• Anonym (Jude)

    Är ortodox jude, fråga mig vad du vill

    Jag är som sagt ortodox jude och tar mitt ursprung på stort allvar och försöker varje dag leva efter det kulturella arvet jag har fått.

    Så fråga mig om allt som kan vara relevant och intressant, t.ex. om antisemitism, israelfrågan, jämställdhet, konservatism, religion och samlevnad osv.

    Alla frågor är välkomna!

  • Svar på tråden Är ortodox jude, fråga mig vad du vill
  • Anonym (utseende)

    Jag har några frågor.

    1. Jag har ofta fått höra att jag ser så judisk ut, men då jag själv har väldigt lite koll på judendomen och det judiska folket så undrar jag vad i mitt utseende det är som ser judiskt ut? Kan lägga in bild om det behövs men provar en beskrivning först - Jag har lockigt mörkbrunt långt hår, stora blå ögon, väldigt ljus hy. Smala markerade mörka ögonbryn, oblong ansiktsform. Är ganska kort (160-ish) och smal midja men breda höfter.

    Har fått höra det här så många gånger att jag blivit nyfiken. Har ingen judisk släkt vad jag vet om.

    2. Hur pålitliga tror du genetiska tester är för att upptäcka om man har judiskt påbrå? Tänker då främst på 23&me och såna siter som trackar bland annat ashkenazi-gener.

    3. Hur skiljer sig ashkenazi från andra judar? Har hört ordet många gånger men vet inte vad det innebär.

    4. Hur ser judar på alkohol?

  • Anonym (judinna)
    Anonym (utseende) skrev 2014-07-15 17:00:16 följande:

    Jag har några frågor.

    1. Jag har ofta fått höra att jag ser så judisk ut, men då jag själv har väldigt lite koll på judendomen och det judiska folket så undrar jag vad i mitt utseende det är som ser judiskt ut? Kan lägga in bild om det behövs men provar en beskrivning först - Jag har lockigt mörkbrunt långt hår, stora blå ögon, väldigt ljus hy. Smala markerade mörka ögonbryn, oblong ansiktsform. Är ganska kort (160-ish) och smal midja men breda höfter.

    Har fått höra det här så många gånger att jag blivit nyfiken. Har ingen judisk släkt vad jag vet om.

    2. Hur pålitliga tror du genetiska tester är för att upptäcka om man har judiskt påbrå? Tänker då främst på 23&me och såna siter som trackar bland annat ashkenazi-gener.

    3. Hur skiljer sig ashkenazi från andra judar? Har hört ordet många gånger men vet inte vad det innebär.

    4. Hur ser judar på alkohol?


    Judar kan se ut på många olika sätt men det finns liksom ett "stereotypt" utseende och det är väl det de tycker att du ser ut som. Du låter ungefär som jag, förutom att jag har bruna ögon och svart hår.
    Genetiska tester går inte att använda för att se om man är jude. Man är jude om ens mor är det, helt enkelt.

    Ashkenazer är en kulturell grupp inom judendomen, som härstammar från de judar som slog sig ned i Germanien efter Disasporans inledning. Runt 1200-talet fördrevs judarna från Tyskland, och de flesta ashkenazer flyttade österut. Askenazer har oftast tyska efternamn och har traditionellt talat jiddisch.
    Jag är ashkenaz, mina släktingar kommer från Ryssland och Polen och mitt förstaspråk är jiddisch.
  • Anonym (utseende)
    Anonym (judinna) skrev 2014-07-15 17:43:26 följande:
    Judar kan se ut på många olika sätt men det finns liksom ett "stereotypt" utseende och det är väl det de tycker att du ser ut som. Du låter ungefär som jag, förutom att jag har bruna ögon och svart hår.
    Genetiska tester går inte att använda för att se om man är jude. Man är jude om ens mor är det, helt enkelt.

    Ashkenazer är en kulturell grupp inom judendomen, som härstammar från de judar som slog sig ned i Germanien efter Disasporans inledning. Runt 1200-talet fördrevs judarna från Tyskland, och de flesta ashkenazer flyttade österut. Askenazer har oftast tyska efternamn och har traditionellt talat jiddisch.
    Jag är ashkenaz, mina släktingar kommer från Ryssland och Polen och mitt förstaspråk är jiddisch.
    Tack för svaren! Jag är nyfiken på det stereotypa i utseendet eftersom jag verkar ha det också. Kan du kanske länka till några bilder på tjejer som ser ut så?


  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (judinna) skrev 2014-07-15 15:37:24 följande:
    Preventivmedel får inte lov att hindra säden, dvs kondom är inte ok. P-piller och sådant funkar.

    Vad gäller sex före äktenskapet så avhåller sig ortodoxa, vissa ortodoxa grupper tillåter inte ens beröring innan bröllopet.
    Inte dra sig ur heller då? Hur är det med säkra perioder? Oralsex?

    Intressant. Är det inte svårt att få sexlivet att fungera sen plötsligt, om man inte ens har rört varandra?
  • Anonym (judinna)

    Det här skulle jag beskriva som det "stereotypa" judiska utseendet:
    http://scholarshipsforwomendirectory.com/wp-content/uploads/2011/10/iStock_000017323863XSmall.jpghttp://www.1st-art-gallery.com/thumbnail/230907/1/Jewish-Woman-From-Tangiers.jpghttp://www.gatherthejews.com/wp-content/uploads/2011/12/ali-jewish-girl-dc-153x300.jpg

  • ugnspannkakan
    Anonym (Nyfiken) skrev 2014-07-15 18:32:18 följande:
    Inte dra sig ur heller då? Hur är det med säkra perioder? Oralsex?

