Inlägg från: Anonym (arv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (arv)

    Svenskt utseende

    Varför är jag så besatt vid tanken på att mina barn ska se svenska ut? Det har gått så långt nu att det har blivit ett verkligt problem för mig.

    Jag har varit i en relation med en underbar man i flera år och vi har båda så smått börjat fundera på att skaffa barn ihop, gärna inom den närmaste framtiden. Förhållandet är fantastiskt på alla sätt och vis och vi älskar varandra.

    Något som jag dock hänger upp mig på är att han inte är helsvensk. Han har en svensk, blond och blåögd mamma men en svarthårig, brunögd sydamerikansk (brasiliansk) pappa. Han är själv åt det mörkare hållet.

    Jag själv är ljus, har gröna ögon och hela min familj ser i princip likadan ut. Framförallt min pappa var väldigt blond och blåögd och jag önskar så mycket att min eventuella framtida son eller dotter ska likna honom. Han dog när jag var en liten flicka bara och jag har väl på något sätt haft honom sittande på en piedestal hela livet. Jag vill så gärna föra vidare hans gener så att de ska vara synliga i mina barn. Det känns jätteviktigt för mig.

    Hur kommer jag över detta?? Rynkar på näsan

  • Svar på tråden Svenskt utseende
  • Anonym (arv)

    Jag vet att det här är ett otroligt ytligt problem som jag har skapat för mig. Och jag skäms något vansinnigt över mina tankar. Jag älskar ju min man och tycker att han är en riktigt heting. Men tanken på att mina barn inte skulle likna mig (och mina föräldrar) rent utseendemässigt i fråga om hårfärg, ögonfärg osv gör mig ledsen!

  • Anonym (arv)
    Anonym (dbl) skrev 2014-07-20 17:23:04 följande:

    Prata med en psykolog så att du kan släppa din pappa.


    Det är här skon klämmer. Du har så rätt.
  • Anonym (arv)
    Anonym (Mion) skrev 2014-07-20 17:25:52 följande:
    Så om barnet ser svenskt ut så är det likt din pappa? Är alla ljusa svenskar lika din pappa eller dig?

    I övrigt borde du nog inte skaffa barn om utsendet på barnet är det viktigaste du kan tänka på.
    Självklart är utseendet inte det viktigaste för mig. Det här är en ofrivillig besatthet. Jag känner ett tomrum efter min pappa och har känt den saknaden i hela mitt liv.

    Jag är själv väldigt lik honom utseendemässigt och att då få en son eller dotter som har drag som påminner om honom skulle kännas som att min pappa "återvänder" till mig på något sätt. Jag vet att det inte är friskt tänkt, och som (dbl) föreslog borde jag prata med en psykolog om detta.
  • Anonym (arv)
    Anonym (dbl) skrev 2014-07-20 17:27:31 följande:
    Det spelar ingen roll om du får barn som ser exakt ut som din pappa, dina problem kommer fortsätta ändå. Har man såna problem så fungerar det inte att stänga en dörr, problemet hittar en ny direkt och du kommer få något annat att må dåligt över. Du blir aldrig fri om du inte löser problemet.
    Anonym (dbl) skrev 2014-07-20 17:28:16 följande:
    Var inte så het, alla fattar vad hon menar. Du behöver inte gå på så hårt. Chilla.
    Tack för att du visar förståelse! Det här är något jag måste ta itu med innan barnplanerna fortskrider, jag inser det. Skäms dock över att prata om detta med min man. Jag är rädd att det ska såra honom, att han ska känna att han inte är bra nog. Vilket inte är fallet!

