• Anonym (namn)

    Namnen på barn i er närhet?

    Hej!


    Jag är gravid och vi letar just nu namn. Vill inte ha ett namn som är bland de vanligaste, men tycker att det är svårt att veta vilka namn som kommer vara de vanligaste. Jag läste till exempel att Alice är vanligast på småttingar, men jag har aldrig träffat ett enda barn som heter så. Sedan berättade min syster att de valde ett namn som var ovanligt till sin son och så året efter så blev det vanligt. Siffrorna vet jag ju hur de ser ut så jag tänkte fråga här, vad heter barnen i era barns dagisgrupper?

  • Svar på tråden Namnen på barn i er närhet?
  • Anonym (Emilia)

    Det är många fler namn som används nuförtiden än för bara tio år sedan, så de namn som ligger på tio-i-topp-listan är inte ens de så himla vanliga. För 20 år sedan hette många Emma, Josefin, Sara etc och då kunde det vara flera i varje klass som hette så. Nu strävar de flesta efter att ha ovanliga namn så att inte ens de vanligaste namnen är så värst vanliga, om du förstår vad jag menar. Så ta du bara det namn du gillar!

  • fluu

    Barnen heter barnen Elvin, Hedda, Selma, Elna, Elliot, Emil, Märta, Oliver, Maya, Bruno, Lovisa, Alicia, Elsa, Alice, Jonna, Tuva, Malva, Charlie, Ellen, Gustaf.... och jag kan ha glömt någon. Plus min unge som heter Liv då.

    Visst förekommer det regionala skillnader, men listan är ändå representativ. Och det är inte så att "de flesta"strävar efter ett ovanligt namn, den trenden har minskat på senaste tiden.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (mamma)

    Minna, Greta, Liam, John, Emma, Amanda, Sander, Viola, Kevin.

  • Anonym (Emilia)

    Kevin? Det hette väl barnen på 90-talet, eller börja av 2000, trodde det hade försvunnit bland alla tant- och farbrornamn som är populära nu. Kollade på SCB, endast 903 flickor fick namnet Alice förra året, Sverige har 290 kommuner, det innebär att drygt 3 flickor i varje kommun fick namnet Alice, och det är det allra vanligaste namnet, så det är inte så stor risk att träffa på någon ens med det vanligaste namnet.

  • fluu

    Ja, Kevin är fortfarande populärt. Tyvärr. Väldigt många namn ligger på topp under många, många år.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Mamman)

    Barnen i sonens dagisgrupp heter: Sofia, Alma, Ester, Teo, Greta, Melvin, Leo, Wille, Casbian, Aaron... hmm minns inte fler nu.

    Ställer mig utan namn själv om någon av föräldrarna till ovanstående känner igen sig i rätt dagisgrupp och tycker jag borde hållit tyst om namnen.

  • Anonym (Emilia)

    Ja, för att svara på frågan då, på vår gata heter barnen Alma, Selma, Maja, Lova, Axel, Noa, Arvid, Ester, Tyra, Ellen, Frida

  • replica

    Jobbar som pedagog så har en hel del namn, men några stycken:

    Axel, Alice, Simon, Emil, Casper, Nathanael, Stina, Emma, Melia, Moa, Filip, Elton, Sixten, Wilmer, Emilia, Anton, Gry, Telma, Theo, Hugo, Felix, Noel, Ida, Elsa, Joel, Max, Edvin, Isak, Tuva, Engla, Hedda, Alma..

    Några exempel i alla fall Flört


    "Practise makes perfect"
  • Anonym (4barnsmamma)

    Min yngste är 5 år och heter Adam, kompisarna heter Noah, Romeo, Liam, Tilde, Julia, Melvin dvs rätt vanliga namn!

Svar på tråden Namnen på barn i er närhet?