    Intressant. Är det inte svårt att få sexlivet att fungera sen plötsligt, om man inte ens har rört varandra?
    Nepp, inte dra sig ur. Oralsex är ok om det hela avslutas vaginalt. Säkra perioder är också ok men man får inte ha sex under mensen eller en vecka efter, så då blir det inte så mycket tid kvar.

    Jag växte inte upp ortodoxt så jag både rörde och kysste min man innan vi gifte oss. Vi väntade med att ha sex dock, och det gick utmärkt.
  • Anonym (Nyfiken)
    ugnspannkakan skrev 2014-07-15 18:40:32 följande:
    Nepp, inte dra sig ur. Oralsex är ok om det hela avslutas vaginalt. Säkra perioder är också ok men man får inte ha sex under mensen eller en vecka efter, så då blir det inte så mycket tid kvar.

    Jag växte inte upp ortodoxt så jag både rörde och kysste min man innan vi gifte oss. Vi väntade med att ha sex dock, och det gick utmärkt.
    Följer man dessa regler så strikt? Att man väntar tills en vecka gått efter mensen? Tappar man inte kontrollen ibland? Och samma sak, om man inte vill ha barn, händer det inte att man fuskar och "råkar dra sig ur"?

    Båda oerfarna när ni gifte er alltså? Hur gamla var ni då?
  • Anonym (judinna)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2014-07-15 18:32:18 följande:
    Inte dra sig ur heller då? Hur är det med säkra perioder? Oralsex?

    Intressant. Är det inte svårt att få sexlivet att fungera sen plötsligt, om man inte ens har rört varandra?
    Ungspannkakan svarade på det första.
    Jag växte upp religiöst, men inte ortodoxt. Jag träffade min man när jag var på väg att anamma ortodoxin och vi bestämde oss för att inte gå längre än att hålla varandra i handen innan äktenskapet. Det gick bra. Vi är modernt ortodoxa och där gör de flesta på samma sätt, det är inte riktigt lika strängt som hos chassidierna.
  • Velouria
    Anonym (judinna) skrev 2014-07-15 16:14:04 följande:
    Vi är redan syndabockar för allt dåligt och har varit i mer än tusen år så jag ser inte hur det skulle göra någon större skillnad.

    1948 års gränser... Menar du det som FN föreslog och som Israel godtog, eller de gränser som gällde när vapenstilleståndet gällde, efter att samtliga omkringliggande arabstater anföll dagen efter att Israel bildades?
    Sluta tycka synd om dig nu. Känns som att det har blivit en sorts känslomässigt arv som går från generation till generation. Det är inte ett dugg synd om judar idag. Om muslimer däremot. Och speciellt om palestinier som slaktas av sionister. Titta på hur världen ser på muslimer. Eller nej, behöver inte gå så långt - titta på hur synen på muslimer är i dagens Sverige. Hur många partier finns i riksdagen som propagerar MOT judar? Och hur många partier finns det i riksdagen som propagerar mot muslimer? Ni som är judar och har en historia med mord och förföljelse borde ju fan reagera mot sånt skit så inte historien upprepar sig. Jag menar, ni har ju monopol på lidandet under andra världskriget och då borde ju ni också ta större initiativ när SD m.fl. hetsar mot muslimer. Inte nog med att Israel kom till pga att man tyckte synd om judar, sionisterna stjäl mark av palestinier och fördriver dem från sina bostäder. Sedan drar man en mur kring dem som för att stänga in dem som djur. Sedan bombar man ihjäl dem och slaktar dem på alla möjliga sätt. Och det får de göra eftersom USA är storebrorsan som skyddar Israel i allt möjligt skit som de hittar på. Det är klart som fan att arabstater reagerar när det bildas en Israel. Man vet vad som kommer att hända.

    Många av dina egna etnicitetsfränder och andra föredetta pro-israeler har insett hur sjukt och Hitleraktigt Israel och sionisterna är mot palestinierna och protesterar nu mot Israel. Sjukt vidrig stat med tillhörande system.

    Tänker du kalla mig för antisemit nu? Då har du jävligt fel. Som att säga att jag är islamofob/xenofob/rasist om jag säger att Afghanistan är ett skitland med skitsystem.
    Nästan nolltolerans
  • ugnspannkakan
    Anonym (Nyfiken) skrev 2014-07-15 18:48:54 följande:
    Följer man dessa regler så strikt? Att man väntar tills en vecka gått efter mensen? Tappar man inte kontrollen ibland? Och samma sak, om man inte vill ha barn, händer det inte att man fuskar och "råkar dra sig ur"?

    Båda oerfarna när ni gifte er alltså? Hur gamla var ni då?
    Hur strikt man följer beror på hur sträng man i övrigt är. Vi är inte ortodoxa men har inte sex under niddah-perioden(under och efter veckan efter mensen), men lever i övrigt som annars, vilket fallet inte riktigt är i ortodoxa hem.
    Jag har ätit p-piller när vi inte velat ha barn.
    Jag var 25 när jag gifte mig och hade inte haft sex, men gjort allt annat i den vägen, samma sak med min man.
Svar på tråden Är ortodox jude, fråga mig vad du vill