• Ciebie

    bärsele

    Är ute efter en bra bärsele till min kommande bebis. Vill inte ha sjal då jag tycker det verkar knepigt, men vill ha en sele som har ungefär samma funktioner som en sjal har. Bra grodställning, kunna bära barnet ergonomiskt, fram, bak, på sidan etc. Tror ni fattar?

    Vilken ska jag välja?
    Jag vill kunna använda den direkt när bebis kommer och den ska helst vara ett bra tag framåt. För och nackdelar med olika selen?
    Det får gärna vara ekologiskt också.

    Hur är tex ergobaby? Tycker deras spädbarnsinlägg verkar klumpigt?

  • Svar på tråden bärsele
  • Batmamba

    Mei tai har jag kompisar som varit väldigt nöjda med. Tänker snart skaffa en själv till småsyskonet som kommer snart. Vi har en ergo. Den funkade inte till pyttebäbisen, men efter tre månader funkade den fint. Dock bara för pappan. För mig, 164 cm lång med kort överkropp, var den för stor och satt inte skönt. När barnet närmade sig ett var hon så stor att jag också kunde bära i selen. Fram till dess hade jag trikåsjal - jätteskön att bära i, men lite knölig att få på, särskilt utomhus eftersom det lätt blir så att den släpar i marken.

  • Batmamba

    Ergon funkar länge. Vårt barn är tre nu och det skulle förmodligen gå att bära henne nu med.

  • Camillabengt6363

    Mei Tai modeller gillar jag. Har en med märke baby hawk som man beställer på nätet. Är superbra. Funkar från liten bebis. Lätt att knyta och avkastar bra.

  • Ciebie

    Mei tai verkar ha väldigt bra priser och uppfyller de funktioner jag efterfrågar. Jag är 167 och mannen 180, så visst borde det funka? Som sagt ergo babydelen verkar både varm och otymplig, dessutom dyrare. Tack för svaren!

  • Mellanmjölkens land

    Har inte testat Ergons spädbarnsinlägg eftersom vi köpte vår när yngsta dottern var 4 mån. Senast idag bar jag vår 3åring på ca 1m och knappt 15kg i den när hon blev trött i benen. Pappa fick bära bebisen löst i famnen Det funkar men är inget som funkar till vardags. Ska vi bära 3åringen passar vår toddler-sele bättre men som nödlösning är det definitivt ok.

    TS, om du beskriver din och pappans kroppsform är det lättare att tipsa om sele

  • Ciebie

    Någon som har erfarenhet av manduca selen? Jag har långa ben, smal. Maken typ lika långa ben som jag och normal kroppsbyggnad . Som sagt mei tai verkar bra, men blir ändå osäker på det här med att man måste knyta.

  • Mellanmjölkens land

    När sambon testade manducan till vår (då) 1åring tyckte han att den satt jättebra medan jag själv tyckte att den tryckte väldigt mycket på mina höftben (lite utåtstående) vilket jag inte har problem med i varken Ergon eller toddler-selen vi köpte då. Vad vi testade då var ryggläge och det är typ 2 år sen så det kan ju ha hänt en del sen dess.

    Vi är 175cm långa bägge två, jag smal och han kraftig.

    Ergon passar lite längre bärare, poganae passar kortare och manducan har jag ingen aning

    Mitt tips är att du testar en sele i butik om du bor någorlunda nära t ex sthlm eller göteborg. Knyt An har jag för mig har fysiska butiker i bägge städerna. I västerås finns Bära Barn där man oxå kan prova selar även om utbudet inte är lika stort

  • Ciebie

    Bor i Malmö, borde finnas något ställe att testa på här med. Ska genast söka butik!

  • Batmamba

    Fördelen med mei tai och sjal är de mycket breda remmarna som fördelar vikten över ett större område, vilket gör det behagligare att bära. En sele med remmar blir som en vandringsryggsäck - vilket är helt ok, men något obekvämare. Så har det iaf varit för mig.

    Med mei tai slipper man också ställa om remmarna beroende på vem som bär - fast, det är inte heller något särskilt stort bekymmer.

    Ett annat tips! Välj en bärgrej med ficka på, för man kommer inte åt byxfickorna när man har selen på.

  • Ciebie

    Funderat mer och mer och hustru lutar det åt en mei tai faktiskt. Bebis kommer inom en vecka, så beställer via nätet ikväll. Ergon verkar väldigt klumpig med spädisinlägget, men framförallt varmt.

  • Batmamba
    Ciebie skrev 2014-06-15 19:12:47 följande:
    Funderat mer och mer och hustru lutar det åt en mei tai faktiskt. Bebis kommer inom en vecka, så beställer via nätet ikväll. Ergon verkar väldigt klumpig med spädisinlägget, men framförallt varmt.



    Lycka till med förlossning och bebis!
  • Flickan och kråkan

    Men om ni kan tänka er meitai, ni tror inte att det är sjal ni ska ha då? En vanlig trikåsjal är ju bra mycket smidigare att använda och lättare att knyta? 

  • Ciebie

    Det blev till slut en ergo i alla fall. Att knyta sjal var varken min eller makens grej! Tack för alla tips och funderingar!

  • Batmamba
    Flickan och kråkan skrev 2014-06-15 22:10:21 följande:

    Men om ni kan tänka er meitai, ni tror inte att det är sjal ni ska ha då? En vanlig trikåsjal är ju bra mycket smidigare att använda och lättare att knyta? 


    Hm, är mei tai knepigare att knyta? På vilket sätt? Jag som hade tänkt sy mig en sån just för att sjalen var lite knepig på så vis att jag lyckades aldrig göra det utan att den släpade i marken och blev smutsig.
  • Flickan och kråkan
    Batmamba skrev 2014-06-18 21:24:19 följande:
    Hm, är mei tai knepigare att knyta? På vilket sätt? Jag som hade tänkt sy mig en sån just för att sjalen var lite knepig på så vis att jag lyckades aldrig göra det utan att den släpade i marken och blev smutsig.
    En trikåsjal slipper man ju hålla på att knyta om. Man kan knyta på sig den innan man går ut exempelvis och sedan bara dra till om det behövs under dagen (då slipper man sjaländar i marken). Dessutom så är det ju enklare att ta i och ur barnet. 

    Meitai måste man ju knyta på sig på för varje gång och den har långa axelband som, precis som sjaländar, släpar i marken. Lite pilligare i också då man ska hålla barnet samtidigt som man knyter meitaien om sig. Men är du van vid vävd långsjal så är det ju inget problem. Den knyter man ju också om sig samtidigt som man håller barnet.
  • Batmamba
    Flickan och kråkan skrev 2014-06-18 22:38:16 följande:
    En trikåsjal slipper man ju hålla på att knyta om. Man kan knyta på sig den innan man går ut exempelvis och sedan bara dra till om det behövs under dagen (då slipper man sjaländar i marken). Dessutom så är det ju enklare att ta i och ur barnet. 

    Meitai måste man ju knyta på sig på för varje gång och den har långa axelband som, precis som sjaländar, släpar i marken. Lite pilligare i också då man ska hålla barnet samtidigt som man knyter meitaien om sig. Men är du van vid vävd långsjal så är det ju inget problem. Den knyter man ju också om sig samtidigt som man håller barnet.
    OK, tack! Då låter ju faktiskt sjalen enklare...
Svar på tråden bärsele