• sessan885

    4 år vill inte gå på toa eller potta hemma.

    Precis som rubriken lyder så vill inte fyra åringen här hemma gå på pottan eller toan , men på förskolan går det bra. Vi har försökt att ha trosor på men hon säger inte till utan kissar på leksaker och kissar ner sig själv.

    Hon säger att hon inte kan och att hon inte vill. Hon vill inte springa naken ute eller , det är ju en bra idé att gå naken ute där det inte gör något om det kissas nånstans.

    Något råd ? Vi väntar ett tredje barn och känns som det är dags för fyra åringen att bli van att kissa på toan eller pottan , bli fri från blöjor åtminstone dagtid , nattetid tror jag kommer automatiskt eller vad tror ni?

    Hon har även haft svårt för att bajsa förut men det är bättre nu och vi har fått hållt på med microlax och en massa läkarbesök . Det går bättre nu och hon bajsar bättre än förut och vi har en medicin hemma som är i pulver form som vi blandar ut i mjölk och hon dricker upp allt och bajsar bra, sen har vi även laktosfri mat för just henne , både hemma och förskola. Kan hennes svårigheter för att vara utan blöja höra ihop med att hon har haft stora besvär med bajset?

    Sambon har två barn sen tidigare och nu väntar vi vårt första barn tillsammans.
    Så ett blöjfritt barn vore inte toppen när den lilla bebisen kommer. Vi har sagt och frågat massa gånger om hon kan tänka sig gå på toa eller potta men får ett rakt svar och det blir nej.

    Hon satt på pottan i max 5 minuter och vi  berömde henne och talade om hur duktig hon är och om hon gör det varje gång och gör sina behov där så får hon klistra en stjärna på ett papper , men hon gjorde absolut inget på pottan utan höll sig och kissade direkt i blöjan sen., men att hon satt där var ju bra och hon fick klistra stjärna för att hon satte sig där , att sitta på pottan gick bra i tre dagar sen ville hon inte prova mer. 

    Har ni råd åt oss??

  • Svar på tråden 4 år vill inte gå på toa eller potta hemma.
  • Pajama

    Det är kanske svårare när de börjar bli lite äldre.
    Min 4-åring ville inte heller gå på pottan, trots att vi höll på i över ett halvår att träna då och då. Klistermärken, mycket beröm, inga krav, bara glada tillrop.
    Sommaren han var 4½, drygt satsade jag med att blöjorna var slut i affären.
    Han trodde på det, taskigt att de var slut, bara de mindre fanns kvar.
    Ja han var ju tvungen att gå på pottan då, men lärde sig inte alls att klara det själv, så efter en massa dagar och mycket tvätt gav jag upp. Affären hade fått in blöjor igen!
    Två månader senare gjorde jag om samma sak - blöjorna slut! (Vad är detta för affär???) Nåväl, nu var han mogen och efter 2-3 dagar började det flyta och en vecka senare klarade han nätterna också! Jag hade några enstaka blöjor kvar och dessa fick han bara använda på nätterna. Eftersom de var så få.

    Han ville inte, sa nej till pottan tidigare. Vi höll nog på för länge.
    När jag väl satsade, påminde jag honom ständigt om att gå och kissa, vilket han tröttnade på. Folk här på Fl sa att jag skulle sluta med det och lita på att han skulle lära sig. Gorde så och först kissade han ner sig hela tiden, men när kravet försvann vände det och han började ta initiativen själv.

    Nu är jag på andra barnet, 2½ år snart. Kissar jättebra på pottan, men inte på eget initiativ. Jag påminner, men borde kanske sluta med det...? Känns som att hon behöver påminnas... Andra dagen utan blöjor... många olyckor, men ännu fler lyckade besök på pottan. Hon vill verkligen ha trosor och slippa blöja. Första barnet tvärt om, ville ha blöja och slippa kalsonger. Det var svårare!

    Lycka till! Det här är en större bedrift ifrån förälderns håll än vad jag anade!

  • sessan885

    Vi har sagt här hemma att när man börjar skolan så kan man inte ha blöjor och att i höst så är hon 4,5 år och att då får blöjan tas bort ,  hon får ha blöja på natten isåfall men på dagarna vore det skönt om det gick utan blöja.. Vi väntar ett syskon och att  haa tre blöjbarn fungerar inte har vi sagt ,  men vi får ingen respons på det utan hon bara lyssnar på det. Men kanske skulle köra på att det är slut i affären , men grejen är att brorsan hennes är snart 3år och har blöja också och de har samma storlek på blöjorna..  Får försöka hitta på något så blöjan glöms bort på något vis , men frågan är bara hur?

    Hon går på pottan och toan på förskolan men hemma är det tabu.

    Hon är en smart tjej kan jag tillägga och man kan inte lura i henne vadsomhelst..

    Någon med förslag??? Alla förslag mottages ...

  • Pajama

    Lillebror är möjligtvis inte redo att börja träna han också? Sen kan blöjorna ta slut!
    Hon kan få följa med och köpa nya klistermärken, och välja för varje gång.
    godis/kakmuta för den desperate? Då kanske lillebror också hakar på. Jättesvårt att få bort sen bara!!
    Välja en present i slutet av veckan.
    Denna press kan få precis motsatt effekt, det är det värsta.

