• Mrs VW

    när går kattsnuva över?

    Hej!

    Jag har två katter med kattsnuva. Båda rinner, hostar och slemmar. Vi har behandlat med olika ögonsalvor och antibiotika men såfort behandlingarna är slut blir de sjuka igen. Lilla katten är iaf pigg men den större är inte alls sig själv. Sover mest och slarvar med att tvätta sig. Vi är nu inne på vecka 6, min fråga är: hur länge ska detta pågå? Vad är normalt?

  • Svar på tråden när går kattsnuva över?
  • Birmafröken

    Hur gamla är katterna? Är de vaccinerade mot kattsnuva? 

    Kattsnuva orsakas främst av Calici- eller Herpes-virus. Vet ni vilket virus era katter drabbats av? Antibiotika biter bara på bakteriella sekundärinfektioner i samband med kattsnuvan, själva viruset måste kroppen läka ut själv. Ibland kan viruset finnas kvar latent efter det att katten tillfrisknat och bryta ut igen senare i livet vid nedsatt immunförsvar och/eller stress.

  • Mrs VW

    De är 7 månader och vaccinerade. Innekatter. Uppfödaren tror att snuvan uppkommit pga vaccinationen.

    Vi tipsar idag för att få veta vilken bas snuvan har. Men har du någon aning om hur länge det KAN ta innan viruset läkts ut?

    Jag har även läst att infektionen långa förstört slemhinnor vilket ger kronisk snuva. Gud förbjuds....

  • Birmafröken

    Kommer båda katterna alltså från samma uppfödare? Hur länge har de bott hos dig och när vaccinerades de? Började de uppvisa symtom samtidigt?

    Även vaccinerade katter kan smittas av kattsnuva och uppvisa symtom, men då blir det oftast en kortvarigare och lindrigare variant. Det kan också finnas symtomfria smittspridare, vilket innebär att smittspridaren verkar frisk, men kattkompisarna blir sjuka.

    En vaccination kan ge kortvariga och lindriga symtom som biverkning, men knappast så långvariga och kraftiga symtom som det handlar om i det här fallet.

    Hur länge symtomen sitter i är omöjligt att säga. Faktorer som påverkar är kattens ålder, om den är vaccinerad eller inte, hur starkt dess naturliga immunförsvar är och vilket virus det rör sig om och om det uppstår bakteriella sekundärinfektioner eller inte.

    I de flesta fall går det över efter några veckor, men det kan bli långvarigare och de kan som sagt återkomma när katten har nedsatt immunförsvar p.g.a. stress eller annan sjukdom.

    Vid kattsnuva kan man endast vänta ut viruset och behandla symtomen, dvs ge antibiotika om det uppstår bakterier, ge näsdroppar och torka ögon och nos. Det viktigaste är att se till att katten får i sig mat och vätska och att katten får så mycket lugn och ro som möjligt. 

  • Mrs VW

    Båda kommer från samma uppfödare. Katterna är från samma kull och vaccinerades samtidigt.

    Jag skaffade första katten för 2 månader sedan. Det är en raskatt, innekatt. Efter en månad som ensamkatt upplevde jag min lilla vilding som rastlös och uppfödaren sa att denna ras trivs bäst med att vara två. Och turligt nog hade hon kattens syster kvar. Så jag köpte henne med. Uppfödaren sa att hon suttit i drag och är därför lite klibbig i ena ögat, jag fick med ögonsalva till henne.

    Strax efter blev vår första katt sjuk. Båda katterna hostade, nös och tårarna rann. Den sista katten som kom har sin energi kvar och leker. Men vår första katt är allmänpåverkad. Hon tvättar sin inte, pälsen har blivit matt och man känner smuts.

    Båda katterna har ätit antibiotika i 2 omgångar och fått ögonsalva. Idag vill uppfödaren ha sekret på tops för att ta reda på om snuvan beror på herpes eller vad.

    Jag har nu pratat med 3 djursjukhus och samtliga säger att detta med all sannorlikhet är kroniskt. Denna snuva fräter sönder slemhinnor. Så bakteriella infektioner kommer att ha bra fäste och slemökningen kommer bestå. Den första katten som är allmänpåverkad kan ha fått sitt liv förstört. Den andra katten kan säkert leva såhär men kommer vara slemmig.