  • Anonym (arv)
    Anonym (orka!) skrev 2014-07-20 17:42:50 följande:

    Du är sjuk i huvet ts


    Ja, när det gäller detta så är jag det. Jag är den sista som försvarar dessa tankar.
  • Anonym (arv)
    Anonym (dbl) skrev 2014-07-20 17:44:13 följande:
    Du behöver väl inte ta allt med honom?
    Det du tar med honom kan du väl linda in/skriva om på sätt som blir bättre.
    Säg att du länge har tänkt att dina framtida barn kommer vara som din pappa men att du nu är orolig för att det inte kommer bli så. säg att du tror att du har förväntningar på dina barn som kanske inte kan bli verklighet. Du behöver inte ta upp grejen med svenskt utseende.
    Ja, det är sant. Jag kan prata om att jag har förväntingar på att mina barn ska bli som min pappa (egentligen inte bara utseendemässigt) och att jag är rädd att det ska ligga som en börda på dem. Att de ska känna att de behöver leva upp till något de inte är (min pappa) för att vara bra nog för mig. Att det är detta jag måsta få hjälp med att släppa. Tack.
  • Anonym (arv)
    mr me skrev 2014-07-20 17:51:09 följande:
    Det är ett nedärvt genetiskt beteende att vilja ha barn, och därmed välja en partner, som liknar en själv. Det är en förutsättning för den evolutionära process som alla organismer genomgår. Sedan kan det beteendet till viss del påverkas av sociala faktorer och kulturella sedvänjor. Och det kan dessutom anses inte så lite "politiskt inkorrekt" att tala om de vetenskapliga studier som gjorts på både människor och andra arter för att kartlägga detta fenomen. Som kråkor t.ex:

    www.sciencedaily.com/releases/2014/06/140619142212.htm

    Man kan bli avstängd från Familjeliv för mindre. Vetenskap är farliga saker! Flört

    Hursomhelst. Det är absolut ingenting fel på dig och du behöver inte känna att du ska söka psykologhjälp för att du är normal...
    Även om detta stämmer så vill jag inte låta mig själv styras av det. Jag älskar min man, inte TROTS hans gener, utan för allt det han är. Ändå kan jag inte känslomässigt släppa det faktum att han är så olik min pappa till det fysiska. Mina barn kommer hur de än ser ut att vara en del av min pappa, oavsett färgerna. Men jag vill så gärna att det ska synas vid första anblicken också. Jag mår inte bra av detta och därför inser jag att det är ett problem.
  • Anonym (arv)
    Trubbel skrev 2014-07-20 17:55:51 följande:

    Vänta nu. Vi har precis haft en sjuk tråd som varit fixerad vid rasideologi, och nu får vi ännu en?!


     


     


    Ledsen för det. Jag behövde bara ventilera de här tankarna. Finns absolut ingen närstående till mig som jag vågar prata med detta om. Som du säkert kan förstå.
  • Anonym (arv)
    Anonym (naturligt) skrev 2014-07-20 18:02:35 följande:

    De flesta i världen skaffar barn med någon som har samma hudfärg och liknande ursprung som de själva. Varför tror ni? Därför att det ligger något i det mr me skriver. Det gäller alltså inte bara ljusa personer. Även många mörka resonerar på samma sätt. Man vill ha barn som liknar en själv helt enkelt, eller den egna familjen / släkten. Det betyder inte att det är det viktigaste av allt, eller att det är något FEL med "blandade" barn. Så för gudarnas skull, blanda inte ihop detta med rasism ännu en gång. TS resonerar på samma sätt och har även i viss mån valt partner efter det, även om hon inte tycks vara medveten om det själv. Hon är ljus och hennes partner halvmörk. Med all sannolikhet kommer deras barn då bli relativt ljusa. När det gäller det, behöver TS alltså inte oroa sig. Problemet är att hon har en hang up på att barnet ska likna hennes pappa. Det är DET hon måste jobba med, för även om hon träffade en rågblond kille är det givetvis inte säkert att barnet skulle bli lik sin morfar.


    Ja, och jag tror också att det ligger någonting i det (dbl) skrev, att oavsett om mina barn blir lika min pappa eller inte så har jag ett problem som inte kommer att försvinna av sig själv. Jag måste få hjälp att bearbeta förlusten av min pappa.
Svar på tråden Svenskt utseende