• modsey

    på vilket vis är man en bättre förälder om man har mormor som barnvakt i bland mot om man lämnar dem enstaka gånger på förskolan fast man har ledigt själv?

    jag pratar inte om att lämna barn på dagis/ fritids hela sommaren, utan enstaka gånger när man själv tar en semesterdag/flex/ledig dag och behöver göra något där det inte fungerar så bra att ha barnen med. vad spelar ingen roll utan vad jag inte förstår i tråd efter tråd är ifrågasättandet av att man inte är en bra engagerad förälder som helst inte borde skaffat barn om man då lämnar på förskolan. Lämnar man däremot till en mormor, då verkar den lagen om dåligt föräldraskap inte gälla längre utan man är då en pk förälder .
    VAD är det som skiljer sig åt?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-14 11:49
    kopierar ett svar nedan där ts förtydligas.
    "
    Jag tror att många missförstår ts. I många trådar på FL (i verkligheten har jag dock aldrig hört den åsikten) hävdar folk att man är en dålig förälder om man ens en gång per år lämnar barn på dagis trots att man själv är ledig. Detta på grund av att man ALLTID måste vilja spendera varje ledig sekund med sina barn. Argumenten handlar aldrig om att barnen skulle behöva vara lediga en dag extra per år. Frågan i ts handlar alltså om detta - varför är man en dålig förälder (som inte vill vara med sina barn varje sekund!) om man lämnar barnet till förskolan, men man är en bra förälder (som inte vill vara med sina barn varje sekund!) när man skaffar annan barnvakt? I båda fallen är man ledig utan att spendera den tiden med barnen."

  • Svar på tråden på vilket vis är man en bättre förälder om man har mormor som barnvakt i bland mot om man lämnar dem enstaka gånger på förskolan fast man har ledigt själv?
  • Majsan70
    Pussakaninen skrev 2014-07-10 10:30:03 följande:

    Fast barnen får ju inte vara på förskolan om du/man är ledig, så ja...


    Jo det får dem i en del kommuner och stadsdelar.
  • modsey
    Pussakaninen skrev 2014-07-10 10:30:03 följande:
    Fast barnen får ju inte vara på förskolan om du/man är ledig, så ja...
    på en del håll i landet får man nu det. Vi hade dem på förskolan förra året när jag var utomlands en vecka o maken var hemma och jobbade. För att han skulle kunna arbeta behövde vi förskola och fick ok, men lite på nåder. Om vi var tysta om det typ.
    Kommer ha samma situation i höst men den här gången kommer vi bara lämna som vanligt och inte berätta att jag är bortrest. Det är inte samma förskola och jag vet att de är petigare här och jag orkar inte med något "krig"
  • TeresB

    Skillnaden skulle väl vara att mormor har ett, två Max tre barn att rå om medans det kanske är femton på fsk. Att det skulle vara vilsamt för barnet.

  • puss

    Antagligen har barnet en annan relation med sin mormor än med sin förskola.

    Jag bara gissar.

  • Peachpie

    Bättre förälder vet jag inte om man är om man har mormor som barnvakt än att ha barnet på förskolan när man är ledig men däremot så anser jag att man då utnyttjar förskolan på ett sätt som förskolan inte är tänkt för...förskolan är ju finansierad av skattepengar, avgiften man betalar som förälder täcker inte de verkliga kostnaderna på långa vägar. Att ha barnet på förskola när man är ledig är lite som att planka på tunnelbanan, man åker snålskjuts, andra betalar.....Jag tycker helt enkelt att det är att utnyttja andra och bara tänka på sig, inte okej.

  • Amanda84

    Anledningen till att det är okej att lämna barnet hos mormor kan vara att:

    - barnet har roligt hos mormor

    - det är lugnare hos mormor

    - barnet får en chans att koppla av och stressa ner.

    Anledningen till att det är fel att lämna barnet på förskola i det här fallet är:

    - varför ska mamma får stressa ner/ta det lugnt om inte barnet får det?

