• Anonym (Civilkurage?)

    Orolig för nya grannens barn

    Hej alla familjelivare, jag behöver er hjälp. Vi har fått en ny granne i vårt hus som har två små barn. Det är väl ett par månader sedan de flyttade in. Man ser inte mycket av grannarna, de har alltid alla persienner neddragna men alltsom oftast hör man bråk och skrik inifrån lägenheten, ibland hör man barnen skrika så det låter som två katter som bråkar om revir ungefär, och föräldrarna skriker också massor på varandra. En gång kom ett av barnen ut i trapphuset och höll upp hissdörren åt mig när jag skulle ut med min barnvagn. Jag sa "tack vad snäll du var nu" och pojken blev glad men då kommer mamman ut genom dörren och bokstavligen sliter in pojken i lägenheten och skäller som bara den på honom. Visst han får väl inte gå ut själv hur som helst, men det kändes som en överdriven reaktion, han ville ju bara vara snäll. Jag är orolig att inte allt står rätt till i den familjen men vet inte om jag ska lägga mig i eller inte? Vad är isåfall rimligt att göra?

  • Svar på tråden Orolig för nya grannens barn
  • Anonym (känsligt)

    Jadu de är ju så känsligt, kan bara va en fas dom går igenom? jobbiga skrikiga ungar (trotsåldern?) kan ju reflektera ut frustration från partnerna.. 
    Men sen om de förekommer aga (om du tror detta), då är de ju en helt annan femma, då gör du ju en orosanmälan till soc.

    Bättre att vara på den säkra sidan.

    Menar jag blev misshandlad av min far i flera år sedan 6års åldern, kommer ihåg att ibland jag undra varför ingen hörde mina skrik och gråt på hjälp. så, följ magkänslan..

  • Anonym (Agera)

    Om du tveklöst hör föräldrar som bråkar o skriker, med barn närvarande som oxå skriker, skulle jag absolut ringt 112.

    Det är inte okej att skrika o bråka så, det blir iaf en markering gentemot föräldrarna! Du är ju anonym, bara en granne som hör bråk och skrik. Är det ingen fara så har du iaf agerat, grannarna har fattat att det inte är ok och polisen får göra en bedömning om soc ska bli inblandade eller inte. Dom kan ju sånt.

    Gjorde själv detta och familjen skärpte sej ordentligt efter det.

  • Anonym (Auxk)

    Men visst ring till soc för allt bara. Inte så kul sen när du själv råkar ut för det samma ts.

  • Nybblan90

    Självklart ska du göra en orosanmälan!!!! Vaddå "bara för att", hellre göra för mycket ön för lite, är det inget allvarligt så kommer ju det visa sig och du kan pusta ut, om inte annat så kommer du vara jäkligt glad att du "la dej i". Det är din skyldighet som vuxen och har inte med civilkurage att göra.

  • mona83

    Kanske kan vara en idé att prata med grannarna? Kan ju få svar på en del saker varför det är som det är. 
    Fortsätter det ändå så är det bara att gå vidare. 


    L.O.V.E
  • Anonym (Agera)
    Anonym (Auxk) skrev 2014-07-20 22:54:38 följande:

    Men visst ring till soc för allt bara. Inte så kul sen när du själv råkar ut för det samma ts.


    Men varför skulle TS råka ut för samma?!?

    Det var det dummaste jag har hört!

    Såna människor som du gör att de kan fortsätta. När barn är illa ute MÅSTE man agera, det är vuxnas skyldighet.
  • Anonym (Civilkurage?)

    Håller nog med dig nybblan90 det känns som man som vuxen har ett ansvar att agera och så får det visa sig sen om det inte var något men då har man i alla fall kollat upp saken och inte bara tittat åt andra hållet. I värsta fall kan det ju vara så att barnen far illa, även om det inte förekommer aga så kan det vara illa nog för barnen att höra sina föräldrar bråka så våldsamt som de faktiskt gör!

  • Nybblan90

    Jaa jag tycker att i såna här fall så är det bättre att lägga sig i en gång för mycket än en gång för lite. Lycka till ! Hoppas inga barn far illa.

  • Anonym (Soc)
    Anonym (Agera) skrev 2014-07-21 12:17:32 följande:
    Men varför skulle TS råka ut för samma?!?

    Det var det dummaste jag har hört!

    Såna människor som du gör att de kan fortsätta. När barn är illa ute MÅSTE man agera, det är vuxnas skyldighet.
    Du ska absolut inte prata med grannarna! Tänk OM barnen är utsatta för något, vad tror du händer med barnen då??? Finns minsta lilla misstanke ska en anmälan göras till socialtjänsten. Känner du obehag kan du göra en anonym anmälan (kom då ihåg att INTE uppge ditt namn och säg sedan att du vill vara anonym för då kan inte soc. garantera din anonymitet om det blir en överklagan)
  • mona83
    Anonym (Soc) skrev 2014-07-22 21:53:47 följande:
    Du ska absolut inte prata med grannarna! Tänk OM barnen är utsatta för något, vad tror du händer med barnen då??? Finns minsta lilla misstanke ska en anmälan göras till socialtjänsten. Känner du obehag kan du göra en anonym anmälan (kom då ihåg att INTE uppge ditt namn och säg sedan att du vill vara anonym för då kan inte soc. garantera din anonymitet om det blir en överklagan)
    Nä för det är ju jävligt dumt att prata med varandra !
    L.O.V.E
Svar på tråden Orolig för nya grannens barn