    Jag är grinfärdig.

  • Birmafröken

    Eftersom dina katter insjuknade först när de redan var vaccinerade sedan flera veckor tillbaka tycker jag inte att du behöver vara alltför orolig.

    En registrerad uppfödare vaccinerar kattungarna första gången redan vid 8-9 veckors ålder, och det är om kattungarna insjuknar före det som risken är störst för att det blir riktigt allvarligt. Även en seriös uppfödare kan ha symtomfria smittspridare i sin kattgrupp och smittan kommer med all sannolikhet från någon av dennes katter. Har uppfödaren planer på fler kullar är det väldigt viktigt att hon vidtar extra säkerhetsåtgärder för att skydda ungarna från smitta.

    Den kattunge som kom sist hade troligen lindriga och smittsamma symtom redan vid flytten, och stressen flytten innebar förvärrade troligen dessa. Att er första katt också fått långvariga och kraftiga symtom med bakteriella följdinfektioner (trots vaccination) är ren otur. 

    Jag har haft den allra värsta sortens kattsnuva, dvs Herpes, i min kattgrupp. En av mina tidigare katter blev smittad av en symtomfri smittspridare hos uppfödaren före den första vaccinationen. När han flyttade till mig vid 5 månaders ålder var han fortfarande snorig, men totalt opåverkad, pigg och full av energi i övrigt.

    Han blev helt symtomfri i långa perioder så småningom, men hans immunförsvar blev ändå knäckt på något sätt vilket gjorde att han fick somna in knappt 2 år gammal. Obduktionen visade att en kronisk tandköttsinflammation (som troligen uppstått p.g.a. Herpes-viruset) lett till akut blodförgiftning i samband med en Forl-operation.

    Av mina 4 vuxna vaccinerade katter blev en av katterna riktigt risig under ett par veckor (snuva, feber, kraftig ögoninflammation och sår på nosen), men de 3 andra inga alls eller bara väldigt lindriga symtom (lite rinn i ögat och enstaka nysningar).

    Nu, 3 år efter den sjuka kattens bortgång, kan jag kan märka att smittan finns kvar i min kattgrupp eftersom någon av katterna kan nysa lite under ett par dagar ibland, eller att ett öga rinner lite, men det är ingenting som påverkar katternas mående.

    Vad har dina katter fått antibiotika mot? Är det endast i förebyggande syfte eller har de haft en konstaterad bakteriell infektion (förutom symtomen som beror på virus)?

  • Mrs VW

    Hittills har de fått 2 kurer i förebyggande antar jag eftersom inga tester togs innan. Nu när tester tagits så hoppas jag att vi får veta vilken snuva de bär på.

    Jag ser vad du skriver och förstår.

    Men jag har köpt 2 raskatter för 17 000:- direkt från en godkänd uppfödare inom Sverak. Kan jag inte förvänta mig 2 friska katter?

  • Birmafröken
    Mrs VW skrev 2014-07-08 13:34:03 följande:

    Hittills har de fått 2 kurer i förebyggande antar jag eftersom inga tester togs innan. Nu när tester tagits så hoppas jag att vi får veta vilken snuva de bär på.

    Jag ser vad du skriver och förstår.

    Men jag har köpt 2 raskatter för 17 000:- direkt från en godkänd uppfödare inom Sverak. Kan jag inte förvänta mig 2 friska katter?


    Ja, man har absolut störst chans att få friska katter om man köper från en registrerad uppfödare, men när det gäller sjukdomar finns det inga garantier.

    Virus behöver som sagt inte synas på utsidan, och har man katter i grupp och tillför nya katter från andra grupper (som man ju gör när man är uppfödare) finns det alltid en risk för smittspridning eftersom även vaccinerade katter kan smittas, bära på och sprida smitta.

    Jag förstår din oro och din frustration över att det "aldrig" verkar gå över, men i de allra flesta fall gör det faktiskt det till slut. Uppsök inte veterinär i onödan eftersom stress påverkar immunförsvaret negativt och därmed kan förvärra symtomen.