  • sessan885

    Får fundera ut något och kämpa vidare med detta.
    I förra veckan så sa jag till henne att " ska du med mig på toa, så kan vi sitta och läsa en bok eller göra något annat kul medan vi väntar på kisset" , hon tog med sig en leksak efter många om och men , det var motstridigt men hon tittade på mig och på pottan och jag sa varsågod och sitt , vilket hon gjorde också. Hon satt där tills jag var klar men inget kiss kom men sedan skulle vi ut och satte på henne blöjan och då kom kisset med en himla fart, så jag tror hon höll sig på pottan, det verkade så i alla fall..

    Får försöka komma på något i alla fall och hennes bror är inte riktigt mogen för pottan ännu , han har ett synhandikapp precis som sin far så vi känner att vi får börja med dottern först och sen honom. Man märker på honom att han är inte riktigt mogen men det är hon eftersom hon gör det på förskolan.

    Fortsätt gärna komma med förslag!

  • Pajama

    Positivt att hon faktiskt kan hålla sig!! Då är hon ju verkligen redo, även om något bromsar. Lycka till!

  • sessan885

    Javisst är det så. När hon väl kissar så kommer det mängder och oftast på morgonen är hon torr men kissar ganska direkt när hon väl har kommit upp då.
    Men har pratat med henne flera gånger att nu måste blöjan av och i helgen blir det bara trosor och blöja på natten. Hon motstrider och säger " nej " men påtalar direkt att vi måste försöka bli av med blöjan för när du börjar skolan om några år så kan du inte ha blöja och därför måste vi börja nu. Hon svarar med att hon inte ska gå i nån skola utan bara förskola. Hon vet att man börjar skolan sen men det är en liten envis tjej som vet precis vad hon vill.  Hon är fyra år och det är inte så många år kvar tills skolan börjar, visst hinner hon bli torr innan dess men eftersom ett barn till kommer inom kort så är det bra om man kan få ett barn torrt innan dess. Pottan och toan på förskolan funkar toppen så det borde ju kunna fungera här hemma med kan man tycka...

    Får se vad helgen har att erbjuda när det gäller blöjan..

  • sessan885

    Mina planer för detta med potträning under helgen gick inte alls..

    Jag har nu beställt hem en toasits för barn som man kan sätta över toalettens sits.. Ni vet nog vad jag menar :)

    Så när den kommer hem då blir det träning....:)

    Har visat henne sitsen på bild och då flinade hon bara.... Så nu får vi se vad som händer....:)

  • sessan885

    Idag så kom en "barn toa sits " hem på posten och nu blir det hårdkörning för toan och blöja endast på natten. Har fyllt två lådor med blöjor , fyra till henne bror och i henne låda ligger bara en blöja som hon ska ha till natten. Sen har jag gömt undan de oöppnade blöjpakten så hon kan inte fylla på själv. Hon är smart och vet precis vad man ska göra för att slippa trosor.

    Hon är ensam på avdelningen på förskolan att ha blöja och där får hon gå på toa också så det borde inte vara några större problem för henne egentligen.

    Det kommer säkerligen bli protester mot detta av henne men nu har jag tänkt att köra hårdträning och eftersom jag vet att hon går på toan på förskolan så ska det inte vara några problem hemma heller kan man tycka.

    Sen ska vi också börja med henne bror , träna lite smått så han får känna på hur det känns att sitta på toan eller pottan.

    Håll tummarna att detta kommer gå bra.. Kommer ta henne på toa varje halvtimme ikväll så blir det träning ordentligt..

  • sessan885

    Det går ganska bra.. Hon försöker gå på toa och ibland säger hon till.
    Men klart att ibland försöker hon slingra sig och inte ha den viljan.

  • AMKA

    När vi pott-tränade min kusin på 3,5 år (var barnvakt 4 kvällar i veckan) som skulle få ett småsyskon så hade vi honom att byta ut sina blöjor mot pytteblöjor till bebisen, han fick stöka på i en låda och sortera blöjor så att bebisen skulle få massor med plats, och samtidigt så tog han bort sina egna blöjor och fick en nattlåda som vi dekorerade, han hade en lååång startsträcka, på FSK gick det hur bra som helst men hemma vägrade han totalt. Men efter att han fått fixa åt bebisen visste han att hans blöj-tid var slut, då gick det mycket bättre. :)

  • sessan885

    Min sambo har två barn och båda har lika storlek på blöjorna.

    Vi försöker varje dag att träna tjejen till att bli torr och nu på förskolan ska de också köra hårt så det blir massa trosor och ombyten till förskolan.

    Hoppas det ger resultat .
    Hemma fungerar det ok men långt ifrån bra men alltid en början.

  • Pajama

    Super att det har börjat fungera ok i alla fall!

    Olyckor händer här också, nästan dagligen, dottern blev blöjfri i somras. Vändpunkten kom när jag slutade påminna, ansvaret blev hennes. Från det tog det kanske en dag, innan hon ansträngde sig själv att säga till/gå dit. Nu påminner jag ibland, vid kritiska tillfällen, men respekterar hennes nej. Ofta kommer hon på, efter frågan, att hon är kissnödig och säger till 10 sek senare.
    Tack och lov för tvättmaskinen! Och torktumlarn!
    Ser att jag skrivit ovan att sonen var 4½ när han blev blöjfri, men han var 3½ drygt.

Svar på tråden 4 år vill inte gå på toa eller potta hemma.