• Anonym (Hjälp)

    Min kompis fick ett barn med down syndrom...

    Det är så att min närmaste vän hade BF för en vecka sedan. Vi var båda väldigt förväntansfulla och hon skulle höra av dig efter att hon hade fött så jag kunde komma och hälsa på henne på BB. Vi är väldigt nära vänner.

    För 5 dagar sedan ringer hon och säger att vattnet har gått och att hon hade ganska starka värkar och att dom var påväg till förlossningen. Efter det har jag inte hört någonting av henne trots jag smsat och ringt två gånger.

    Men igår ringer hennes syster till mig och berättar att barnet föddes med downs. Jag vart helt ställt och visste inte hur jag skulle reagera. Hennes syster sa också att hon inte ville att jag skulle säga att hon hade sagt nånting.

    Nu är jag helt paff. Vad ska jag göra? Hur ska jag bemöta min vän? Jag börjar bli orolig över hur hon mår då hon inte har hört av sig sen han föddes!

  • Svar på tråden Min kompis fick ett barn med down syndrom...
  • Anonym (c)

    Många med DS har ju bl a hjärtproblem. Det kanske är så att han opereras för något?

  • Anonym (c)

    Jag antar att din vän är ung?

    Det är synd att det i så många landsting inte är rutin på att kolla avvikelser på fostret, då mamman är ung.

    Det talas ju då och då om att "utrota" DS. Men hur ska man kunna göra detta om man inte har som rutin att kolla _samtliga_ gravida kvinnor - även de under 35 år.

  • Hummeldummel

    Min son har Downs. Alla reagerar olika. Mitt tips till dig är att gå ut på svenska downföreningens hemsida och kika i deras bok "välkommen älskade barn".

    När vår son föddes blev jag arg, chokad, besviken, ledsen, orolig och främst handlingsförlamad.

    Det släppte efter någon vecka. Jag förstår om du vill prata med din vän. Men ta det inte personligt. Hon behöver säkert tid. Oavsett barn är det en omställning. Sen är det så att downbarn ofta behöver genomgå flera olika undersökningar. Hjärta, hörsel, ögon, mage.

    Ta det lugnt och visa henne att oavsett så finns du där.

    Det finns en sluten grupp på fb för down föräldrar och det finns för nära anhöriga.

    Kram <3

  • Hummeldummel
    Anonym (c) skrev 2014-07-20 15:30:10 följande:

    Jag antar att din vän är ung?

    Det är synd att det i så många landsting inte är rutin på att kolla avvikelser på fostret, då mamman är ung.

    Det talas ju då och då om att "utrota" DS. Men hur ska man kunna göra detta om man inte har som rutin att kolla _samtliga_ gravida kvinnor - även de under 35 år.


    Och VAD tillförde det TS?

    Vad spelar det för roll vilken ålder hennes vän har? Tänk om de AKTIVT valt att avstå fp-prov? Du borde helt enkelt inte skriva något!!!
  • pluvdo
    Petter och jag skrev 2014-07-20 15:23:54 följande:

    Gratta din kompis till att ha blivit mamma, såklart


    Är det verkligen en bra idé när kompisen inte vet att TS vet att barnet har DS? TS kompis kanske är arg, ledsen och/eller chockad över det hela och om någon då gratulerar till barnet så kanske hon tar det som att de gratulerar till det perfekta, friska barnet som alla förväntat sig skulle komma. Inte till det barn som kom. Så känner hon sig ännu mer misslyckad.
  • Anonym (c)
    Hummeldummel skrev 2014-07-20 15:39:15 följande:

    Och VAD tillförde det TS?

    Vad spelar det för roll vilken ålder hennes vän har? Tänk om de AKTIVT valt att avstå fp-prov? Du borde helt enkelt inte skriva något!!!


    Det kan vara svårare för en ung mamma med livet framför sig, att acceptera ett barn med DS. Då är det synd att man inte har som rutin att kolla alla foster.

    De flesta väljer ju att avbryta om det visar sig att barnet har DS - för barnets skull, om inte annat.
  • Hummeldummel
    Anonym (c) skrev 2014-07-20 15:48:23 följande:
    Det kan vara svårare för en ung mamma med livet framför sig, att acceptera ett barn med DS. Då är det synd att man inte har som rutin att kolla alla foster.

    De flesta väljer ju att avbryta om det visar sig att barnet har DS - för barnets skull, om inte annat.
    För barnets skull? Sådana som du borde enbart hålla tyst! Min son lider inte av några som helst problem. Däremot har han en massa tillgångar. Precis som hans syskon.

    Förlåt TS. Ska inte mata "Anonym C" mera.

    När jag fick grattis till min son blev jag lika glad som när jag fick dottern. Däremot behövde jag två veckor för att landa lite i allt. Det var undersökningar och känslor överallt...

    Så gratta på!!!
  • Hummeldummel
    Anonym (c) skrev 2014-07-20 15:56:01 följande:
    Då har ditt barn haft tur. Väldigt många med DS går igenom plågsamma liv och dör i ung ålder. Kan man förebygga detta så borde man väl ha som rutin att göra det?
    Vi kan bara konstatera att dina erfarenheter inte är ett dugg verklighetsförankrade...
  • asta66
    Petter och jag skrev 2014-07-20 15:23:54 följande:

    Gratta din kompis till att ha blivit mamma, såklart


    Vad annars?
Svar på tråden Min kompis fick ett barn med down syndrom...