• Anonym (TS)

    De som kan spara barnbidraget bör inte få det

    Jag tycker att föräldrar som kan stoppa undan barnbidraget på ett sparkonto och bara lägga på hög åt barnen inte bör få barnbidrag. Jag tycker man ska behovspröva barnbidraget och klarar du dig utan det ska du inte ha det. Varför ska massa skattepengar gå till en sparplåt för rika ungar vars föräldrar uppenbarligen inte har behov av pengarna? Jag har ingen lust att betala din unges körkort när hen fyller 18.

    Barnbidraget ska gå till de som behöver pengarna till barnens kläder, försäkring och löpande kostnader. Vill ni spara till barnen, gör det med dina egna, skattade, pengar. Har vi något parti som vill behovspröva? De får min röst!

  • Svar på tråden De som kan spara barnbidraget bör inte få det
  • Anonym (P)

    Jag håller med. Fattiga föräldrar borde kunna få dubbla barnbidrag istället.

  • Fröken K

    Jag vågar mig på en kvalificerad gissning på att ett behovsprövat barnbidrag i slutändan är mer kostsamt för staten än ett generellt bidrag.

    Tycker vi ska vara stolta över att vi har barnbidrag som ges till alla barn oavsett föräldrarnas inkomst. Tror många föräldrar sparar barnbidraget trots att de säkert har hål att fylla för att ge sina barn en startplåt.

    Mer orättvist är det kanske snarare att alla föräldrar inte har de ekonomiska kunskaperna som krävs för att ex spara och föra sedan föra vidare den kunskapen till sina barn. OBS syftar inte på föräldrar som saknar det ekonomiska utrymmet, de besitter sannolikt goda sparkunskaper skulle jag tro.

  • Anonym (Jenny)

    Håller med det du säger, men samtidigt ska alla barn i högsta mån få samma möjligheter. Det ser väldigt olika ut i olika familjer. Det behöver inte alltid vara så att ett barn vars föräldrar har hög inkomst, får mer än ett barn som har föräldrar med låg inkomst. Barnbidraget är ju som sagt pengar som ska gå till barnet, oavsett vilken familj du kommer ifrån.

    Hur föräldrarna väljer att fördela familjens resurser, väljer självklart föräldrarna, och eftersom barnbidraget går till föräldrarna innan barnet börjat gymnasiet, så är det föräldrarna som bestämmer vart pengarna ska gå. Vissa föräldrar föredrar att handla på systembolaget när barnbidraget kommer, andra vill spara dessa pengar till barnet.

    Bara för att man kan spara barnbidraget varje månad, betyder inte det att familjen har ett överflöd med pengar. Många familjer gör den "uppoffringen" i sin månadsbudget för att de bryr sig om sitt barns framtid.

  • pigglet

    Håller egentligen med.

    Men inser att det skulle vara omöjligt att organisera. Det skulle finnas 1000 kryphål. Hur avgör man vilka som har behov? Ska man gå på vad man tjänar/år?Vår familj klarar oss utmärkt på väldigt lite pengar, eftersom vi just inte har några omkostnader. Andra får ut 3 gånger så mycket pengar varje månad, men tycker att de inte har tillräckligt.
    Ska man kolla upp hur mycket saker varje familj äger? Hur de väljer att bo? Om de har sparande? (Och vem väljer att spara i så fall?)
    Eller ska man föra protokoll över konsumtionen?

  • Anonym (P)
    Fröken K skrev 2014-07-16 21:38:26 följande:

    Jag vågar mig på en kvalificerad gissning på att ett behovsprövat barnbidrag i slutändan är mer kostsamt för staten än ett generellt bidrag.

    Tycker vi ska vara stolta över att vi har barnbidrag som ges till alla barn oavsett föräldrarnas inkomst. Tror många föräldrar sparar barnbidraget trots att de säkert har hål att fylla för att ge sina barn en startplåt.

    Mer orättvist är det kanske snarare att alla föräldrar inte har de ekonomiska kunskaperna som krävs för att ex spara och föra sedan föra vidare den kunskapen till sina barn. OBS syftar inte på föräldrar som saknar det ekonomiska utrymmet, de besitter sannolikt goda sparkunskaper skulle jag tro.


    De vill påstå det men varför inte låta allt gå via ansökan, som alla andra bidrag? Det kostar staten 24,7 miljarder kronor per år. Ca 232 000 barn levde i barnfattigdom i Sverige år 2011.  Väldigt många miljarder betalas alltså ut till familjer som har råd att försörja sina barn...
  • Anonym (Åpo)

    Om man inte har råd att spara 1000 kr per månad har man inte tillräckligt stabil inkomst för att skaffa barn.

  • Anonym (P)
    pigglet skrev 2014-07-16 21:51:30 följande:

    Håller egentligen med.

    Men inser att det skulle vara omöjligt att organisera. Det skulle finnas 1000 kryphål. Hur avgör man vilka som har behov? Ska man gå på vad man tjänar/år?Vår familj klarar oss utmärkt på väldigt lite pengar, eftersom vi just inte har några omkostnader. Andra får ut 3 gånger så mycket pengar varje månad, men tycker att de inte har tillräckligt.
    Ska man kolla upp hur mycket saker varje familj äger? Hur de väljer att bo? Om de har sparande? (Och vem väljer att spara i så fall?)
    Eller ska man föra protokoll över konsumtionen?


    Årsinkomst och förmögenhet duger fint som bedömningsgrund.
  • Anonym (skatt)

    jag håller med om att barnbidrag ska gå till de behövande...

    men att du betalar mitt barns körkort? Ne du, om jag har råd att lägga undan mina barns barnbidrag är det för att jag själv jobbar och betalar skatt! så på så vis betalar ja faktiskt min egen unges körkort....

    De behövande får barnbidrag och alla andra just för att personer som jag jobbar och betalar över 6000 kr i skatt varje månad! 

  • Humlebi

    Om man är i så stort behov av barnbidraget bör man vänta med att skaffa barn tills man har en bättre ekonomi.
    Varför ska höginkomsttagare inte få barnbidraget till sina barn bara för att dem tjänar mer? De betalar redan mer i skatt?! Helt sjukt synsätt. Vänta med att skaffa barn tills ekonomin klarar det så slipper man bli bitter på att en del har valt att antingen utbilda sig eller fått en bättre betalt arbete.

  • Anonym (*)

    Jag förstår inte hur man tänker, kanske kan TS förklara?

    Tror du att de barn vars föräldrar sparar barnbidraget, inte får vad de ska ha? Spelar det någon roll om man sparar till barnet av lönen eller av barnbidraget?
    Pengar som pengar.

    Och barnbidraget är inte till barnet, det är till föräldrarna.

Svar på tråden De som kan spara barnbidraget bör inte få det