• Ggeneral

    allt blev en katastrof

    Jag är 20 år och min sambo sedan 1,5 år tillbaks är 19 år. Jag ska börja plugga nu till hösten (en 3-årig utbildning) och sambon hade fast jobb. Vi bor i ett litet fint hus och väntar nu vårt första barn som i skrivande stund snart bara har halva tiden kvar innan han planerar födas.

    Barnet var inte planerat. Jag använde p-piller men det gick tydligen ändå. Vi hade tänkt skaffa barn så fort vi båda hade fast jobb eftersom vi båda ville ha barn tidigt, det blev tidigare än vi väntat oss men vi var båda överens om att behålla det lilla miraklet. Upptäckte graviditeten sent, i vecka 15 så jag hade inte jättemycket tid att fatta beslutet på. Vi båda var iallafall glada och nöjda och vi längtade så mycket. Gick på ultraljud tillsammans där vi fick se en frisk och mycket rörlig liten kille. Vi båda grät av lycka och var så glada.

    Igår fick sambon veta att han tappat jobbet, de hade för många anställda och sparkade därför 3 st. Det är såklart ett stort problem då det komplicerar mycket. (Kan tillägga att chefen var en mycket speciell man som inte direkt gick att resonera med men som hade "lovat" sambon jobb i iallafall 10 år).

    Vad värre är, sambon har helt plötsligt vänt om totalt. Han säger saker som "det blir ett helvete när den där jävla idioten kommer ut" Och att han inte tänker vara någon pappa. Han har föreslagit abort men det är självklart försent nu (är i v.26). Han har tillochmed sagt att jag kanske ska äta något gift eller "ramla över en sten på magen" så att ungen dör.
    Det tär på mig så otroligt mycket, jag älskar redan mitt barn och visst förstår jag problemet i att han plötsligt blivit arbetslöst men det finns ju inget att göra åt? Det finns bidrag att få och förhoppningsvis får han kanske ett nytt jobb (han är utbildad).

    Blir så ledsen av allt och saknar tiden då vi båda pratade i munnen på varandra om hur roligt allt skulle bli, nu är han bara förbannad hela tiden och det tar såklart bort mycket av min glädje.

    Någon som har något tips på vad man kan göra? Är så desperat just nu :(

  • Svar på tråden allt blev en katastrof
  • plastkotte

    Din sambo låter som en omogen skitunge. Så det han kan börja med att göra är att växa upp. Barnet kommer födas vare sig han vill eller inte. Din sambo är 19, fortfarande ung, men jag blir förvånad över att en 19 åring kan bete sig som ett litet barn när han ändå trots allt lever ett vuxet liv med hus och där han fram tills nyss haft ett jobb. Och om du redan innan det här visste att han är väldigt omogen för sin ålder så ja, då visste du ju vad du har att vänta med honom. För det låter konstigt om han betett sig som en vuxen ena dagen och nästa beter sig som en liten skitunge.. Vill du leva med en människa som tycker att du ska döda ditt ofödda barn för att det blev lite obekvämt för honom helt plötsligt? En vuxen man bör ta sitt ansvar, och vara den som lugnar dig istället med att kommer ordna sig. Precis som du säger så finns det hjälp att få, och har han en utbildning dessutom så kommer han ju antagligen inte vara arbetslös flera år framöver. Och var han smart nog innan, så har han väl betala akassa? Så han iallafall får ut pengar där. Lycka till!

  • en blind vän

    Din kille tar på sig för mycket ansvar. Han känner att han inte klarar att försörja dig och barnet. "vad är det då för mening med livet" kanske han tänker. Han är dessutom ung och "dum" . Jag var 30 när första barnet kom och jag kände väldigt mycket ansvar för min fru och barn. Att han vill ha abort är ju en flyktmentalitet. Du behöver stöd och din kille behöver stöd i den här situationen.


    ,--o-o
  • Halley

    Mitt tips är att kontakta familjerådgivningen i din kommun. Sök via nätet eller ring din barnmorska. Det finns hjälp att få även med den känslomässiga biten när t ex en i familjen förlorar jobbet. Såklart din sambo måste förstå att barnet kommer och att ni får göra det bästa av situationen helt enkelt.

Svar på tråden allt blev en katastrof