• Dao

    Könsstympning

    Nyss hörde jag en diskussion i radion om att problemet med könsstympning är känsligt eftersom man måste respektera religiösa traditioner.

    Vad är det för dumheter?!

    När de vidskepliga låter skära i sina friska barns kroppar på grund av sin vídskeplighet, finns det inga skäl att hantera brottet skonsamt!

    Det handlar om grov barnmisshandel och ska enligt rådande svensk lag leda till ovillkorligt fängelse för såväl uppdragsgivarna som för den skärande.

    I det färskaste fallet i Norrköping handlar det om somalier som hävdar att deras idol kräver att barmen misshandlas.

    Tycker ni att dessa 60 föräldrapar bör slippa straff och i så fall varför?
    Fundamentalistisk tro är de jagsvagas mentala kryckor
  • Svar på tråden Könsstympning
  • Dao

    Cutat Norrköpings Tidning:


    "När skolan nu slutat för terminen hamnar många flickor i riskzonen för att utsättas för ingreppet under besök i föräldrarnas hemländer.


    -Vi försöker informera föräldrarna att de kan få fängelse om de kommer tillbaka och barnen har könsstympats, säger Petra Blom Andersson, samordnare vid Centrala elevhälsan i Norrköping, till tidningen.


    De flesta flickor stympas i åldrarna 4-14 år men operationen görs även på spädbarn. I tonåren får många svåra symptom som menssmärtor och huvudvärk, och det kan vara mycket plågsamt att kissa.


    Ingen vet säkert i vilken omfattning könsstympning förekommer i Sverige, eller hur många flickor som förs till sina ursprungsländer för att få det utfört. Mörkertalet är stort. Men Sara Johnsdotter, forskare i medicinsk antropologi på Malmö högskola är inte förvånad över upptäckten.


    -För mig är detta en icke-nyhet. Det skulle vara konstigt om man inte hittade så många omskurna flickor i en klass med flickor från de länder där detta utförs, säger hon."
     
    Dessa barbarer kommer från länder där vidskepligheten dominerar samhällslivet och om de styrande ansåg att barnmisshandel inte ingår i deras lära, skulle de naturligtvis sätta stopp för skärandet.


    Fundamentalistisk tro är de jagsvagas mentala kryckor
  • UmmAli

    Vad har dom för idol i Somalia?
    Varför står detta under tråd religion öht? Vart i Torah, Bibeln eller Koranen står detta?
    Antingen vet inte radioprogramledaren vad hon/han talar om ,ifall denne person hävdar att detta är en religiös tradition?!?, eller så har du grovt missuppfattat det som sades (more likely).

  • Litet My

    Låter som de som pratade om det inte var insatta för 5 öre då det inte ens handlar om religion. Läste senast häromdagen att man hade goda förhoppningar om att detta skulle försvinna om några generationer. Ofta handlar det om tvång och okunskap. Även i de länder det utförs i protesteras det vilket är positivt och folk börjar få upp ögonen.

  • Nomanisanisland
    Dao skrev 2014-06-23 12:16:20 följande:
    Nyss hörde jag en diskussion i radion om att problemet med könsstympning är känsligt eftersom man måste respektera religiösa traditioner.

    Vad är det för dumheter?!

    När de vidskepliga låter skära i sina friska barns kroppar på grund av sin vídskeplighet, finns det inga skäl att hantera brottet skonsamt!

    Det handlar om grov barnmisshandel och ska enligt rådande svensk lag leda till ovillkorligt fängelse för såväl uppdragsgivarna som för den skärande.

    I det färskaste fallet i Norrköping handlar det om somalier som hävdar att deras idol kräver att barmen misshandlas.

