Inlägg från: Anonym (Pedagog) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pedagog)

    Lärarnas lyxiga lov

    Themis skrev 2014-06-16 19:19:38 följande:
    Jag är inte avundsjuk på lärare, tycker att många av dem kämpar livet ur sig för dålig lön.

    Flextid är en fantastisk uppfinning, likaså att kunna ta hem jobbet om jag behöver göra ärenden på dagtid. Och kunna äta lunch på en bra företagsrestaurang eller ute på stan i trevlig miljö.

    Bara ljudnivån i ett vanligt klassrum hade mest troligt fått mig att springa till skogs eller skjuta ihjäl nån inom en vecka.

    Den som tycker att ledigheten låter så lockande kan ju bli lärare själv, vad hindrar er?
    Jag håller med...till viss del.

    Lärare har ett riktigt tufft jobb och förtjänar sin ledighet, så långt är jag med.

    Men är man pedagog (ej lärare) och jobbar på en skola vet man också hur mycket mer flexibel arbetstid de har jämfört med pedagogerna (förskollärare/fritidspedagoger). En lärare i yngre åldrar kan ofta välja att gå hem vid 14 och kan få kvalitetstid med sina barn, hinna handla, slippa bilköer, gå till tandläkaren och massor med saker.

    Att påsk, jul, höst och februariloven inte är lov är en sanning med modifikation. Jag har jobbat på olika skolor i femton år och ännu aldrig sett en lärare vara närvarande en hel sån vecka. Oftast kvittar dem det mot fotbildning och ibland jobbar dem två dagar...men hela veckan har jag aldrig sett.

    Om man ser till ovanstående..och sen dessutom får höra gnället om att de minsann inte får vara lediga när de vill och att det inte alls är så myckt lov som folk tror....ja, då blir man ganska provocerad.

    Som sagt, jag vet vilken arbetsbörda många har men om jag jämför med min egna arbetsbörda på exakt samma arbetsplats, hade jag bytt varenda dag i veckan, lätt!

    Men nu vill jag inte vara lärare av andra skäl.
    Det är snarare tvärtom, enda anledningen till att jag kan tänka mig att vara lärare är all ledighet
  • Anonym (Pedagog)
    Anonym (Aaarghhh) skrev 2014-06-16 23:06:48 följande:
    Dessa diskussioner blir alltid lika tröttsamma, från båda läger dessutom...
    1) varför har många så svårt att förstå att mycket av en lärares ledighet faktiskt är inarbetad tid? De har INTE 10 veckors semester varje år...
    2) varför inte ta och bli lärare själv om man tycker det verkar så lockande? Det är ju inte precis det enda yrke som har lockande fördelar, alla kan ju själv välja vad du vill bli. Om det är lång sommarledighet som lockar så bli lärare, är det hög lön som lockar så väljer man något annat...
    3) varför är det så svårt för lärare att erkänna att den ledighet man har ses som en fördel, att det är något som många andra gärna också skulle vilja ha möjlighet att göra? Jag har själv ett ganska generöst flexavtal, men inte skulle jag få samla ihop och ta 7 veckors långledigt på just sommaren. Och det är så tröttsamt att så många istället ska börja gaffla om hur hemskt det är att tvingas vara ledig just hela sommaren och inte få välja själv. Är man sjuksköterska så är det istället absolut KATASTROF att man inte får vara ledig just i juli varje år när man går på rullande schema, nä fy vad hemskt att ibland behöva vara ledig i juni, eller hua, augusti... DÅ är det plötsligt JÄTTEVIKTIGT att ha sommarsemester... Men är man lärare, då är det så synd om en för man får ju faktiskt inte välja själv när man ska vara ledig...
    4) varför verkar lärare tro att de är de enda som jobbar utöver sin arbetstid? Det finns faktiskt många andra som också jobbar extra hemma på kvällarna, helt utan betalning.
    5) om man använder sig av argumentet 'men bli lärare själv då om du tror det är så jävla bra...' så kanske man inte ska klaga på sin lön. Det är ju bara att bli något annat själv då om du så jävla gärna vill ha högre lön...
    Bra inlägg!

