• Yonndax

    Ni som har 3 barn eller fler..

    Ni som har 3 barn eller fler. Hur har ni det ekonomiskt? Jag vill ha många barn. Minst 3 gärna 5. Har idag 1 barn men det är jobbigt ekonomiskt. 2 barn kan vi få ihop med lite pusslande men fler än det känns svårt. Behöver större bil, större boende osv. Har inte råd med det. Har inte råd att byta bil som det är nu fast den vi har börjar ge upp. Vill inte ha ett lyxliv men vill känna att jag kan ge mina barn allt det de behöver utan att vara rädd för att inte ha råd med tandläkare till mig själv eller reparera bilen om den går sönder. Så hur gör ni som ha många barn? Började ni spara tidigt för det? Vad prioriterade ni bort (om något), ja helt enkel hur gör ni för att få vardagen att gå ihop? Hur gör ni med försörjningen? Tog ni första bära jobb bara för att ha pengar eller har ni försökt att få jobb som ni har trivts med?

  • Svar på tråden Ni som har 3 barn eller fler..
  • Alvisen76

    Jag har fyra barn. Jag är ingen rik människa. Jag är låginkomsttagare och tillhör underklassen. Jag jobbar i vården och har inte sparat speciellt till barnen. Vi bor i en lägenhet, en fyra. Jag har ingen bil. Vi åker buss överallt dit vi vill. Det fungerar utmärkt. Prioriterar bort bil, dyra snygga möbler, snygga kläder, smink etc. Jag går till tandläkaren vartannat år och har råd med det. Inga bilreparationer pga ingen bil. Mina barn har inte det senaste och snyggaste av allt. Inga ipads eller iphones, men de har allt de behöver. De stora har smartphones och surfplattor och då i budgetmodeller. Vi äter billigt och genomtänkt. Vi har aldrig behövt ekonomiskt bistånd. Jag är numera ensam med barnen. Ångrar inget. Det är en fantastisk rikedom att ha många barn Gläds åt dem varje dag. ( Ja, jag trivs med mitt jobb. Tog det inte för att det var det första. Valt med omsorg. ) De tre äldsta barnen har egna rum. De sista, delar vardagsrummet med mig som rum. Vi är en av de få familjer som ännu har tjocktv men vi ser så sällan på tv ändå så det spelar ingen roll.

    Ingen av oss saknar något egentligen.

  • Yonndax

    Bil kan vi tyvärr inte skippa då den behövs i jobbet (för att jag ska kunna köra ut till kunder) annars hade det varit ett alternativ. Vi cyklar eller går så mycket vi kan. Jag har nu efter år av arbetslöshet eller bara kortare vik valt att starta eget som jag trivs med. Med det betyder att jag inte kan ta ut nån lön/vinst på ett bra tag för att bygga upp företaget. Kan inte heller bygga upp nån SGI inför en föräldraledighet så i princip lever vi på min mans lön just nu. Vi bor i en 4:a och har precis flyttat in med nya möbler o dylikt så att byta sådant är inte aktuellt. Är nöjda med den tekniska utrusning vi har. (tv, dator, mobil etc) Så att ha 3 barn skulle fungerar men att ha fler blir svårt då 1 av rummen är kontor/studio och vi kan inte sova i vardagsrummet då vi har besökare till kontoret. 

  • Dixie

    Vi har 3 barn och klarar oss bra ekonomiskt - men vi såg till att ha utbildning och bra jobb innan vi skaffade barn, för att ha en ekonomisk trygghet! 

  • Yonndax

    Jag hoppas ju självklart att när vi kommer så långt som att det börjar närma sig 3 barn eller fler går företaget så bra att jag kan ta ut en skälig lön och då ser jag inga problem med det hela. Det är om företaget inte går bra eller om det tar tid som jag är kluven. Vill ju ha många barn men vet inte om jag kommer våga satsa på det utan att känna en viss ekonomisk trygghet. Vill inte heller känna längre fram att jag ångrar att vi inte försökte skaffa fler barn pga ekonomin. Kommer ju att bli svårare att bli gravid om några år och om 10 år är det inte säkert att vi lyckas.

  • Med två små

    Vi har fyra barn och det går utmärkt ekonomiskt. Bor i hus, har två bilar, robotgräsklippare, äter ute minst en gång i veckan. Kanske beror på att vi bor i en liten ort där boende är relativt billigt men det går bra trots att jag är föräldraledig. Kan tillägga att vi båda har högskoleutbildning och barnen har kommit under en tioårsperiod med relativt stora mellanrum! Lycka till!


    Numera Med fyra små.
  • Dr Mupp

    4 barn, har i perioder haft socialbidrag. Idag har vi två relativt låga inkomster då båda jobbar i vården. Vi hyr ett radhus och har en bil. Sen har vi en häst som slukar en del pengar. Vi har det inte fett, men vi klarar oss. 


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • hultgren

    Hej

    Vi har 3 barn.

    Mannen tjänar bra (ej utbildad) och jag låg inkomst (utbildad men jobbat med annat) och valt att gå ner i tid för mer tid till barnen.

    Ja är sjukskriven och är inte säker på att ja kommer komma tillbaka till jobbet ens.

    Jag har alltid sagt att ja kommer aldrig sätta mig i den situationen där ja måste ha ett jobb ja inte trivs med och just i det läget är vi, vi kan lev på en lön med hus 3 barn, 2 bilar, alla gör på simskola várje termin plus varsin till aktivitet varav en är häst (dyrt!) mannen spelar fotboll och vi båda har gymkort och går på gym, vi har tv, en padda och ett wi varav två av tre är köpta på blocket, ja köper nästan aldrig nya möbler utan älskar second hand och gör om dem.

    Hade även hund till nyligen.

    Utan mitt jobb kan vi leva med mitt jobb kan vi LeVA det är väl det som är skillnaden för oss och våra tre barn.

    Vi hade ett par bekanta som varje månad fick ut mer än dubbelt än oss med 2barn 1 hus och 1 bil där de hade mindre pengar kvar varje månad än oss.

    Vi har bara insett att allt handlar om planering. För oss.

    Hoppas ni hittar en lösning!!

Svar på tråden Ni som har 3 barn eller fler..