• Sesso1

    Ni med 3 barn... funderar ni på en fjärde?

    Vi har 3 barn. Den senaste bara 2,5 månad men vi har redan börjat prata om nr 4. Dock inte än. Vi har nu 3 tjejer. Nr 1= 3,5 år, nr 2= 1,5 år och som sagt nr 3= 2,5 månad.
    Vi vill ha en fjärde men det förändrar ganska mycket. Bil, boende...
    Är det fler där ute som har tre men vill ha en till?

  • Svar på tråden Ni med 3 barn... funderar ni på en fjärde?
  • Erizajo

    Jag har nyss fått trean han är snart 7 v, men nej vi vill inte ha fler, vill ha tid för de jag har, de ska uppfostras också, inte bara produceras :)

  • Elin 834

    Nej, Jag är nöjd med de jag har. De är nu 8,6 och 3 så vi har många skjutsningar till aktiviteter redan och med fyra barn känns det omöjligt att få ihop det. 

  • bomman

    Vi har tre barn på 8 år, 6 år och 2,5 år och vi är eniga om att det inte blir fler!

  • tjoppan

    Vi har 3, de är snart 6, 4, 2 år. Vi ska nog försöka oss på ett fjärde barn om ca 1år. Visst kommer de bli fullt upp. Men de får de väl va värt :)

  • Majsan70

    Nej! Jag har tre barn och maken har ett, vårt gemensamma. Jag bestämde redan under graviditeten att jag inte ville ha fler barn och steriliserade mig kort efter förlossningen. Det är 11 år sedan och jag har inte ångrat mig. 

  • kixan

    Vi väntar fyran i september. :) de stora är 11 och 8 (fyller 9 strax innan BF) och minsta är 3,5.


    A -03, F -05, V -10
  • yellow88

    Vi har tre barn, födda -10, -11 och -13.. Har alltid velat ha 4 barn, och sambon har velat ha 3, så skaffar såklart inte mot hans vilja. Men den senaste tiden har jag faktiskt börjat känna att det räcker med de tre vi har. Visst skulle det vara jättekul med ett barn till, men man måste ju orka också! Känner redan som det är nu med tre att man inte alltid får tid för alla, speciellt när någon av dem är sjuk osv. Dessutom skulle vi få byta bil, och bo större om vi skaffade en till. Så nej, vi är nog nöjda :)


    ♥ Adrian 10-04-17 ♥ Alfred 11-08-08 ♥ Silas 13-07-16 ♥
  • Ankan82

    Hej! Jag har tre barn i åldrarna 9, 5 och 1 år. Dom senaste månaderna har jag haft en längtan efter ett barn till! Men mannen är inte inne på samma spår.... :) men vi får se om han ändrar sig när lillan blir lite större (det gjorde han ju innan hon blev till) :) har aldrig haft planer på att ha många barn, så jag vet inte varför denna barnlängtan inte ger sig.

  • Flickan och kråkan

    Vi har tre pojkar. De är 15 månader, 5,5 år och snart 7 år. Vi har inga planer på fler och känner oss väldigt nöjda.

    Jag är föräldraledig med vår yngsta nu och ändå är dagarna fulla av logistik. Hämta och lämna i skola och förskola, läxläsning, aktiviteter (de två äldsta har ett brinnande konståkningsintresse så tillsammans har de 5 ispass, sedan går äldsta även i simskola + gymnastik). Är ganska säker på att vi kommer att ha fullt upp med våra tre om ett par år (har ju bara en med läxor ännu, och en som bara hänger med) . Och så är vi "gamla".

  • Dixie

    Har funderat på det - men har (nog) tagit beslut att det inte blir fler!
    Våra är 9, 7 och 3 år - och jag tycker det blir för stor åldersskillnad mellan alla = svårt att hitta på gemensamma aktiviteter för alla + att det känns som ett stort steg att ha 4 barn, nu har vi 3, vilket är 1 barn mer än "normen" som tex resor etc är utformade efter. 

    Ju äldre barnen blir ju ver aktiviteter efter skolan och med läxor och jag vill gärna ha tid till alla barnen! 

    Visst det är bara praktiska detaljer - men har haft en del inverkan på vårt beslut! 

  • gumman 1

    Väntar nr 4! Har tre killar som är 13, 9 och 6 år. Har velat fram o tillbaka om vi ska ha en till i över 5 år och nu har vi äntligen bestämt oss. Är så glad över beslutet även om det är mkt oro inför allt som kan hända. Jag tror att det är svårt att släppa tanken på ett barn till om man verkligen funderar på det. Man har bara en kort tid i livet att skaffa sin familj, tar man inte chansen så kan det vara försent. Är man nöjd med sina barn så är det ju fantastiskt och bra men om man velar och är väldigt ambivalent då är det svårare att känna sig nöjd. Lycka till med ert beslut!

