• IngentingAlls

    Vattna blommor med kaffe och såpa?

    Jag har hört att man ska kunna vattna sina blommor med kaffe för att få dem att blomma bättre. Samma sak har jag hört om att man ska lägga någon tesked såpa i vattnet när man ska vattna sina pelargoner. Inte hört något om hur andra blommor skulle uppskatta såpa dock.

    Är lite intresserad av att se om det är någon som testat det här. Och om det är några växter som absolut inte klarar av de två nämnda och om det nu eventuellt är några som mår väldigt bra av det.
    Någon?

  • Svar på tråden Vattna blommor med kaffe och såpa?
  • Margaux

    Du kan i alla fall gödsla med kaffesump.... Själva kaffen är inte så näringsrik(plus att du kanske vill dricka den) men sumpen är jättebra. Man kan odla i bara sump faktiskt!

  • annaba

    Såpvatten brukar ju användas som bekämpningsmedel mot bladlöss. Tvivlar på att blommorna skulle uppskatta det som vattning.

  • IngentingAlls
    Margaux skrev 2014-06-24 11:10:04 följande:

    Du kan i alla fall gödsla med kaffesump.... Själva kaffen är inte så näringsrik(plus att du kanske vill dricka den) men sumpen är jättebra. Man kan odla i bara sump faktiskt!


    Intressant! Så det går att iprincip lägga på sump i krukan eller behöver man blanda ihop det ordentligt med jorden?
  • Margaux

    Vet om att det går att odla i bara sump... Men jag brukar lägga lite sump på ibland! Typ som gödsel. Sen vattna över!

  • EmmaPlahn
    Margaux skrev 2014-06-24 11:10:04 följande:

    Du kan i alla fall gödsla med kaffesump.... Själva kaffen är inte så näringsrik(plus att du kanske vill dricka den) men sumpen är jättebra. Man kan odla i bara sump faktiskt!


    Intressant! Men börjar det inte att mögla med bara kaffesump?
  • Margaux
    EmmaPlahn skrev 2014-07-09 21:31:01 följande:

    Intressant! Men börjar det inte att mögla med bara kaffesump?


    Jag har själv inte provat, men löste en artikel om en dam som numera hämtar kaffesump på många kaffebarer i Oslo för att odla i. Som hon faktiskt säljer vidare..... Det var då jag började gödsla med det.... Men jag har mest blommor ute nu men har inget mögel....
  • IngentingAlls
    Margaux skrev 2014-07-09 22:02:09 följande:
    Jag har själv inte provat, men löste en artikel om en dam som numera hämtar kaffesump på många kaffebarer i Oslo för att odla i. Som hon faktiskt säljer vidare..... Det var då jag började gödsla med det.... Men jag har mest blommor ute nu men har inget mögel....
    Har testat nu. Mina blommor ser jätteglada ut. Men jag vet inte om det beror på kaffesumpen eller något annat. Vädret, vattningen och sådant lär ju också spela in en del. Men jag vill tro att mina rosor verkligen fick en skjuts av kaffesumpen. Det kändes så ialla fall :)
  • Sparar även miljön

    Jag har samlat lite sump som jag torkat och tänkte försöka få mina blommor att må bättre, eller åtminstone överleva då jag är en total analfabet vad det gäller blommor.

    Det jag funderar på är hur mycket kaffesump man ska använda/ kruka?,  om man nu tänker sig en "vanlig" storlek i fönstret ungefär.

    Några sorter som ej ska ha kaffesump alls?
    Kan man bara gräva ner i en kruka huxflux eller ska man ta vid ev. (!) omplantering? vattna efter? när vattna efter? mycket/lite?

    /lyckas knappt få ampelliljor att överleva så nivån är låg på kunskaper och fingrarna ät definitivt inte gröna.

  • IngentingAlls
    Sparar även miljön skrev 2014-07-23 00:22:33 följande:

    Jag har samlat lite sump som jag torkat och tänkte försöka få mina blommor att må bättre, eller åtminstone överleva då jag är en total analfabet vad det gäller blommor.

    Det jag funderar på är hur mycket kaffesump man ska använda/ kruka?,  om man nu tänker sig en "vanlig" storlek i fönstret ungefär.

    Några sorter som ej ska ha kaffesump alls?
    Kan man bara gräva ner i en kruka huxflux eller ska man ta vid ev. (!) omplantering? vattna efter? när vattna efter? mycket/lite?

    /lyckas knappt få ampelliljor att överleva så nivån är låg på kunskaper och fingrarna ät definitivt inte gröna.


    Nu vet jag inte om det är så. Men nu när jag har gett mina blommor kaffesump har jag bara gett det till de blommorna som tycker om näring. Om man googlar på de blommor man har kan man lätt hitta om de vill ha näringsrik jord eller inte.

    Jag har bara höftat med hur mycket man ska ha. I en vanlig kruka har jag kanske gett någon matsked eller två. :) Strör över och sedan vattnar :)
  • Sparar även miljön

    IngentingAlls: tack så mycket för ditt svar, låter som en riktigt vettig tanke.


    Jag har varit extremt snål ( kvarts tesked?)och funderar på att sakta öka lite i långsam takt varannan vecka kanske(?) för att hinna se hur de reagerar och ev. rädda en eller annan innan totalt fördärv.
    Jag är inte den som har stenkoll på mina blommor men nu i värmen tittar jag till dem lite extra, alltid något. Oskyldig

Svar på tråden Vattna blommor med kaffe och såpa?