• loglady

    Förvärkar och planerat kejsarsnitt snart

    Har ett planerat snitt inbokat om en vecka i 38+6. Har nu några dagar haft förvärkar som kommer med 3-10 minuters mellanrum under någon timme för att sedan avta. Inatt vaknade jag av det vid 4 och nån timme senare tömde sig magen (ursäkta detaljerna). När ska man egentligen ringa förlossningen? Jag ska snittas pga 2 tidigare akuta snitt och min barnmorska sa att jag skulle ringa om jag får regelbundna värkar. Men dessa avtar ju varje gång. Någon som varit med om detta? Hur gick det?

  • Svar på tråden Förvärkar och planerat kejsarsnitt snart
  • Embla

    När jag väntade mitt tredje barn hade jag också mycket sammandragningar. Då hade jag förlösts med snitt de två tidigare gångerna, så det skulle bli planerat även den gången ( i vecka 39). I vecka 37 satte dock förlossningen igång av sig självt och de gjorde ett akut snitt. De "riktiga" värkarna var för mig något helt annat än förvärkarna, det gick liksom inte att ta miste på att det satt igång.

    Min tanke är att du absolut kan ringa förlossningen och prata med dem och kanske får du komma in på kontroll, men om dina sammandragningar klingar av så snart som du beskriver avvaktar de nog, speciellt om livmodertappen är opåverkad.

  • Hallonbåt02

    Nu med mitt 4:e barn hade jag väldigt oregelbundna värkar som inte gjorde lika ont som mina andra barn och det visade sig att jag började öppna mig så det är väldigt olika.
    Ring in och rådfråga och lita på din magkänsla.

  • loglady

    Tack för era svar. Vi åkte in pga minskade fosterrörelser. Passade på att fråga om detta och då sa barnmorskan att det skulle vara 3 smärtsamma värkar på 10 minuter. Jag hade knappt någon värk under CTG. Pojken föddes sedan på planerad dag!

Svar på tråden Förvärkar och planerat kejsarsnitt snart