• Tom Araya

    Hjälp! Mail borta - vad göra?

    Jag är skitdålig på att radera mail....kan vara bra att ha senare, tänker jag, fast säkert hälften förblir olästa. Konsekvensen är tusentals mail i inkorgen.
    Nu behöver jag ha fram några gamla mail (som jag vet att jag inte har raderat), men de hittas ej, trots att jag söker på korrekt E-postadress.

    Finns det något man kan göra för att finna dem?

    Tips mottages tacksamt!

    Varför varnas man inte för att mail försvinner vid en viss ålder eller mängd sparade mail?

  • Svar på tråden Hjälp! Mail borta - vad göra?
  • sportpappa

    Mail försvinner inte på grund av ålder eller att du har för stort konto.
    Ditt konto på outlook.com växer hela tiden och alla mail får plats. Dock får ditt konto inte växa för snabbt.
    För att göra plats (om det nu skulle växa för snabbt) så se till att arkivera dina mail. Markera de mail du vill arkivera, högerklicka och välj arkivera. Då kan du antingen skapa en ny folder eller låta en av dina befintliga foldrar vara arkiv. Min arkivfolder heter "All mail". Där ligger just alla mina mail. Inboxen är så gott som alltid tom. Jag radera aldrig mail utan arkiverar allt.
    Eftersom du inte rensar din inbox så kan du lika gärna arkivera allt och sen använda arkiv-foldern för att hitta dina mail.

    Att du inte hittar det mail du söker efter tror jag beror på att du söker på fel sak. Testa att söka på något annat eller på en del av mailadressen.

  • Tom Araya
    sportpappa skrev 2014-07-08 20:20:32 följande:

    Mail försvinner inte på grund av ålder eller att du har för stort konto.
    Ditt konto på outlook.com växer hela tiden och alla mail får plats. Dock får ditt konto inte växa för snabbt.
    För att göra plats (om det nu skulle växa för snabbt) så se till att arkivera dina mail. Markera de mail du vill arkivera, högerklicka och välj arkivera. Då kan du antingen skapa en ny folder eller låta en av dina befintliga foldrar vara arkiv. Min arkivfolder heter "All mail". Där ligger just alla mina mail. Inboxen är så gott som alltid tom. Jag radera aldrig mail utan arkiverar allt.
    Eftersom du inte rensar din inbox så kan du lika gärna arkivera allt och sen använda arkiv-foldern för att hitta dina mail.

    Att du inte hittar det mail du söker efter tror jag beror på att du söker på fel sak. Testa att söka på något annat eller på en del av mailadressen.


    Tack för tipset om arkiveringen.

    Men hur kan jag söka på fel sak nä jag använder en korrekt e-postadress som sökord i rutan TILL och FRÅN? Jag vet att det är den adressen som använts.

    Jag har upplevt samma sak tidigare, men då brydde jag mig inte om det eftersom det inte var viktigt. Jag sökte på namn som är kopplats till en lagrad e-postadress, men ändå fick jag inte upp några mail.
  • hallontroll
    Tom Araya skrev 2014-07-09 14:47:25 följande:

    Tack för tipset om arkiveringen.

    Men hur kan jag söka på fel sak nä jag använder en korrekt e-postadress som sökord i rutan TILL och FRÅN? Jag vet att det är den adressen som använts.

    Jag har upplevt samma sak tidigare, men då brydde jag mig inte om det eftersom det inte var viktigt. Jag sökte på namn som är kopplats till en lagrad e-postadress, men ändå fick jag inte upp några mail.


    Kommer du ihåg något ovanligt ord som fanns med i mejlet?

    Jag vet inte hur och varför , men det har hänt att jag lyckades inte hitta gamla mejl när jag sökte på ( rätt ) mejladdress , men jag tyckades hitta när jag letade efter ord som fanns med.
    I Like My Men Like I Like My Tea: Hot and British.
  • sportpappa
    Tom Araya skrev 2014-07-09 14:47:25 följande:
    Men hur kan jag söka på fel sak nä jag använder en korrekt e-postadress som sökord i rutan TILL och FRÅN? Jag vet att det är den adressen som använts.
    Tydligen så är det inte just den adressen som användes eller så gör du sökningen på fel sätt.
    Använd inte den avancerade sökningen utan skriv direkt i den enkla söken. Där skriver du endast mailadressen och inget mer. Eller så skriver du bara det som står före @ eller så skriver @ inkl. det som står efter @.
    Ex. Om epostadressen är apa@bepa.com så gör du först en sökning på apa. Därefter gör du en sökning på @bepa.com
    Om du fått eller skickat några mail från/till den personen så får du upp dem i båda sökningarna.
  • Tom Araya
    hallontroll skrev 2014-07-09 15:07:38 följande:
    Kommer du ihåg något ovanligt ord som fanns med i mejlet
    Nej, tyvärr och dessutom söker jag alla mail mellan mig och personen, kan vara 5-10 st.
    sportpappa skrev 2014-07-09 15:20:09 följande:
    Tydligen så är det inte just den adressen som användes eller så gör du sökningen på fel sätt.
    Använd inte den avancerade sökningen utan skriv direkt i den enkla söken. Där skriver du endast mailadressen och inget mer. Eller så skriver du bara det som står före @ eller så skriver @ inkl. det som står efter @.
    Ex. Om epostadressen är [email protected] så gör du först en sökning på apa. Därefter gör du en sökning på @bepa.com
    Om du fått eller skickat några mail från/till den personen så får du upp dem i båda sökningarna.
    Adressen kommer upp automatiskt när jag söker på namnet. Det är en sådan där adress med förnamn.efternamn@arbetsplats.se.
    Oavsett om jag söker på namn eller arbetsplats så kommer hela adressen upp innan jag ens gjort sökningen.
    sportpappa skrev 2014-07-09 15:21:20 följande:

    Jag förutsätter att du använder webbtjänsten på outlook.com


    Ja.


  • sportpappa
    Tom Araya skrev 2014-07-09 17:56:50 följande:
    Adressen kommer upp automatiskt när jag söker på namnet. Det är en sådan där adress med fö[email protected].
    Oavsett om jag söker på namn eller arbetsplats så kommer hela adressen upp innan jag ens gjort sökningen.
    sportpappa skrev 2014-07-09 15:21:20 följande:

    Jag förutsätter att du använder webbtjänsten på outlook.com


    När jag skriver en adress så föreslår den olika adresser och namn, men jag låter helt enkelt bli att välja någon av förslagen och gör min egen sökning.
Svar på tråden Hjälp! Mail borta - vad göra?