    Jag tror att många lärare biter sig i svansen när de går i försvar direkt och inte vill/kan se att det faktiskt ses som en väldig förmån att få vara ledig en så lång och sammanhängande period. Och att man även har möjlighet att vara ledig flera veckor till per år.

    Framförallt när man har barn i yngre åldrar.

    Därmed inte sagt att det är ett glidarjobb, det är det inte. Det är skittufft....men som sagt, man kan tycka att man har det tufft men ändå se att vissa saker är en fördel/förmån och att många andra inte alls har samma möjligheter.


  • Anonym (Pedagog)
    Anonym (olika syn på lyx) skrev 2014-06-17 12:46:01 följande:
    Men, som jag skrivit innan, jag hade verkligen inte sett det som en förmån om jag hade tvingats vara ledig 7 veckor på sommaren. För mig är det en förmån att jag själv kan välja när jag vill vara ledig. Har aldrig behövt ansöka om semester utan säger helt enkelt till om när jag tänkt vara ledig, men såklart anpassar jag mig efter om jag har någon viktig deadline eller något möte som jag måste vara med på. Men om det skulle regna en vecka som jag tänkt vara ledig så kan jag gå in och jobba då och ta ledigt en annan istället. Det kallar jag förmånligt, inte att tvingas ta semester bestämda dagar. Dessutom har jag när jag fyllt 40 år 7 veckors semester per år utan att jobba mer än 40 timmar i veckan



    Men du beskriver din högst personliga situation. De allra flesta har inte 7 veckors semester och inte alls samma flexibilitetsmöjligheter.

    Det är klart att om man har lika lång ledighet men kan välja själv är det ännu bättre men de flesta har det som sagt inte så.

    Jag är alltså pedagog och på ett vis kollega med lärare. Jag MÅSTE ta fyra av mina fem veckors semester när skolan är stängd. Jag kan alltså flexa med en enstaka vecka. Den ska räcka så att mina barn ska få vara hemma lite under februarilov, påsk, novemberlov och jul .

    Finns inte på kartan att jag kan ta en vecka när som.

    Sen vet jag att vi har olika uppdrag men visst känns det märkligt när man sitter i personalrummet och det klagas från lärarhåll. Nu är det en minoritet som klagar, det får man vara ärlig och säga. ..men visst blir det knepigt.
  • Anonym (Pedagog)
    Anonym (olika syn på lyx) skrev 2014-06-17 15:56:01 följande:
    Vad jag menar är att jag blir trött på att folk pratar om hur förmånligt lärarna har det. Lärare är akademiker och de allra flesta andra akademiker har ganska stora möjligheter att vara flexibla med sin semester och ta ut den när de själva vill. De flesta lärare är även kommunalt anställda och anställda inom kommun och landsting har 31 dagar när de är över 40 och 35 dagar när de är över 50. Så jämfört med andra kommunalt anställda akademiker tycker jag inte alls att de har det särskilt förmånligt.



    Ja, det är förvisso sant men nu pratar vi 7 veckor på sommaren. Lägg till jul och övriga lov som de ofta kan kvitta mot ledighet så har du kanske 10 veckor iaf. 2-2.5 till jul, februarilov, påsklov & novemberlov=12.5, säg att allt inte går att kvitta så blir det kanske ca 10 v. för många (inte alla).

    Då är det dessutom ofta fortbildning man kan kvitta ut ledigheten mot.

    Jag som utbildad pedagog minns inte när jag fick fortbildning senast.
  • Anonym (Pedagog)
    Anonym (olika syn på lyx) skrev 2014-06-17 16:17:48 följande:
    Och som sagt, för vissa är det toppen att få sju veckor på sommaren, men för andra inte. Det lyxigaste måste väl ändå vara att ha möjligheten att välja själv? Jag säger inte att jag tycker lärarna har rätt att gnälla om sin semestertid, de har valt yrket själva och vet att det innebär en begränsning i när man kan ta ut semester. Men jag tycker inte heller att andra människor har rätt att påpeka hur lyxigt lärarna har det hela tiden, när de inte har ett fritt val. Jag kanske trivs mycket bättre med att köra Volvo, då är det inte lyxigt om jag mot min vilja skulle tvingas ha en Ferrari som tjänstebil även om andra skulle ge vadsomhelst för att få köra runt i en sån.



