• MiaMorot

    Ni som har/haft barn med PEVA/klumpfot

    Hej!

    En av mina vänner väntar ett barn med Peva och kommer få ha skena och hela baletten.

    Det jag efterlyser nu är saker, klädesplagg eller dylikt som ni kände att "det här skulle vi ha behövt". Oftast är det nog sådant man upptäcker efter hand, och därför vill jag här försöka samla lite värdefulla tips och idéer som kan förenkla vardagen för föräldrar med PEVA-barn.
    Vill införskaffa något riktigt fiffigt som de kan ha nytta av, i välkommen-till-världen-present :)

  • Svar på tråden Ni som har/haft barn med PEVA/klumpfot
  • Sassa76

    Min kompis födde i april en flicka med klumpfot. Hon har varit gipsad men har nu opererats och börjat med skena. Det hon gärna använder på sin flicka är pyjamas med knäppning hela vägen eftersom hon vill kunna slippa att ta av skenan varje gång hon ska byta blöja, krångliga, tajta byxor är nog inte att tänka på! Hon har sin dotter mycket i bärsele eftersom hon trivs mycket bättre där än i babysitter, o bärselen kan hon ju dingla med benen trots skenan.

  • lia76

    Jag har en son som har dubbelsidig svår peva, han är 9½ månad gammal.

    Under gipsperioden (som var i 4 månader) så hade vi stora byxor till honom så de skulle gå lätta att ta av och sätta på, någon större storlek än vad han hade normalt.


    Han hade kalkgips i början och det var tungt och otympligt och tjockt. Fick plastgips sen och det var mycket bättre plus att man fick välja färg istället för att bara ha vitt kalkgips ;)


    Byxor med fot får de inte ha när de har skena sen, utan de ska vara öppen.

    Det är enkelt att ta bort skorna från skenan så det är bara skenan som behöver klickas bort när man ska ta av och sätta på byxor, och eventuellt up&go blöjor.

    Jag känner inget i dagsläget att det är något jag skulle ha velat haft under tiden han var gipsad, utan har har kunnat haft vilka kläder som helst, bara det är resår i midjan så de går lätt att trä över gipset.

    Nu när han har skena så slår han lätt i spjälsängen så det dundrar så jag har dubbla spjälsängsskydd så det blir lite tjockare så han inte slår i ;)


    När man ska byta blöja på de små när de har gips så är det bra att ta ett par strumpor från oss vuxna och trä på gipset så skyddar det ifall barnet skulle kissa eller det skulle komma bajs på gipset.


     


    Sen finns det en grupp på Facebook för oss med peva-barn där det finns massor med tips och råd :D


    Jag är en av administratörerna i den gruppen

    Lycka till!


    (=
Svar på tråden Ni som har/haft barn med PEVA/klumpfot