• LinneaE

    Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15

    Finns det någon fler blivande mamma som väntar barn i Umeå till vintern? Det skulle vara roligt att följas åt under graviditeten och senare mammaledigheten!

  • Svar på tråden Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15
  • pyre88
    Cariol skrev 2014-07-23 18:31:35 följande:
    Jag är också nyfiken på vad som finns där inne. Vi fick veta kön på RUL sist och kommer fråga om de ser även den här gången! Men jag tror vecka 13 är för tidigt för att kunna se könet. Eller har någon kunnat få veta så tidigt?

    Idag har jag legat i dotterns plaskpool hela eftermiddagen. Ljuvligt!
    Det påstås att en erfaren läkare kan se det ibland. Jag har inte ätit folsyra som jag borde eftersom jag spytt så mycket. Det oroar mig men barnmorskan verkade lugn.
  • Cariol
    pyre88 skrev 2014-07-23 19:12:17 följande:
    Det påstås att en erfaren läkare kan se det ibland. Jag har inte ätit folsyra som jag borde eftersom jag spytt så mycket. Det oroar mig men barnmorskan verkade lugn.
    Ah, jag förstår! Får hoppas du får svar till veckan då :) vet du om det är en läkare som kommer göra ultraljudet? När jag gjorde mitt RUL var det en specialutbildad sköterska (som missade dotterns hjärtfel!). Vanligtvis är det ju inga problem med bara en sköterska, men jag är glad att vi kommer få ett extra ultraljud där alla organ granskas ordentligt. Vid RUL är det bara en enkel koll.

    Jag har inte heller ätit folsyra som jag ska. Mår så illa när jag äter den. Var likadant sist och de sa att jag inte skulle oroa mig. Jag får i mig en del folat via maten.
  • pyre88

    Vi ska till en läkare på specialmödravården. Känns skönt. Oklart om de gör fullständigt KUB-test när de ändå håller på. Har ju lämnat massor med blod men de sa inget om det. Ska ringa och fråga imorgon tänkte jag.

    Jag känner mig mer äcklad av att svälja piller. Jobbigt nog att ta medicinen mot illamående. Men jag hoppas på det bästa.

  • pyre88

    Blev så stressad när jag läste på att jag tog ett piller nu. Men man får väl tänka på alla de som blir gravida av misstag som inte tagit några piller innan och inga under de första månaderna. Det blir ju hela barn för de allra flesta.

  • Penguine

    Jag ska få komma till en läkare som ska vara extra bra på att kolla ryggmärgsskador, känns skönt att veta. Vi får dock inget KUB-test eftersom vi inte har någon historik av kromosomrubbningar.

    Jag har ätit extra stark folsyra den här graviditeten eftersom missfallet berodde på ryggmärgsbrock. Men även då åt jag "vanliga" vitamintabletter för gravida med extra folsyra och ändå hände det, folsyra minskar ju bara risken. Jag vill verkligen inte skrämma upp någon och som ni säger så är det ju många som inte tar tabletter alls och får friska barn.

  • Cariol
    Penguine skrev 2014-07-23 20:30:45 följande:

    Jag ska få komma till en läkare som ska vara extra bra på att kolla ryggmärgsskador, känns skönt att veta. Vi får dock inget KUB-test eftersom vi inte har någon historik av kromosomrubbningar.

    Jag har ätit extra stark folsyra den här graviditeten eftersom missfallet berodde på ryggmärgsbrock. Men även då åt jag "vanliga" vitamintabletter för gravida med extra folsyra och ändå hände det, folsyra minskar ju bara risken. Jag vill verkligen inte skrämma upp någon och som ni säger så är det ju många som inte tar tabletter alls och får friska barn.


