• Anonym (?!?)

    Vad kallar ni en tjej som

    Vad kallar ni en tjej helt ärligt nu som :
    1.Går imot sina föräldrar för en kille
    2.Blir misshandlad både psykiskt och fysiskt .
    3.blir kallad för otrogen ofta
    4. Killen ändrar hela hennes personlighet och stil
    5.han litar inte på henne alls och kväver henne för han tror att när hon går ut kommer hon snacka med en kille
    6. Förstör för henne när hon försöker ha kul hos sina kusiner / med vänner
    7. Låter henne inte jobba för att han inte litar på henne
    8. Säger till henne att hon är dålig tjej och kommer vara dålig fru i framtiden fast hon gör exakt allting han begär.

    Ett helt år och tills idag säger hon "men tänk det är mitt fel. Tänk jag är den dåliga , tänk det var jag som gjorde så att han gör detta mot mig"

    Sanningen nu allihopa vad hade ni tänkt om denna tjejen ?

  • Svar på tråden Vad kallar ni en tjej som
  • Anonym (Exakt)

    Jag kallar henne utsatt, förtryckt och rädd.

    Jag har en dotter som varit i exakt sådant förhållande och jag kämpade i ett år för att få henne att förstå att killen var sjuk och rubbad. Det var inte lätt att få henne att inse och det går knappast att få någon att lämna om denne inte själv vill. Som tur var lyssnade hon nog innerst inne på mig men själva beslutet tog hon själv en dag när hon vaknade upp. Det var en enorm glädje och lättnad. Nu efteråt när jag frågar varför hon var tillsammans med honom så säger hon att hon inte vågade lämna av rädsla att han skulle göra henne illa.

  • Anonym (1)
    mira05 skrev 2014-07-22 11:57:39 följande:

    utfrån ts inlägg kan det lika väl vara svartsjukerelaterat, med eller utan någon hedersgrej inblandat...


    Så kan det absolut vara. Kulturgrejen var bara min initiala tanke då många av dom jag träffat som beskrivit det som TS gör har haft pojkvänner/män från andra kulturer. Men som sagt, idioter finns överallt, oavsett anledning.
  • blaze
    mira05 skrev 2014-07-22 12:01:13 följande:
    yaya, lätt, skulle vara underbart att se två misshandlande psykopater gå hand i hand....  

    tyvärr är det sällan att en psykopat väljer en annan psykopat att jävlas och förstöra livet för... :/
    Haha trodde du var ironisk i inlägget innan.
  • Anonym (Utsatt)
    Anonym (1) skrev 2014-07-21 13:56:46 följande:

    Jag har jobbat på kvinnojour. Nästan uteslutande kulturkrockar när det är berättelser som TS. Men det är klart att det finns svenska svin också...


    Jag förstår inte hur du kan säga att det är nästan uteslutande kulturkrockar?

    Jag har bott en månad på en kvinnojours akutboende. Vi var sju kvinnor, alla utom en var etniskt svenska. ALLA var vi utsatta för våld av etniskt svenska män. Även kvinnan med invandrarbakgrund var utsatt av en svensk man. Han brukade bland annat trycka ner bananer i hennes hals och kalla henne för apjävel. Det var inte frågan om kulturkrockar, det handlade enbart om svin.

    I övrigt så hade alla upplevt dom klassiska steg som TS beskriver.
  • Anonym (1)
    Anonym (Utsatt) skrev 2014-07-22 12:44:43 följande:
    Jag förstår inte hur du kan säga att det är nästan uteslutande kulturkrockar?

    Jag har bott en månad på en kvinnojours akutboende. Vi var sju kvinnor, alla utom en var etniskt svenska. ALLA var vi utsatta för våld av etniskt svenska män. Även kvinnan med invandrarbakgrund var utsatt av en svensk man. Han brukade bland annat trycka ner bananer i hennes hals och kalla henne för apjävel. Det var inte frågan om kulturkrockar, det handlade enbart om svin.

    I övrigt så hade alla upplevt dom klassiska steg som TS beskriver.
    Jag kan bara tala utifrån dom erfarenheter jag har från att ha jobbat på kvinnojour. Jag har inta på något sätt påstått att det skulle var den absoluta sanningen.
  • blaze
    Anonym (1) skrev 2014-07-22 11:44:03 följande:
    Delvis. Men det finns såklart idioter i Syrien också. I Sverige har vi ingen tradition av hedersrelaterat våld, vilket däremot förekommer i Syrien (även om en förändring till det bättre håller på att ske där).
    Syrian, inte syrier. Det är väl typ vi och kurder som har rykte om oss att ha en stark hederskultur och när något händer landar det aldrig på individnivå. Men när svennen går loss på sin fru får han ta ansvar för det, inte andra svenska män.
  • Anonym (1)
    blaze skrev 2014-07-22 12:53:03 följande:
    Syrian, inte syrier.
    ?
    blaze skrev 2014-07-22 12:53:03 följande:
    Det är väl typ vi och kurder som har rykte om oss att ha en stark hederskultur och när något händer landar det aldrig på individnivå. Men när svennen går loss på sin fru får han ta ansvar för det, inte andra svenska män.

