• EnsamståendeMamma02

    Spädbarn o umgängesrätt??!

    Jag har ensam vårdnad över min 7veckors son.Pappan har haft 2 dagar i veckan som han kommer hit till oss och även kommit andra dar ifall jag frågat eller om han velat, Pappan och jag har haft bra kontakt osv tills igår då jag släppte ut dom 2 på promenad för 1a gången utan mig/sin mamma. När han sen kommer tillbaka så tror han att från o med nu kan han komma på morgonen o hämta honom och sedan lämna honom på kvällen för att han ska ha honom i hans hem tillsammans med hans tjej! Jag har försökt förklara för honom att han är för liten och att han ska inte vara ifrån sin mamma mer än nån/några timmar pgr av tryggheten,närheten osv.Han är endast 7 veckor och behöver sin mamma! Har jag helt fel?!?!? Nån som vet vad som gäller vid så små barn?Nån med samma problem eller har erfarenhet?! Tack på förhand

  • Svar på tråden Spädbarn o umgängesrätt??!
  • kasperdocka

    Umgängesrätt är inte till för de vuxna, umgängesrätt är till för barnet. Med andra ord så är det inte pappan som har rätt till umgänge... utan barnet som har rätt till umgänge med pappan.. Och då utifrån barnets behov!

    Ett barn på 7veckor äter eller rättare sagt ammar regelbundet... Hur han tänkt lösa den biten vet inte jag, men det vet kanske pappan,

    Sen har du enskild vårdnad över barnet och bestämmer exakt allting över barnet. Så länge inte en myndighet har beslutat något annat eller mycket senare i livet för barnet att du ska tillse att barnet går i skola.. Men just nu så är det du som bestämmer över barnets behov.. Ett väldigt stort ansvar också..

    Sen finns det alltid pappor som anser att mamman kan pumpa ut modersmjölk i flaska. Men det kan dom anse, för det är alltid du eller en mamma som bestämmer över vad hon vill göra med sin kropp.

    Så hur pappan tänkt med maten förstår inte jag,

    Ursäkta mitt språk nu (är man o pappa). Men barn i den åldern äter, sover o skiter dygnet runt i 3timmars intervaller. Så barnets behov till oss pappor är ganska begränsat. Snarare så bör väl vi supporta och underlätta för mamman så gott det går...  För inte är det ofta en pappa stiger upp på natten o ammar ett barn och sover oregelbundet.. Åtminstående första halvåret... Så vår egen tid med barnet är mer förpassat till att rulla runt med barnet i vagn för att mamman ska få vila och byta blöja... o jollra med barnet o ta lyx tid..

    Medans mamma får dra det tyngsta lasset och vi får ta o göra det tunga lasset så lätt som möjligt.. Vet att det lät som ett mansgriseri o inte i linje med någon jämställdhets noja...

    Stor eloge till dig att du bjuder in pappan till dig för att han kan få delta, trotts att ni inte bor tillsammans.. Det bygger band mellan barnet o pappan. Som senare underlättar för regelbundet umgänge..

  • Anonym (Men?)

    Det finns flaska och ersättning. SÖ utan mat blir väl inte barnet. De är ju så att barnet behöver pappa lika mycket också.

    Men de brukar ju låta att först ska barnet vara med mamma. Och sen när barnet blir 1 år så heter de att dom inte känner varandra. Så de är klart att dom måste träffas för att känna varandra. Barnet är beroende av någon men de betyder inte bara mamma. Barnet behöver sin pappa också.

    Min sons pappa gav han trygghet och närhet precis lika mycket som jag i den åldern och satt precis lika mycket kängurumodellen som mig. Jag tror egentligen de svider att han tar hem barnet och är där med sin nya tjej.

  • SupersurasunkSara
    Anonym (Men?) skrev 2014-06-08 11:12:40 följande:
    Det finns flaska och ersättning. SÖ utan mat blir väl inte barnet. De är ju så att barnet behöver pappa lika mycket också.

    Men de brukar ju låta att först ska barnet vara med mamma. Och sen när barnet blir 1 år så heter de att dom inte känner varandra. Så de är klart att dom måste träffas för att känna varandra. Barnet är beroende av någon men de betyder inte bara mamma. Barnet behöver sin pappa också.

    Min sons pappa gav han trygghet och närhet precis lika mycket som jag i den åldern och satt precis lika mycket kängurumodellen som mig. Jag tror egentligen de svider att han tar hem barnet och är där med sin nya tjej.
    Och på vilket vis menar du att de här pappan tänker på barnets bästa? Ja, barnet behöver pappan också men är inte hjälpt av att pappan tar barnet från dess primära vårdgivare, som är mamman i detta fall, för att han anser att barnet nu kan det för de har varit på ensam promenad.
    Om ett par månader kommer det säkert att gå jättebra att barnet är en hel dag med sin pappa hemma hos pappan. Men där är de inte än. Inte på länge.