    Klart att det lyxigaste är att få välja själv men vad jag försöka få dig att förstå är att de allra flesta inte har det som du. De allra flesta har 5-6 veckor och ganska begränsat i hur de kan ta ut det. Sen har många människor barn i förskole/skolåldern, då är man oftast mer eller mindre tvungen att vara ledig mitt på sommaren ändå...alltså är den där fantastiska valmöjligheten ganska begränsad ändå.
  • Anonym (Pedagog)
    Anonym (olika syn på lyx) skrev 2014-06-17 16:37:19 följande:
    Och vad jag försöker säga är att ja, det finns många som har det sämre än lärarna med semester. Men det finns också många som har det bättre. Att då framhålla lärarnas ledighet som höjden av lyx känns fånigt.



    Jag har aldrig påstått att det är en lyx!

    Jag har sagt att de har ett tufft jobb och förtjänar sin ledighet....men att det givetvis kan upplevas provocerande för andra yrkesgrupper när en del (en klar minoritet) klagar på ledigheten.

    Att man, som lärare, någonstans ändå måste vara medveten om att det är en förmån som inte alla har.
  • Anonym (Pedagog)
    Anonym (Mr mr) skrev 2014-06-17 18:26:15 följande:
    Hoppsan då, här tas det i. En öm tå kanske?

    Största felet ni lärare gör är att ni förutsätter att alla som har åsikter när det gäller era arbetstider och ledigheter är att vi andra som inte har det så är missunnsama och inte tycker att ni förtjänar att ha ha dom förmåner ni har. Jag vågar påstå att dom allra flesta tycker som mej, och inte alls bryr sej om i fall  ni jobbar 30 timmar i veckan eller 50. Inte så länge ni gör ert jobb och eleverna får den kvalité på undervisning man som förälder förväntar sej.

    Lyxigt med 7 veckor sammanhängade ledighet på sommaren innebär för dom allra flesta att det är lyxigt, just bara därför att det är väldigt få som kan få så lång sammanhängande ledighet någon tid på året alls, oavsett hur många timmar per vecka man jobbat eller hur många hundra timmar man har i sin kompbank. Det betyder inte att lärarna inte är värda att vara lediga, bara att det är lyxigt i den bemärkelsen att så lång ledighet är ouppnålig för dom allra flesta. Det är ni själva som lägger värderingen att ni inte är värda det. Undra varför?

  • Anonym (Pedagog)
    Inte jag skrev 2014-06-17 22:41:09 följande:
    vad är det som är så lyxigt med att ha 7 veckor på sommaren? Jag skulle vilja välja själv när jag vill ha ledigt och vem säger att det är just på sommaren jag vill ha det?
    Vi har liksom dragit argumenten ett antal ggr nu,

    - Jämfört med många andra är 7 veckor lång tid
    - De har även stora möjligheter till ledighet vid andra tidpunkter på året
    - De flesta kan ta sin semester när de vill.....i teorin men inte i praktiken.
    - Har man barn i skolåldern är skolor och förskolor stängda 3-4 veckor mitt i sommaren, vilket gör att många är mer eller mindre tvungna att ta sin semester då också.

  • Anonym (Pedagog)
    Anonym (Zed) skrev 2014-06-17 22:52:51 följande:
    Lärare?
    Ja, februarilovet, påsklovet, höstlovet, jullovet.....plus att de faktiskt kan ansöka om ledighet även under terminen. Vet massor av lärare som varit lediga någon vecka eller två mitt i terminen.

    Det är givetvis bökigare och svårare att få ledigt under terminen  men långt ifrån omöjligt.
  • Anonym (Pedagog)
    Inte jag skrev 2014-06-17 22:59:07 följande:
    Novemberlovet och februarilovet så brukar lärare ha studiedagar då de jobbar i skolan. Min pappa valde att ta ledigt när det hade varit snöstorm och hade 3 mil till jobbet men han fick ingen lön den dagen
    Jobbigt när man hoppar in i en diskussion och inte läser det som skrivits...