    Tycker ni att dessa 60 föräldrapar bör slippa straff och i så fall varför?
    De ska självklart åtalas och dömas. Finns inget försvar.
  • KristenTjej84

    Jag tror inte könsstympning har något som helst försvar i Koranen eller någon annan helig skrift.
    Att det sker ofta i muslimska länder är en annan sak, kan vara kulturellt också.
    Men ja, jag tycker att föräldrar oavsett religion som går och könsstympar sina barn utomlands då det är förbjudet i Sverige,borde åtalas och straffas. Och dessa stackars flickebarn som gått igenom det hemska, borde erbjudas hjälp med att återställa sina kroppar, genom operationer,på bästa möjliga sätt och få psykolog hjälp att bearbeta det som hänt, måste inte vara lätt att vakna upp kallsvettig och få mardrömmar över det hela om och om igen och ha kroppen sydd på onaturligt sätt så att kissa och få mens känns plågsamt.
    Könsstympning är den djävulsk tradition som bara har med kvinnoförtryck att göra, kvinnor ska berövas allt njutbart. Inte bara tvingas vara hemma hela dagarna, gå omkring klädda i svarta burkor i varm hetta för att inte locka killar, och inte få leva ett självständigt liv utan hot och förtryck,utan måste också berövas det lilla de har kvar att njuta av, som sex.Och det är djävulskt och grymt och bör stoppas det håller jag med om!
    Pinsamt är det att alla vänster feminister tiger som murar när sånt här sker, men kämpar med näbbar och klor när det gäller andra situationer,mindre allvarliga.
    Men PK är en ny trend känns det som, en trend jag försöker hålla mig utanför när det gäller människors liv varför jag skriver det här till och börja med.

  • Halvtre

    Det är sjukt att det tillåts på grund av rädsla för islam. men visst skall dem straffas. utvisning tycker jag är mycket lämpligt.

  • willeflisan
    Halvtre skrev 2014-08-09 23:06:49 följande:

    Det är sjukt att det tillåts på grund av rädsla för islam. men visst skall dem straffas. utvisning tycker jag är mycket lämpligt.


    Utvisning? Menar du att det bara är synd om barnen om det sker på svensk mark? Könsstympning är ett vidrigt och globalt problem som jag tror lättare bekämpas i utvecklingsländer där vi genom stöd och information förhoppningsvis kan bryta trenden.
  • oOHalalOo
    Halvtre skrev 2014-08-09 23:06:49 följande:

    Det är sjukt att det tillåts på grund av rädsla för islam. men visst skall dem straffas. utvisning tycker jag är mycket lämpligt.


    Hur gör vi med judarna då som också omskär sina söner? Du är väl konsekvent och förordar utvisning även där?
  • Halvtre
    willeflisan skrev 2014-08-09 23:12:07 följande:

    Utvisning? Menar du att det bara är synd om barnen om det sker på svensk mark? Könsstympning är ett vidrigt och globalt problem som jag tror lättare bekämpas i utvecklingsländer där vi genom stöd och information förhoppningsvis kan bryta trenden.


    nej, det är inte mindre synd om barn någon annanstans heller. sätter man inte ner foten och säger ifrån så lär man inte rubba på lagarna och det har musslan fattat. och det är precis vad han gör och han tänker låta sig bestämma så länge Svensken inte säger ifrån. om man utvisar brottslingarna så markerar man att det inte är ok att skära i barn. och den åsikten står jag fast vid vare sig du eller den blodtörstiga håller med eller inte.
  • KristenTjej84
    oOHalalOo skrev 2014-08-09 23:14:01 följande:
    Hur gör vi med judarna då som också omskär sina söner? Du är väl konsekvent och förordar utvisning även där?
    Det är en otroligt stor skillnad mellan manlig omskärelse och kvinnlig KÖNSSTYMPNING/omskärelse. Hur man ens kan jämföra dem två kan jag inte förstå. Kvinnan får mycket mera men efter ingreppet än vad män får eftersom i mannens fall är det bara en bit hud, medans i kvinnans fall så skär man bort allt som kan ge henne njutning och mycket mera för att sedan sy ihop allting och lämna kvar ett litet hål där både urin och mensblod ska komma ut. Och i framtiden även ett barn, och allt måste sprättas upp för att barnet ska komma ut och för att kvinnan ska kunna ha sex med sin man. Hur schysst är det? 
    unicef.se/fakta/kvinnlig-konsstympning
    www.umo.se/Kroppen/Tjejers-underliv/Konsstympning---omskuren-tjej/
    www.garissa.se/den-bistra-sanningen/
Svar på tråden Könsstympning