    Ja det är jättetragiskt att det är så, men som sagt så har vi ingen tradition av hedersrelaterat våld här. Eller är du av en annan uppfattning?
  • Anonym (Utsatt)
    blaze skrev 2014-07-22 12:53:03 följande:

    Syrian, inte syrier. Det är väl typ vi och kurder som har rykte om oss att ha en stark hederskultur och när något händer landar det aldrig på individnivå. Men när svennen går loss på sin fru får han ta ansvar för det, inte andra svenska män.


    Om man ska följa statistiken så bör man verkligen hålla sig borta från vita, svenska män då det är dessa som toppar när det gäller våldsbrott! (Visserligen är det inte så underligt då dessa är i majoritet, men sunt förnuft har aldrig gått bra ihop med fördomar)

    Nä alla ni invandrare som kommer från söder om Danmark har ju ett kollektivt medvetande, det vet ju alla!

    Idag är jag gift med en vit, svensk man som aldrig har gjort någon illa. Men jag kanske borde ta vårt barn och ge mig av innan det smäller ;)
  • Anonym (Utsatt)
    Anonym (1) skrev 2014-07-22 13:11:29 följande:

    ?Ja det är jättetragiskt att det är så, men som sagt så har vi ingen tradition av hedersrelaterat våld här. Eller är du av en annan uppfattning?


    Hedersrelaterat våld är inte ens en promille av allt våld i nära relationer! Det är bara mer attraktivt för Aftonbladet att skriva om än när Ronny smäller till sin fruga.
  • Anonym (1)
    Anonym (Utsatt) skrev 2014-07-22 13:12:35 följande:
    Om man ska följa statistiken så bör man verkligen hålla sig borta från vita, svenska män då det är dessa som toppar när det gäller våldsbrott! (Visserligen är det inte så underligt då dessa är i majoritet, men sunt förnuft har aldrig gått bra ihop med fördomar)

    Nä alla ni invandrare som kommer från söder om Danmark har ju ett kollektivt medvetande, det vet ju alla!

    Idag är jag gift med en vit, svensk man som aldrig har gjort någon illa. Men jag kanske borde ta vårt barn och ge mig av innan det smäller ;)
    Lögn, förbannad lögn och statistik heter det ju. Av en anledning. Det säger ju sig självt att det finns fler vita män som begått våldsbrott här, det har ingen ifrågasatt.
  • mira05

    hedersrelaterat eller ej
    en person som slår sin närstående är inte frisk i hjärnan
    sen om det är för att han har kort stubin, sett för mycket skruvade filmer, tagit steroider eller droger, hade en svensk pappa som slog honom när han var liten, eller en svartskalle till pappa som tuttat i honom hedersregler...

    något gick fel, sen oavsett vad, så är det väl TS vi ska rädda ur skiten i detta sammanhang...eller?

  • blaze
    Anonym (1) skrev 2014-07-22 13:11:29 följande:
    ?
    blaze skrev 2014-07-22 12:53:03 följande:
    Det är väl typ vi och kurder som har rykte om oss att ha en stark hederskultur och när något händer landar det aldrig på individnivå. Men när svennen går loss på sin fru får han ta ansvar för det, inte andra svenska män.
    Vad? Det är stor skillnad.
    Anonym (1) skrev 2014-07-22 13:11:29 följande:

    Ja det är jättetragiskt att det är så, men som sagt så har vi ingen tradition av hedersrelaterat våld här. Eller är du av en annan uppfattning?
    Nej men många av oss har inte heller den typen av hedersvåld som tradition, ändå sitter folk som dig och snackar om att det tillhör vår kultur.
  • blaze
    Anonym (Utsatt) skrev 2014-07-22 13:12:35 följande:
    Om man ska följa statistiken så bör man verkligen hålla sig borta från vita, svenska män då det är dessa som toppar när det gäller våldsbrott! (Visserligen är det inte så underligt då dessa är i majoritet, men sunt förnuft har aldrig gått bra ihop med fördomar)

    Nä alla ni invandrare som kommer från söder om Danmark har ju ett kollektivt medvetande, det vet ju alla!

    Idag är jag gift med en vit, svensk man som aldrig har gjort någon illa. Men jag kanske borde ta vårt barn och ge mig av innan det smäller ;)
    Hahaha ja. Ibland skulle jag vilja låna någons hjärna bara för att få uppleva hur pytteliten världen är ur deras perspektiv.

