• Prinsens mamma

    Ni som har erfarenhet av Aldoria bambu soft?

    Vad tycker ni om denna sjal? Är den bra som nybörjarsjal och till nyföding som föds i mars? Jag är varm av mig så jag behöver något som leder bort värme och jag har en liten son som kommer att vara 16 månader i mars och som är mycket rörlig och aktiv så jag behöver kunna bära nyfödingen i sjal en stor del av dagen. Är någon annan sjal bättre då? I så fall vilken och varför? Tycker att det är en djungel med alla sjalar. Tack på förhand!

  • Svar på tråden Ni som har erfarenhet av Aldoria bambu soft?
  • Flickan och kråkan

    Det är en fantastiskt mjuk sjal och även sval. Lättanvänd för en nybörjare. Jag gillar den inte riktigt för jag tycker att den blir svajig lite för fort. Avlastar inte bra särskilt länge så det är inte en sjal man bär i under flera månader utan till just nyföding. Jag hade försökt få tag i en sino från looma om jag vore du. Men annars är aldoria som sagt supermjuk/gosig, tunn och lättanvänd. Sinon är också tunn, men stadigare och ger bättre avlastning än aldroria. Men trikåsjalar är ju överlag just för riktigt små barn så man får ju byta till något rejälare relativt snart oavsett. Om man inte har en mam eco. En höjdarsjal, men lite mer tyg och lite grövre så lite mindre användarvänligt som nybörjare.

  • solskenskaka

    Jag är nybörjare och bär just nu min 3-veckors i aldorian. Hon vill helst ligga där även nu när det är supervarmt... blir såklart svettigt mellan mig och bebis men sjalen håller henne annars sval! Kan tänka mig som föregående skrev att den blir svajig när barnet blir några kilon tyngre, men till nyfödd funkar den super och var lätt att komma igång med. Hade den i bb-väskan och min bebis har trivts i den från start. Rekommenderar!

  • Schna

    Helt underbar i alla väder.


    It takes a fool to remain sane
  • Prinsens mamma

    Tack för era svar! :) Flickan och kråkan, jag har tittat på sinon också men den verkar inte finnas att köpa ny någonstans(?). Jag vill inte köpa trikåsjal begagnat då jag har hört att de blir svajigare och alltså "sämre" av användning till skillnad från vävda sjalar.

    Min son som är 8 månader väger ca 8 kg (2900 g när han föddes fullgången) och är 70 cm lång. Både jag och min man är rätt små så tvåan blir nog heller inte så stor. Funkar Aldorian ett halvår då, tror ni?

  • Flickan och kråkan
    Prinsens mamma skrev 2014-07-10 06:18:14 följande:

    Tack för era svar! :) Flickan och kråkan, jag har tittat på sinon också men den verkar inte finnas att köpa ny någonstans(?). Jag vill inte köpa trikåsjal begagnat då jag har hört att de blir svajigare och alltså "sämre" av användning till skillnad från vävda sjalar.

    Min son som är 8 månader väger ca 8 kg (2900 g när han föddes fullgången) och är 70 cm lång. Både jag och min man är rätt små så tvåan blir nog heller inte så stor. Funkar Aldorian ett halvår då, tror ni?


    Så länge som ett halvår har jag inte burit något av mina barn i trikå och har inga jättebebisar - under medelkurvan både längd och vikt. Trean var precis på gränsen till tillväxthämmande när han föddes (2790). Mam eco är den enda skulle jag säga som fungerar riktigt bra upp i den typen av ålder. Men vi bär väldigt mycket. De bor i sjal första året och vi använder inte vagn alls. Sinon har jag bytt till vävd vid drygt 4 månader. Många bärvana byter aldoria redan efter 2 månader.

    Jag skulle inte tveka över att köpa en begagnad sino. Min första sino använde jag till mina två första barn. Båda bodde i sjalen så användes mycket. Sålde den sedan vidare och hade aldrig själv tvekat att använda den till mitt tredje barn. Fint skick fortfarande. När tredje barnet kom så köpte jag en begagnad sino då jag ville ha en speciell färg (hade ju sålt min första då jag inte trodde att det skulle bli fler). Den hade inte varit väldigt använd, men fungerade precis lika bra som en ny. Hur de blir efter användning beror en hel del på kvalitet. 

    Om du vill ha enbart ett bärredskap under första halvåret så skulle jag faktiskt titta efter något annat än just aldoria.
  • Prinsens mamma

    Okej, tack! Nej, jag vill bära sedan också men tänkte mig en vävd sjal då + min ergo baby sele. Selen har varit toppen men jag upplevde den som lite hård i början. Det ser mysigare ut att bära i sjal. Men då kanske jag ska satsa på både begagnad sino och begagnad vävd sjal då så får jag se när jag behöver byta. Ska kika runt lite på sjalbarn. Om du orkar och vill får du gärna ge tips på bra vävda sjalar som inte är alltför varma och/eller svårhanterliga också! :)

  • Flickan och kråkan

    Men då kan du ju egentligen välla vilken trikåsjal du vill för då är det ju bara att byta till vävd eller sele då du tycker att trikån börjar avlasta dåligt.

    Vad gäller vävd så är mina favoriter:
    *Easycare (äldre modell eller välanvänd) - den är tunn och rätt elastisk för att vara vävd så går faktiskt att knyta som en trikå också om man vill (enklare och smidigt om det t.ex. är blött ute och man inte vill ha långa sjaländar i backen eller om man helt enkelt behöver få i och ur barnet snabbt).
    *Ellevill zara  - lite "tjockare", men inte tjock. Den är inte lika slät i väven som easycare vilket gör att den hakar i vid knytning. Gör det väldigt lätt att knyta på mage, men lite besvärligare vid ryggknytningar, men väldigt bra när man börjar att lära sig knyta. Den har inte heller sydda långsidor som annars  lätt kan skära in om man inte är knytrutinerad.

    Girasol är fantastiskt vackra och mjuka men avlastar inte så bra när barn blir större. Sålde min när yngsta var bara 8 månader (vikt 8,5 kilo) då jag alltid valde någon annan. Nu har det kommit en ny med tjockare väv som ska passa större barn bättre. Har tyvärr inte provat någon sådan, men klart intressant. Har en wrap conversion i "Gleam of sun, thicker weave" på väg hem, men det är en sele så går inte riktigt att jämföra.

    Didymos gillar många. Jag är lite ambivalent. Olika modeller är så olika och har inte testat så många. Jag har en som jag gillar men den är inte helt lätt att få till riktigt bra då långsidornas söm lätt skär in om man inte knyter "perfekt".

    Storchenwiege är en klassiker också så klart. Har en Leo som avlastar väldigt fint och som är tunn och lättknuten. De randiga, som inka, brukar vara tjockare och lite grövre, så vettigast att hitta en riktigt välanvänd om man är nybörjare. Håller "för evigt" och avlastar fint.

    Summa summarum. Jag hade satsat på en zara från ellevill , men även hållit ögonen öppna för en easycare (går ofta att hitta rätt billigt då de är rätt enkla i färgkombinationerna och inte dem som är mest "Inne"). 

Svar på tråden Ni som har erfarenhet av Aldoria bambu soft?