    TS, du har helt rätt.
  • Anonym (Men?)
    SupersurasunkSara skrev 2014-06-08 11:17:59 följande:
    Och på vilket vis menar du att de här pappan tänker på barnets bästa? Ja, barnet behöver pappan också men är inte hjälpt av att pappan tar barnet från dess primära vårdgivare, som är mamman i detta fall, för att han anser att barnet nu kan det för de har varit på ensam promenad.

    Om ett par månader kommer det säkert att gå jättebra att barnet är en hel dag med sin pappa hemma hos pappan. Men där är de inte än. Inte på länge.

    TS, du har helt rätt.



    De finns mat, de finns närhet, finns blöjor och antagligen någonstans att sova. Sonen är 7 veckor, då antagligen har Dom inte hunnit skriva faderskapet än. Förutom den lilla formaliteten så skulle han också vara vårdnadshavare med all rätt att träffa sitt barn.
  • Millicent

    Du har helt rätt TS. Bebisen ska inte vara borta ifrån dig (som är primär anknytningsperson) under hela dagar. En barnvagnspromenad lät lagom. Och att han är med barnet med dig i närheten. Tyvärr finns det många som tror att bebisar är saker och att bara de inte skriker så mår de bra. 

    Det är barnet som har rätt till umgänge med pappan, på sina villkor och inte på pappans villkor. 

  • AnnaSthlm

    I


    Anonym (Men?) skrev 2014-06-08 11:24:38 följande:
    De finns mat, de finns närhet, finns blöjor och antagligen någonstans att sova. Sonen är 7 veckor, då antagligen har Dom inte hunnit skriva faderskapet än. Förutom den lilla formaliteten så skulle han också vara vårdnadshavare med all rätt att träffa sitt barn.



    Du verkar inte haft med så små barn att göra. Inget ont om pappan men när mitt barn var så liten visste knappast JAG hur jag skulle göra med sömn, mat etc. Det är inte BARA att ge flaska (även om barnet skulle flaskmatas som mitt gjorde) så äter barnet och lägga ner så sover barnet. Finns tricks man måste känna till. En utomstående, vilket man är om man inte är med barnet i den åldern jämnt, kan få väldigt svårt att tillfredställa barnets behov.
  • Drottningen70
    Anonym (Men?) skrev 2014-06-08 11:12:40 följande:
    Det finns flaska och ersättning. SÖ utan mat blir väl inte barnet. De är ju så att barnet behöver pappa lika mycket också.

    Men de brukar ju låta att först ska barnet vara med mamma. Och sen när barnet blir 1 år så heter de att dom inte känner varandra. Så de är klart att dom måste träffas för att känna varandra. Barnet är beroende av någon men de betyder inte bara mamma. Barnet behöver sin pappa också.

    Min sons pappa gav han trygghet och närhet precis lika mycket som jag i den åldern och satt precis lika mycket kängurumodellen som mig. Jag tror egentligen de svider att han tar hem barnet och är där med sin nya tjej.



    Du missar det lilla faktum att de ej bor tillsammans och bara träffad två ggr i veckan. Barnet ska absolut inte skiljas från sin primära anknytningspersonen hela dagar två ggr i veckan. Det orsakar anknytningsskador. Däremot vore de bättre att barnet fick träffa pappa oftare, helst varje dag, tillsammans med mamma tills barnet byggt en trygg anknytning med pappan. Det gör man inte på två ggr i veckan.
  • Drottningen70
    Anonym (Men?) skrev 2014-06-08 11:24:38 följande:
    De finns mat, de finns närhet, finns blöjor och antagligen någonstans att sova. Sonen är 7 veckor, då antagligen har Dom inte hunnit skriva faderskapet än. Förutom den lilla formaliteten så skulle han också vara vårdnadshavare med all rätt att träffa sitt barn.



    Du är helt ute och cyklar. Faderskap har inget att göra med vårdnad och vårdnad har i sin tur inget att göra med umgänge. All "rätt" utgår ifrån barnets bästa.
  • Anonym (Men?)
    AnnaSthlm skrev 2014-06-08 11:38:51 följande:
    I

    Du verkar inte haft med så små barn att göra. Inget ont om pappan men när mitt barn var så liten visste knappast JAG hur jag skulle göra med sömn, mat etc. Det är inte BARA att ge flaska (även om barnet skulle flaskmatas som mitt gjorde) så äter barnet och lägga ner så sover barnet. Finns tricks man måste känna till. En utomstående, vilket man är om man inte är med barnet i den åldern jämnt, kan få väldigt svårt att tillfredställa barnets behov.



    Du lät väl inte ens pappan försöka hör jag.
Svar på tråden Spädbarn o umgängesrätt??!