    Ja fyfan lämna honom och skaffa aldrig en man igen. Alla vet väl vilka det är som brukar misshandla och våldta, man kan ju anta att det är lite av en kultur hos oss män.

    Eller som anonym (1) kanske skulle ha uttryckt det:
    Kulturgrejen var bara min initiala tanke då många av dom jag träffat som beskrivit det som TS gör har haft pojkvänner/män från andra kulturer.

  • Anonym (1)
    blaze skrev 2014-07-22 21:35:22 följande:
    Vad? Det är stor skillnad.
    Anonym (1) skrev 2014-07-22 13:11:29 följande:
    Ja det är jättetragiskt att det är så, men som sagt så har vi ingen tradition av hedersrelaterat våld här. Eller är du av en annan uppfattning?
    Jag var mest nyfiken på vad du menade med "Syrian, inte Syrier". Trodde först att du menade att jag skrivit fel?
    blaze skrev 2014-07-22 21:35:22 följande:
    Nej men många av oss har inte heller den typen av hedersvåld som tradition, ändå sitter folk som dig och snackar om att det tillhör vår kultur.

    Men det gör det ju. Jag har ju själv hört kvinna efter kvinna berätta om hur det fungerar. Skulle dom ljuga och smutskasta sitt eget ursprung, menar du? Du framstår bara som att du försöker släta över det hela.
  • Anonym (1)
    blaze skrev 2014-07-22 22:29:05 följande:
    Hahaha ja. Ibland skulle jag vilja låna någons hjärna bara för att få uppleva hur pytteliten världen är ur deras perspektiv.

    Ja fyfan lämna honom och skaffa aldrig en man igen. Alla vet väl vilka det är som brukar misshandla och våldta, man kan ju anta att det är lite av en kultur hos oss män.

    Eller som anonym (1) kanske skulle ha uttryckt det:
    Kulturgrejen var bara min initiala tanke då många av dom jag träffat som beskrivit det som TS gör har haft pojkvänner/män från andra kulturer.
    Det är alltid tragiskt med pellejönsar som du som gör sig löjliga för att ta död på en diskussion. Vem orkar argumentera när man möts av en vägg av idioti? Du behöver inte låna någons hjärna för att se en pytteliten trångsynt värld, den sitter ju redan där.

    Vi samarbetar även med mansjourer och enligt ditt (barnsligt fåniga) argument så borde män sluta umgås med kvinnor också.

    Tills du lärt dig diskutera seriöst så ser jag ingen större anledning till att besvara dina fåniga kommentarer.
  • korralin

    eh en helt normal reaktion av att leva i en patriarkal och destruktiv relation.. kallar henne således inget alls och tänker inget alls om henne annat än att jag hoppas att hon lyckas ta sig ur det och att hon en dag till 100% förstår och tror på att det aldrig var hennes fel. 


    BELLA CIAO
  • blaze
    Anonym (1) skrev 2014-07-24 12:26:15 följande:
    Jag var mest nyfiken på vad du menade med "Syrian, inte Syrier". Trodde först att du menade att jag skrivit fel?
    blaze skrev 2014-07-22 21:35:22 följande:
    Nej men många av oss har inte heller den typen av hedersvåld som tradition, ändå sitter folk som dig och snackar om att det tillhör vår kultur.

    Men det gör det ju. Jag har ju själv hört kvinna efter kvinna berätta om hur det fungerar. Skulle dom ljuga och smutskasta sitt eget ursprung, menar du? Du framstår bara som att du försöker släta över det hela.
    Jag kanske missförstod dig men hängde inte med i vad Syrien kom i från, är det mig eller kvinnorna i ditt arbete du syftar på?

    Klart du har, det är ju ditt jobb. Men kan de kvinnorna verkligen representera hela folkgrupper? Vad är det för kulturer du syftar till? Nej jag tror inte att de ljuger om vad de blir utsatta för men jag vet ju att många från "andra kulturer" inte lever på det sättet också.
  • blaze
    Anonym (1) skrev 2014-07-24 12:29:55 följande:
    Det är alltid tragiskt med pellejönsar som du som gör sig löjliga för att ta död på en diskussion. Vem orkar argumentera när man möts av en vägg av idioti? Du behöver inte låna någons hjärna för att se en pytteliten trångsynt värld, den sitter ju redan där.

    Vi samarbetar även med mansjourer och enligt ditt (barnsligt fåniga) argument så borde män sluta umgås med kvinnor också.

    Tills du lärt dig diskutera seriöst så ser jag ingen större anledning till att besvara dina fåniga kommentarer.
    Det är bara så jävla tröttsamt. För mig är argumentet "de har haft pojkvänner/män från andra kulturer" precis lika löjligt. Världen är större än de få kvinnor som du möter i ditt arbete, som är att hjälpa just utsatta kvinnor. Det är inte rätt ställe att dra slutsatser från.
Svar på tråden Vad kallar ni en tjej som