  • Flickan och kråkan
    gumman 1 skrev 2014-10-22 11:11:43 följande:

    Väntar nr 4! Har tre killar som är 13, 9 och 6 år. Har velat fram o tillbaka om vi ska ha en till i över 5 år och nu har vi äntligen bestämt oss. Är så glad över beslutet även om det är mkt oro inför allt som kan hända. Jag tror att det är svårt att släppa tanken på ett barn till om man verkligen funderar på det. Man har bara en kort tid i livet att skaffa sin familj, tar man inte chansen så kan det vara försent. Är man nöjd med sina barn så är det ju fantastiskt och bra men om man velar och är väldigt ambivalent då är det svårare att känna sig nöjd. Lycka till med ert beslut!


    Så där var det precis för oss när vi funderade och till slut bestämde oss för vår trea. Och det blev ju så fantastiskt bra. Nu är vi nöjda. Jag är helt övertygad om att ni gör helt rätt .
  • daimstrut

    Har tre barn på 5, 3 och 7 mån. Både jag och pappan är helt säkra på att det inte blir ett fjärde barn!

  • Maria222

    Vi har 3 barn, de är 7 år, 4 år och 1 månad. Jag var helt säker på att jag skulle känna mig färdig med graviditet och barnafödande ända tills sista barnet föddes och var så fantastiskt ljuvlig. Bebisen är helt underbar och jag blir sorgsen av att tänka på att det är sista bebisen...

    Jag vill gärna ha en fjärde, men jag är också rädd att inte räcka till när de blir större, och då tänker jag på fritidsaktiviteter, skolavslutningar m.m...

  • RobzMarley

    Jag har tre barn. Två pojkar tätt födda 06 och 07. Sen en dotter som är född 12, som har en annan pappa. Så killarna är hos oss VV. Men ofta mer. Det börjar bli större och aktiviteter rullar på. Det kan vara lite hektiskt vissa dagar. Men kul.

    Funderar nu på fyran. Eller mina fyra och mannens andra. Men han ser o behandlar killarna som sina egna.

    Nu är de börjar bli större och särskilt de veckorna de är hos pappa blir det tomt såklart. Oc lilla damen blir ensam de veckorna. Stor skillnad där.

    Men även om killarna bodde hos oss heltid hade jag nog ändå funderat, mannen vill en fyra. Jag med. Men nu är allt det här praktiska. Har vi tid har vi råd. Bil har vi och hus letar vi. Behöver ännu större.,,

  • Det vackraste

    Nej det var inte planerat med en fjärde. .. blev en jobbig överraskning. Men nu finns hon ;) och är (äntligen) 1,5 år och det börjar bli uthärdligt. :) Har varit skitjobbigt rent ut sagt. Aldrig fler barn!

  • Flisan79

    Ja, vi går i tankarna. Kan säga att för bara något år sedan var vi väldigt säkra på att det skulle stanna vid tre. Nu är våra tjejer 7 (snart 8), 5 och 3 och en bebislängtan har väckts igen. Kanske för att minsta inte är så liten längre?

    Hur som helst är vi ganska säkra på att vi vill vänta minst 6 månader till. Gärna så pass att minstingen börjar dagis samtidigt som näst minsta börjar 6:års. Känns som att det skulle underlätta en hel del.

  • SandraS23
    Sesso1 skrev 2014-06-12 21:37:39 följande:

    Vi har 3 barn. Den senaste bara 2,5 månad men vi har redan börjat prata om nr 4. Dock inte än. Vi har nu 3 tjejer. Nr 1= 3,5 år, nr 2= 1,5 år och som sagt nr 3= 2,5 månad.

    Vi vill ha en fjärde men det förändrar ganska mycket. Bil, boende...

    Är det fler där ute som har tre men vill ha en till?


    Hej. Jag har två flickor den äldsta snart 3 år och min minsta är 6.5 månad. Jag och min man har börjat prata om en 3:e men tänkte höra hur känner du med att ha barnen så tätt? Är det "jobbigt" eller funkar det hinner du med den mellersta som det är just nu? Vi känner eller jag mest att de kanske blir tightare om åldrarna inte skiljer så mycket?
Svar på tråden Ni med 3 barn... funderar ni på en fjärde?