    Vi gör alla så gott vi kan och försöker undvika allt farligt. Ni kan ju gissa hur jag skuldbelade mig själv innan jag fick veta att jag inte orsakat dotterns hjärtfel. Hur duktig man är kan saker gå fel och barnen kan födas sjuka. Men det behöver inte vara hela världen för det (min lilla tjej har ett allvarligt hjärtfel och vi flögs akut till Göteborg - men idag skulle ni aldrig ana något om ni träffade henne). I min förra mammagrupp här på FL (mammor från Umeå) blev det två barn med hjärtfel och en med njurfel. Men fina, friska barn idag! Vården i Sverige är fantastisk. Det allra mesta ordnar sig!

    Försök att inte stressa upp er damer! Stress hjälper inte <3
  • Bäbislängtan

    Inskrivning imorse, kändes bra. Trygg och rejäl barnmorska, plus att vi var helt överens i våra uträkningar ;)

    Någon som har tips på bra badplats utan att andra halvan av stan också åkt dit? Jag går åt i värmen,ett av de lite jobbiga symptomen just nu! Annars fortsätter jag att må bra och BM tyckte jag skulle vara glad för det och avfärdade min oro på ett bra sätt. Jag känner mig faktiskt inte lika orolig längre, nu känns det mest som att det blir som det blir.. Blir nog inget tidigt ultraljud för oss. Är det dumt?

  • Cariol
    Bäbislängtan skrev 2014-07-24 15:02:29 följande:

    Inskrivning imorse, kändes bra. Trygg och rejäl barnmorska, plus att vi var helt överens i våra uträkningar ;)

    Någon som har tips på bra badplats utan att andra halvan av stan också åkt dit? Jag går åt i värmen,ett av de lite jobbiga symptomen just nu! Annars fortsätter jag att må bra och BM tyckte jag skulle vara glad för det och avfärdade min oro på ett bra sätt. Jag känner mig faktiskt inte lika orolig längre, nu känns det mest som att det blir som det blir.. Blir nog inget tidigt ultraljud för oss. Är det dumt?


    Vi har försökt undvika riktiga badplatser och åkt till mindre stränder istället. Finns ett gäng guldkorn längs kusten, men man måste nog ha skaplig koll för att hitta de bästa.

    Det blir nog inget tidigt ultraljud för oss heller. Får se vad de säger på inskrivningen imorn. Men vi gjorde inget sist och det funkade bra! Jag vet dock att vi kommer få ett extra senare ultraljud och det känns bra.
  • pyre88

    Badplatser finns i Yttersjö och degersjö (samma sjö men olika ändar och storlek/service), pengsjö (vännäs), Obbola (segelbåtshamnen, ingen parkering), täfteå (2 stränder på rovågern varav den yttre nog är lite mindre befolkad) sen tycker jag att stranden vid volleybollplanerna vid Nydalasjöns tomtebosida brukar vara lite mindre befolkad än den andra sidan.

  • Kaede

    Äntligen en dator så att det går att skriva ordentligt. Vi har RUL på måndag. Det är väldigt nervöst. Precis som med förra graviditeten finns en konstant oro för att något ska vara fel/gå fel. Men samtidigt är det lättare att bara flyta med den här gången. Det som blir det blir och det får vi isf ta om det kommer. Det här går ju helt enkelt inte att påverka så speciellt mycket. Ja, alltså utöver att undvika bungy jump, kröka, röka och käka opastöriserade mejeriprodukter en masse. Och i det hittar jag ett lugn faktiskt. Jag gör/har gjort efter bästa förmåga hittills och planerar att fortsätta så och det som blir det blir. Nu väntar jag på att känna liten, hoppas på att få veta vad det är på måndag och längtar efter svalare dagar. Förstfödda vägrade blöja, slet av sig klänningen, krävde att få gå ut och vara nakenfis vid sex idag. Sen for en liten barnkropp fram och tillbaka över farmor och farfars gräsmatta i ett outröttligt tempo med stopp enbart för att kasta sig raklång i gräset och rulla runt i det svala. Jag önskade hett att jag hade kunnat haka på men det finns ju relationer till svärföräldrar att vårda samt grannar att ta hänsyn till. 

Svar på tråden Väntar barn Umeå vintern/våren 2014/15