    Om det visar sig vara Herpes finns det ett kosttillskott man kan ge som heter Enisyl-F som innehåller L-lysin som kan ha viss positiv effekt:

    www.veterinarbutiken.se/kosttillskott-katt/240-enisyl-f-l-lysin-pasta-100-ml.html
  • Mrs VW

    Det verkar varit riktigt jobbigt och segt .....lider med dig och dina katter. Det gör mig så ont att läsa.

    Vad falls gör man nu?

    En veterinär sa att jag skulle häva köpet. Men ärligt, man har ju fäst sig vid dom! Jag vet ju att uppfödaren inte kan ta tillbaka dom i sin grupp och vad händer då? Troligtvis avlivning..... . Vad ska jag göra?

  • Mrs VW

    tack för tipset ...ska läsa länken.

    Det jag läser mellan dina rader är att de kommer troligtvis vara såhär men man kan leva med det? Är det så du menar?

  • Birmafröken
    Mrs VW skrev 2014-07-08 13:53:36 följande:

    tack för tipset ...ska läsa länken.

    Det jag läser mellan dina rader är att de kommer troligtvis vara såhär men man kan leva med det? Är det så du menar?


    Jag har som sagt varit med om den allra värsta sortens kattsnuva och var många gånger rejält rädd och förtvivlad (särskilt när jag läste om Herpesvirus på nätet), men nu i efterhand kan jag konstatera att så länge katterna är vaccinerade ska det till en väldig otur för att katterna ska få bestående men av smittan.

    T.o.m. han som på sätt och vis fick bestående men av smittan levde ett fullt "friskt" liv, full av energi och livsglädje, innan tandoperationen utlöste blodförgiftningen.

    Det dina katter går igenom nu är den första symtomperioden, men när den är över kommer katterna antingen göra sig av med viruset helt så småningom eller bli symtomfria smittbärare. Om de fortsätter att uppvisa symtom kommer det förmodligen vara lindriga symtom som inte påverkar deras allmäntillstånd. Eventuellt kan kraftigare symtom återkomma i samband med stress eller nedsatt immunförsvar.

    Har man uppfödarplaner är det naturligtvis inte lämpligt alls att ha konstaterat smittade katter i sin besättning, men som sällskapskatter ser jag inget hinder. Man får vara noga med att fortsätta att vaccinera katterna årligen och se till att de inte umgås med ovaccinerade katter.
  • Mrs VW

    Tack för dina svar och din tid.

    Jag är bara så bitter och ledsen. Det här var liksom inte alls det jag ville ha. Tanken var att de skulle följa med på våra semestrar och vara friska. Nu går jag och tvättar snor från fönstrena och tvättar sängkläder på löpande band. Det är nezeril och tvättningar. Tystar ungar så katterna får vila. Inget är som jag önskat. Jag vill inte ha det såhär till och från i 17 år OM de får bli vuxna. Jag valde innekatter för att slippa sånt här.....

  • nemo1

    Katterna lär ju gå att lämna tillbaka då den ena visade tydliga tecken på kattsnuva (rinniga ögon för att den suttit i drag) redan vid flytt.

  • Mrs VW

    Ja. Jag har vaccinationskorten här. De är signerade av vet.

    Idag börjar jag på antibiotikakur 3 samt ögonsalva. Jag hoppas att den hjälper....

  • Mrs VW

    Ja, de är raskatter med stamtavla. Det gör de lite extra surt. 17 000 kr för två sjuka katter. Varav ena helt personlighetsförändrad/deprimerad?

  • nemo1
    Mrs VW skrev 2014-07-09 19:02:52 följande:
    Ja, de är raskatter med stamtavla. Det gör de lite extra surt. 17 000 kr för två sjuka katter. Varav ena helt personlighetsförändrad/deprimerad?
    Då har du ju rätt att lämna tillbaka katterna och få pengarna tillbaka. Den uppfödaren får nog ge upp sin uppfödning då denne verkar ha snuva i katteriet.
  • Mrs VW

    Tack för svar. Jag har nu läst sveraks köpavtal och ja, det stämmer. Men jag misstänker att katterna kan bli avlivade om jag gör det.

Svar på tråden när går kattsnuva över?