• Xadime

    Blöjfri på en vecka?

    Vi började potträna för några veckor sen men bara någon strödag här och var, någon kväll och någon helgdag. Då blev det olyckor såklart och han fick känna hur det va att kissa på sig. Sen när det blev ledighet för 10 dagar sen så fick han ha kalsonger hela tiden hemma. När han kissat på pottan en gång och fått välja klistermärke att sätta in i bok så lossnade det. Några olyckor men efter 4-5 dagar inte en enda olycka! 2 tomma nattblöjor också! Både kissar och bajsar på pottan, hållit sig i 45 minuter när vi va ute och försökte att stå mot en buske men ville inte det, så fort vi fick låna en potta kom det och han klarade hålla sig. Tycker det är över förväntan och att han är jätteduktig! Brukar det bli bakslag om det går så här bra eller kan man räkna att han blir blöjfri snart?

  • Svar på tråden Blöjfri på en vecka?
  • Xadime

    Ska man gå all in och låta han va utan blöja konstant? Man blir ju lite bekväm när man åker där han inte kan gå på pottan hur som helst, inte tillgång till det alls och han vill inte sitta på toa eller stå ute och kissa än. På natten törs vi inte heller låta han va utan då han äter välling på kvällen än.

  • Xadime

    Går på potta och toa både hemma och borta och inga olyckor, hur duktig som helst! Sköter sig prickfritt, trodde aldrig det skulle gå så smidigt. Nattblöjan är det enda vi har kvar för att han äter välling på kvällen. Men flera morgnar har den ändå varit torr! Ska man sluta med nattblöjan då också? Men om han kissar så kommer det mycket då det är vällingen så då blir det ordentligt blött om det sker i sängen... Kanske ingen ide att stressa bort den? Eller är det fel signal när han lyckas så bra?

  • Marten

    Det är ju sommar. Om ni har villa kan han springa ut och skita på gården. Det gjorde vår kille när han var 2 och var helt torr på mindre än en vecka.

  • Pajama

    Bra jobbat av den lille!
    Är han torr de flesta nätter? Ta bort blöjan, det låter som om han är redo för det!
    Ställ en potta i sovrummet och ha plastad frotté eller engångsunderlägg i sängen under lakanet ifall.

    Har en på 2 år och 4 månader som jag försöker med nu. Läste om en mamma här som ställde pottan där barnet fanns och när jag gjorde det tog hon första egna initiativet att gå dit självmant! 5:e dagen utan blöja. Hoppas att detta är det genombrott hon behöver, för på måndag börjar förskolan igen.

  • Xadime

    Inatt blir första natten utan blöja, många tomma nattblöjor och imorse ropade han kissa det första han gjorde när han vaknade! När det varit kiss i den så har han kissat nyss i den på morgonen har vi känt så under natten verkar han inte kissa. Ikväll åt han väldigt lite välling också så hoppas det går vägen :) Vi har täckt hela madrassen med sängskydd under lakanet. Han var stolt över att sova i kallingar precis som pappa :)

  • Pajama

    Hur gick det inatt?
    Jag har infört klistermärken här, vilket hon blev jätteglad för, men jag är inte säker  på att hon känner när det kommer.

  • Xadime

    Två tiondelars sekund typ innan pappan skulle lyfta han ur sägen pinkade han. För han ropade kitta direkt på morgonen men vi hann inte. Sen har vi haft blöja 2nätter igen och de har varit tomma, gått jättebra, han ropar "kitta" och vi springer dit så han får kissa på toa och då är nattblöjorna tomma. Han känner verkligen när han behöver men klarade inte hålla emot den morgonen precis när vi provade utan och på dagarna är han prickfri. Jag är fortfarande chockad att det gick så lätt med att sluta med blöja. Vi väntar ett tag till med att prova utan igen, han gör ju som man ska och kissar inte i blöjan på morgonen heller så han har ju fattat galoppen.

  • Marten

    Duktiga barn, de känner själva när det är dags.

    Det blir några bakslag men det skall ni överhuvudtaget inte låtsas om utan fortsätta som tidigare. Bara att byta och tvätta och berömma era duktiga barn.

    Lycka till alla duktiga barn och ihärdiga föräldrar

  • Pajama

    TS, prova utan igen, han är ju jätteduktig! Ha ett skydd i sängen så att det inte gör nåt.
    Min har varit torr två nätter i rad nu och ropat kissa på morgonen. Men jag fortsätter med blöja ett tag till, hon är så ny med detta även dagtid.

  • strojes

    Ett tips när det gäller att kissa ute: Stå bakom honom och håll ena armen runt honom i armhålorna så han kan slappna av lite och "hänga" mot den och med den andra håller du i hans snopp så att kisset inte hamnar på kläderna.
    Ett annat alternativ är att du bakifrån tar tag i hans knäväck och lyfter upp honom så han hänger i armhålorna och knäväcken som man gör med småtjejer.
    Låt hans pappa gå med honom och kissa ute så att pappa kan visa hur stora pojkar kissar när de är ute. 

  • cosinus

    Prova minska vällingmängden eller äta tidigare på kvällen.

    Min trea åt välling långt efter han slutat mtg blöja men kvällsvällingen gjorde vi på 100 eller 150 ml vatten beroende på hur sent det blev. Oftast försökte vi ge välling 19 om han skulle isäng 19:45 och så kissa precis innan.

  • gbgumman

    Båda mina har blivit torra på mindre än en vecka. (Både natt och dag) Sonen vid 3 och 3 månader och dottern vid 2,5. Inga bakslag alls. Jag har låtit dem ta det i sin takt och inte pressat. Tyckte inte de skulle behöva kissa på dig så vi vänta med underbyxor tills de själva verka har full kontroll. Dotterns var dock torr nattetid mycket tidigare än på dan.

  • Laudamus

    Vi håller också på att träna sonen (2 år och 4 månader) på att vara utan blöja. Har hållit på i två veckor nu, det går ganska bra, inga kissolyckor sedan i torsdags. Dock är det oftast så att vi påminner om att han ska gå på pottan, men det händer att han säger till också. Bajset hamnar ibland i pottan, ibland i byxorna och ibland i blöjan (på kvällen eller innan vi tagit av den på morgonen)...
    Sonen använder än så länge bara potta så den har vi tagit med vart vi än varit. Bra tips det där om att kissa ute, det ska vi prova. Fast då tänkte jag inte att han skulle få russin som han får när han sitter på pottan... (Alltså, han får russin bara för att han sitter på pottan, det är liksom ingen "belöning" för kiss/bajs).

Svar på tråden Blöjfri på en vecka?