• Itpoh6

    Småsparande

    Vad är bästa sättet att placera sina pengar, om man bara kan spara mindre summor varje månad? Vad hade ni gjort med 1500 kr över varje månad? Sparkonto, "stabila fonder"?

  • Svar på tråden Småsparande
  • Kjell2
    Itpoh6 skrev 2014-06-13 10:51:31 följande:
    Vad är bästa sättet att placera sina pengar, om man bara kan spara mindre summor varje månad? Vad hade ni gjort med 1500 kr över varje månad? Sparkonto, "stabila fonder"?

    Varför sparar du?
    Vilken tidshorisont?
    Hur riskbenägen är du?
  • Itpoh6
    Kjell2 skrev 2014-06-13 11:06:00 följande:

    Varför sparar du?
    Vilken tidshorisont?
    Hur riskbenägen är du?
    Sparar dels för att ha trygghet om något skulle hända (plötsligt ska bilen lagas, tvättmaskinen går sönder, etc), men också för större köp längre fram (kontantinsats till hus, motorcykel).

    Sätter idag 1000 konor i månaden på sparkonto och 500 kronor i någon sorts fond som banken rekommenderade.

    Tidshorisont är svårt att säga. Med dessa småsummor är det inga mål jag uppnår närmsta tiden.

    Alldeles för riskbenägen. Chansar mest hela tiden.
  • Kjell2
    Itpoh6 skrev 2014-06-13 11:12:29 följande:
    Sparar dels för att ha trygghet om något skulle hända (plötsligt ska bilen lagas, tvättmaskinen går sönder, etc), men också för större köp längre fram (kontantinsats till hus, motorcykel).

    Sätter idag 1000 konor i månaden på sparkonto och 500 kronor i någon sorts fond som banken rekommenderade.

    Tidshorisont är svårt att säga. Med dessa småsummor är det inga mål jag uppnår närmsta tiden.

    Alldeles för riskbenägen. Chansar mest hela tiden.
    Se i så fall till att du har en lagom klump, kanske 10 000 kr, på ett sparkonto där du lätt kommer åt pengarna om något skulle gå sönder.

    Resten spara du långsiktigt i någon fond eller aktier. Lite beroende på hur mycket tid du har och hur stor risk du är beredd att ta.
  • DJÄVULENS HÖGRA HAND

    Pengar är som het lava i brallorna, här spenderas dom! {#emotions_dlg.djavulsk}
    Seriöst så kör jag bara vanligt sparkonto, jag har varken tid eller lust att låsa kapital på längre sikt. Jag vill ha mina pengar tillgänglig när jag behöver dom. Har använt mig av Handelsbankens lux räntefond men då är det ju begränsat till några ynka uttag per år sen utgår ju en avgift för att komma åt pengarna. Fan kosta pengar för att nyttja det man ska ha banken och pengarna till...nja tycker det burit ur så...nu kör jag på obefintlig ränta! Skrattande

  • LillaPinnen
    Kjell2 skrev 2014-06-13 11:18:46 följande:
    Se i så fall till att du har en lagom klump, kanske 10 000 kr, på ett sparkonto där du lätt kommer åt pengarna om något skulle gå sönder.

    Resten spara du långsiktigt i någon fond eller aktier. Lite beroende på hur mycket tid du har och hur stor risk du är beredd att ta.
    Håller med. Se till att ha en större summa på ett vanligt sparkonto för oförutsägbara utgifter. Låt de pengarna vara tills dess att du måste använda de.
    Resterande pengar sparar du i fonder, aktier, eller andra delägandeskap.

    Se till att buffertkontot (det för oförutsägbara utgifter) alltid innehåller samma summa. När du tvingas laga bilen för 3000:- så ser du till att så snart som möjligt spara ihop dessa 3000:- igen, innan du sparar på annat håll.
Svar på tråden Småsparande