IVF-kliniken.

    Ingridiensen, jag postade i fel forum. Skulle ha varit i IVF/provrörsbefruktning. Men jag fick ju svar här ändå :) jättetack! Det är just det läkarna sagt.. att jag har större risk för tidigt klimakterie.. men dom kan såklart inte säga när eller om just "jag blir drabbad" eller vad man ska säga.

    Men jag frågade läkarna när vi fick ut så få ägg om det var något fel.. om jag hade lågt AMH eller liknande men dom tycker det är bra. Men för mig känns det lite som att det är ganska lågt för min ålder... och att anlaget jag bär på kanske gör så att jag har få ägg? Jag fick ju ändå högsta dosen av menopur och gonal f.

  • Kattflickan

    Becki: Det är tur att du försöker få barn så ung. Jag har gjort PGD och hade lågt AMH för tre år sen, 0,5 var det. Lyckades trots att jag var 37 år på mitt andra försök. Är nu 39 och planerar FET i höst. Jag kommer nog också gå in i för tidigt klimakterie pga mitt genetiska fel! Önskar dig verkligen lycka till!

  • Kattflickan

    Finns en tråd som heter: IVF/PGD väntar på eller är igång

Svar på tråden Hjälp! Är mitt AMH-värde normalt?