• Anonym (-)

    Korridorsbarnen - fy fan vad tragiskt!

    Socialtjänsten som alltid förespråkar barnets bästa - vad fan hände här!?

    Om man vet att en exempelvis narkotikamissbrukande mamma eller en mamma med exempelvis en grav Aspergerdiagnos, väntar barn, så ser man väl till att fixa fram en familj till det ofödda barnet INNAN det föds, eller!? - Vad hände med "för barnets bästa"?

    Stackars, stackars det lilla barnet. Det blir taget från mamman direkt - från allt som för denne är känt, - så som hjärtljud, andetag, röst och värme.
    Barnet får inte snutta det första den gör (vilket är primitivt inbyggs hos alla barn - de som inte får den där hud mot hud-kontakten eller allra helst bröstet på en gång, har visat tendenser på högre halter av stresshormon än andra nyfödda).
    Barnet kastas runt till olika läkare som ska göra alla rutinkontroller, får sedan en blöja och en filt och får sedan ligga i en plastlåda, ståendes i en korridor där en massa människor passerar. Eller i en reception där telefonerna ringer stup i ett och dit arga människor kommer för att skälla ut receptionisten för än det ena, än det andra. Eller så får barnet följa med en sköterska då hon far runt till de olika patientrummen.

    Detta händer alltså i Sverige, idag.

    Fy fan, säger jag bara. FY FAN!

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=4176626

  • Svar på tråden Korridorsbarnen - fy fan vad tragiskt!
  • YesWhyNot

    Okej, det där är SÅ inte okej!

    Det finns ju hur många ofrivilligt barnlösa som helst i vårt land. Varför inte låta någon sådan familj adoptera dessa barn?

    Är det en mamma och en pappa med funktionsnedsättning eller missbruk av något slag, där man vet att dessa aldrig kommer att få ta hand om ett barn, så borde det ju kunna ordnas redan vid inskrivningen på MVC.

    Jag förstår dock inte hur alla dessa människor, med hela alfabetet fördelat på femtio olika diagnoser, kan vara så urbota korkade att de skaffar barn!?

    De kan ju inte ens ta hand om sig själva!

  • Anonym (Eller?)
    YesWhyNot skrev 2014-06-24 11:15:20 följande:

    Jag förstår dock inte hur alla dessa människor, med hela alfabetet fördelat på femtio olika diagnoser, kan vara så urbota korkade att de skaffar barn!?


    Nehej, det kanske beror just på att de har dessa diagnoser?
  • Anonym (***)

    Även en narkotikamissbrukande kvinna kan bli en ren MAMMA om hon får rätt hjälp.

    Självklart kan man inte adoptera bort hennes barn det första man gör.

    Rätt väg att gå är att placera den gravida mamman på ett behandlingshem INNAN barnet är föds och ge dem bägge en bra start i deras gemensamma liv.

    Har själv bott på ett sånt hem (ej pga missbruk dock) och där fanns flera missbrukande mammor som lever gott MED sina ungar idag!

    Snacka om att du har en dålig människosyn ts - tragiskt!

  • Anonym (-)
    Anonym (***) skrev 2014-06-24 11:24:35 följande:

    Även en narkotikamissbrukande kvinna kan bli en ren MAMMA om hon får rätt hjälp.

    Självklart kan man inte adoptera bort hennes barn det första man gör.

    Rätt väg att gå är att placera den gravida mamman på ett behandlingshem INNAN barnet är föds och ge dem bägge en bra start i deras gemensamma liv.

    Har själv bott på ett sånt hem (ej pga missbruk dock) och där fanns flera missbrukande mammor som lever gott MED sina ungar idag!

    Snacka om att du har en dålig människosyn ts - tragiskt!


    Jag anser inte att samhället ska stå för detta.
  • YesWhyNot
    Anonym (Eller?) skrev 2014-06-24 11:23:11 följande:

    Nehej, det kanske beror just på att de har dessa diagnoser?


    Jag anser nog att föräldrar till barn med diagnoser, har ett ansvar att se till att de inte ynglar av sig.

    Om dessa diagnosdrabbade människor inte förstår själva att de inte bör ha ansvar över någon annans liv, så måste deras föräldrar hoppa in och ta ett ansvar.

