Inlägg från: Anonym (Pedagog) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Pedagog)

    Lärarnas lyxiga lov

    Themis skrev 2014-06-16 19:19:38 följande:
    Jag är inte avundsjuk på lärare, tycker att många av dem kämpar livet ur sig för dålig lön.

    Flextid är en fantastisk uppfinning, likaså att kunna ta hem jobbet om jag behöver göra ärenden på dagtid. Och kunna äta lunch på en bra företagsrestaurang eller ute på stan i trevlig miljö.

    Bara ljudnivån i ett vanligt klassrum hade mest troligt fått mig att springa till skogs eller skjuta ihjäl nån inom en vecka.

    Den som tycker att ledigheten låter så lockande kan ju bli lärare själv, vad hindrar er?
    Jag håller med...till viss del.

    Lärare har ett riktigt tufft jobb och förtjänar sin ledighet, så långt är jag med.

    Men är man pedagog (ej lärare) och jobbar på en skola vet man också hur mycket mer flexibel arbetstid de har jämfört med pedagogerna (förskollärare/fritidspedagoger). En lärare i yngre åldrar kan ofta välja att gå hem vid 14 och kan få kvalitetstid med sina barn, hinna handla, slippa bilköer, gå till tandläkaren och massor med saker.

    Att påsk, jul, höst och februariloven inte är lov är en sanning med modifikation. Jag har jobbat på olika skolor i femton år och ännu aldrig sett en lärare vara närvarande en hel sån vecka. Oftast kvittar dem det mot fotbildning och ibland jobbar dem två dagar...men hela veckan har jag aldrig sett.

    Om man ser till ovanstående..och sen dessutom får höra gnället om att de minsann inte får vara lediga när de vill och att det inte alls är så myckt lov som folk tror....ja, då blir man ganska provocerad.

    Som sagt, jag vet vilken arbetsbörda många har men om jag jämför med min egna arbetsbörda på exakt samma arbetsplats, hade jag bytt varenda dag i veckan, lätt!

    Men nu vill jag inte vara lärare av andra skäl.
    Det är snarare tvärtom, enda anledningen till att jag kan tänka mig att vara lärare är all ledighet
  • Anonym (Pedagog)