    - det är stökigt och stressigt på dagis

    Jag tror ärligt talat inte att särskilt många föräldrar förstår vilket tempo barnen har på förskolan. Jag hade önskat att alla föräldrar kom och observerade sina barn mellan klockan 8 och 16 (eller vilka tider man nu har) under en dag per termin. De flesta föräldrar som gör det, brukar vara fullständigt utmattade efter en sådan besöksdag och dessutom brukar det faktiskt generera i att barnen får litet, litet kortare dagar på förskolan. Framför allt så skapar det större förståelse för barnet och hur det har det under en förskoledag (Det vill säga, oftast jätteroligt men samtidigt stressigt, stökigt och perioder av väntan.)

  • modsey
    Amanda84 skrev 2014-07-10 16:24:45 följande:
    Anledningen till att det är okej att lämna barnet hos mormor kan vara att:

    - barnet har roligt hos mormor

    - det är lugnare hos mormor

    - barnet får en chans att koppla av och stressa ner.

    Anledningen till att det är fel att lämna barnet på förskola i det här fallet är:

    - varför ska mamma får stressa ner/ta det lugnt om inte barnet får det?

    - det är stökigt och stressigt på dagis

    Jag tror ärligt talat inte att särskilt många föräldrar förstår vilket tempo barnen har på förskolan. Jag hade önskat att alla föräldrar kom och observerade sina barn mellan klockan 8 och 16 (eller vilka tider man nu har) under en dag per termin. De flesta föräldrar som gör det, brukar vara fullständigt utmattade efter en sådan besöksdag och dessutom brukar det faktiskt generera i att barnen får litet, litet kortare dagar på förskolan. Framför allt så skapar det större förståelse för barnet och hur det har det under en förskoledag (Det vill säga, oftast jätteroligt men samtidigt stressigt, stökigt och perioder av väntan.)
    -mormor fick en stroke och är sängliggande så klart lite lugnare kanske det är och större chans att få lite ostressigt Obestämd
    -vem sa att mamman ska ta den lediga dagen till att stressa ner, det kan för all del vara andra saker mamman gör.
    -vi har inte ett stökigt eller stressigt dagis!
  • fluu

    Det är man inte. Möjligen att man är en ärlig själ som följer reglerna, men det har ju inte mycket med föräldraskapet att göra.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Amanda84
    modsey skrev 2014-07-10 16:51:41 följande:
    -mormor fick en stroke och är sängliggande så klart lite lugnare kanske det är och större chans att få lite ostressigt Obestämd
    -vem sa att mamman ska ta den lediga dagen till att stressa ner, det kan för all del vara andra saker mamman gör.
    -vi har inte ett stökigt eller stressigt dagis!
    Vad konstigt att ställa en fråga utifrån att mormor skall passa barnen istället för att man lämnar dem på förskola när man är ledig, om det nu är så att mormor är sängliggande. Om man lämnar sina barn till mormor i det läget så är man både en dålig förälder OCH ett dåligt barn.

    Att ta en helt ledig dag utan att stressa ner är väl helt omöjligt. Om man lämnar barnet 8 timmar på förskolan för att gå på ett läkarbesök som tar fyrtio minuter så hinner man stressa ner. Jag tycker att det finns undantag då man kan lämna sina barn på förskolan trots att man är ledig, detta kan exempelvis vara bankbesök, läkarbesök, tandläkarbesök etc. men sådant tar knappast en hel dag i anspråk.

    ALLA dagis är mer eller mindre stressiga. Jag känner i alla fall inte till en enda förskola där det är färre än 7 barn/pedagog (när det är som högst personaltäthet mitt på dagen) och där barngruppen är mindre än 15 barn, men dina barn kanske går på ett väldigt litet dagis.


Svar på tråden på vilket vis är man en bättre förälder om man har mormor som barnvakt i bland mot om man lämnar dem enstaka gånger på förskolan fast man har ledigt själv?