    Det måste ju vara tusen gånger bättre än att föda fram ett barn som sedan tas ifrån en?
  • Anonym (***)
    Anonym (-) skrev 2014-06-24 11:33:26 följande:
    Jag anser inte att samhället ska stå för detta.

    Så du anser inte att samhället ska hjälpa sjuka människor att bli friska?

    Anser du att samhället ska stå för dyra fosterhemskostnader i 18 år istället för 1-2 år så att barn får växa upp i sina biologiska familjer?

    Vad mycket märkliga människor det finns! Obestämd
  • Anonym (-)
    Anonym (***) skrev 2014-06-24 11:44:12 följande:

    Så du anser inte att samhället ska hjälpa sjuka människor att bli friska?

    Anser du att samhället ska stå för dyra fosterhemskostnader i 18 år istället för 1-2 år så att barn får växa upp i sina biologiska familjer?

    Vad mycket märkliga människor det finns!


    Jo, jag tycker absolut att samhället ska hjälpa missbrukare att bli friska - dock INNAN de skaffar barn, - innan det finns en till liten varelse att ta hänsyn till.

    Jag är emot fosterhemsplaceringar helt och hållet. Jag tycker att barnen ska bli adopterade.
  • SupersurasunkSara
    YesWhyNot skrev 2014-06-24 11:39:05 följande:
    Jag anser nog att föräldrar till barn med diagnoser, har ett ansvar att se till att de inte ynglar av sig.

    Om dessa diagnosdrabbade människor inte förstår själva att de inte bör ha ansvar över någon annans liv, så måste deras föräldrar hoppa in och ta ett ansvar.

    Det måste ju vara tusen gånger bättre än att föda fram ett barn som sedan tas ifrån en?
    Hur ska vi göra då menar du? Tvångssterilisering? Nu har jag ett barn som inte VILL ha barn och eftersom det tack och lov är en dotter så kan hon bestämma det helt själv, men de som har söner?

    Jag håller med i sak, vissa ska inte tillåtas skaffa barn helt enkelt, men tvångssterilisering är förbjudet.

  • Anonym (***)
    Anonym (-) skrev 2014-06-24 11:51:11 följande:
    Jo, jag tycker absolut att samhället ska hjälpa missbrukare att bli friska - dock INNAN de skaffar barn, - innan det finns en till liten varelse att ta hänsyn till.

    Jag är emot fosterhemsplaceringar helt och hållet. Jag tycker att barnen ska bli adopterade.



    Ja och det är precis det dom blir innan barnen kommer till världen. Alltså är du inte emot sådana placeringar? Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? Du säger emot dig själv?!

    Jag är tvärtemot dig emot fosterhems placeringar i de allra flesta fall. Detta pga att socialtjänsten tar så mycket felaktiga beslut som barnen får lida över.

    Om dessa barn istället skulle bli bortadopterade så vore saken om möjligt ÄNNU VÄRRE,  det vore att totalt förstöra livet för dessa oskyldiga små barn - är det verkligen något du förespråkar eller är du bara väldigt dåligt insatt?
  • Anonym (Steget längre)
    YesWhyNot skrev 2014-06-24 11:15:20 följande:

    Okej, det där är SÅ inte okej!

    Det finns ju hur många ofrivilligt barnlösa som helst i vårt land. Varför inte låta någon sådan familj adoptera dessa barn?

    Är det en mamma och en pappa med funktionsnedsättning eller missbruk av något slag, där man vet att dessa aldrig kommer att få ta hand om ett barn, så borde det ju kunna ordnas redan vid inskrivningen på MVC.

    Jag förstår dock inte hur alla dessa människor, med hela alfabetet fördelat på femtio olika diagnoser, kan vara så urbota korkade att de skaffar barn!?

    De kan ju inte ens ta hand om sig själva!


    Du säger emot dig själv. Har man flera svåra diagnoser kan dessa faktiskt vara orsaken till att man inte har ett konsekvenstänk som gör att man avstår från att skaffa barn.
Svar på tråden Korridorsbarnen - fy fan vad tragiskt!