    Lärare kan ofta kvitta såna dagar mot fortbildning och såna saker. Jag har jobbat i skolans värld i 15 år och har ännu aldrig sett en lärare som jobbat hela lovet.
    Ibland har de en eller två studiedagar eller fortbildning, det stämmer. Ibland, tre dagar men sällan mer än så och oftast inte ens så mycket.

    Jag missunnar inte lärarna deras ledighet, tycker bara att det blir konstigt när en del (absolut inte alla utan en klar minoritet) har mage att klaga.
  • Anonym (Pedagog)
    Inte jag skrev 2014-06-17 23:10:00 följande:
    Jag skrev aldrig att de jobbade hela loven. =) Min pappa jobbade i skolans värld i nästan 40 år med några års hopp pågrund av studier. Jag växte upp med en pappa som nästan alltid satt och rättade prov och sedan studerade oxå emellanåt bara för att bli färdig lärare och som inte hade någon lön på loven bara för att han inte var färdig och inte var fastanställd.
    Men det är ju en helt annan sak
  • Anonym (Pedagog)
    Inte jag skrev 2014-06-17 23:18:38 följande:
    Ja han valde ju det själv. =) Men ändå ha 2 examen och aldrig komma över 30 000 är ju tråkigt.
    Jag menar mer att han hade situationen han hade...det berodde ju delvis på att han inte var färdigutbildad.
  • Anonym (Pedagog)
    Anonym (Aaarghhh) skrev 2014-06-18 18:47:01 följande:



    Fast jag tror att många inte hade stört sig så mycket på det om lärarna inte hade försvarat sig genom att påstå att ledigheten man har inte alls är lyxig, och att det istället är något negativt att behöva vara ledig hela sommaren. Det retar upp folk tror jag. Mig t.ex. :) Jag tycker inte alls att det är något fel på lärares ledighet, det fungerar väl ungefär precis som det bör. Jag tycker absolut inte lärare är lata eller jobbar för lite (jag är för övrigt utbildad gymnasielärare i matte och fysik). Men jag blir ganska uppretad när lärare inte kan erkänna att det är en fördel att kunna vara ledig det mesta av alla lov och storhelger och ändå ha en väldigt lång sammanhängande ledighet under sommaren.
    Precis så känner jag också!

    Jag har inga problem med ledigheten i sig och anser absolut inte att lärare är lata eller liknande.

    Det som provocerar är precis det här, att man inte bara kan förstå att det är en fördel och förmån.
  • Anonym (Pedagog)

    Ärligt talat blir jag bara mer och mer anti ju mer jag läser i tråden. Otroligt att så många lärare har så svårt att se ur andra perspektiv.

    Ja, att det är just lärare gör det hela betydligt allvarligare och värre....

  • Anonym (Pedagog)

    Så av tråden att döma är det ett stort bekymmer och nackdel för lärare att behöva vara lediga så länge på sommaren & julen och de hade heller haft som dem flesta andra, fem veckor men kunna ta lite av det vid andra tillfällen på året.

    Märkligt då att precis alla lärare jag känner med sån tjänst (40h/vecka-5v sem) är missnöjda och vill ha tillbaka sina gamla villkor. ...mycket märklig!

    Men de förstår väl inte sitt eget bästa....

  • Anonym (Pedagog)
    Anonym (olika syn på lyx) skrev 2014-06-23 08:57:10 följande:

    Det är väl ganska få som har sagt att det är ett bekymmer och en nackdel? Däremot är vi några stycken som sagt att vi inte uppfattar lärarnas semestersituation som särskilt lyxig (vilket är vad trådstarten handlar om). Bara för att något inte är lyxigt betyder inte att det är en nackdel. Om man tycker oxfilé är lyx och snabbnudlar är ett bekymmer så kan man vara nöjd med att få äta falukorv utan att för den delen uppfatta falukorven som lyxig. Vissa har det bättre än man själv och andra har det sämre.
    Och jag är en av dem som både sagt och anser att lärarna är förtjänta av sina lov....

    Men att jag anser att lärare har ett tufft jobb, en annan typ av avtal och därmed inte får allt "gratis", innebär inte att jag inte kan vara kritisk till att en del av dem har mage att klaga och känna sig orättvist behandlade för att de "måste" ta sin semester under somamren.
Svar på tråden Lärarnas lyxiga lov