• Anonym (TS)

    Boendekostnad på 65% av nettoinkomsten, hur fixar jag det?

    Efter en separation är jag inte bara själv med två små barn på heltid, utan också den svindyra hyran (bor i hyresrätt). Räknade precis ut att den är på 65% av nettoinkomsten!

    Behöver tips på hur jag ska få allt att gå runt, när jag räknar nu ser det väldigt, väldigt tajt ut i budgeten. Inget utrymme för oväntade kostnader med andra ord...
    Jag har ett sparande som i teorin skulle räcka till en årshyra, men efter flera år av osäkra inkomster och anställningsformer vill jag helst inte köra det i botten. Plus att jag pga kommande bodelning dessutom inte vet vad som kommer vara mitt att behålla.

    Är anställd (som timmis) på tre olika ställen, och kommer ha möjlighet (tid) att jobba extra varannan helg när barnen är hos sin pappa, men jobbar redan heltid så det är inget jag kan göra varje gång.

    Finns det några fonder att söka? Tips på gratisaktiviteter för barn? Eller åtminstone sådana som är lite billigare? Eller bara andra bra förslag. Hit me!

  • Svar på tråden Boendekostnad på 65% av nettoinkomsten, hur fixar jag det?
  • Anonym (c)

    Så du tjänar exempelvis 10000:- i månaden och hyran är på 6500

    3500:- borde räcka för mat varje månad till dig och dina barn.

    Sök bostadsbidrag? Får du inte det så sök hos soc.

    Fast sparandet får du ju förflytta till madrassen då.

  • Anonym (!)

    Var i landet bor du?

    Man klarar sig bra på 7-800:- i mat per vecka om man handlar smart och bara det nödvändigaste.

    Sen kan man ju välja cykeln istället för bil/buss om man ska någonstans.

    Finns säkert extra pengar o få på soc eller försäkringskassan. Prova :)

  • Anonym (TS)
    Anonym (c) skrev 2014-07-21 07:44:50 följande:

    Så du tjänar exempelvis 10000:- i månaden och hyran är på 6500

    3500:- borde räcka för mat varje månad till dig och dina barn.

    Sök bostadsbidrag? Får du inte det så sök hos soc.

    Fast sparandet får du ju förflytta till madrassen då.


    Ja, fast det är ju inte bara mat som ska betalas! El, barnomsorg, försäkringar, fackavgift, busskort behöver också betalas.

    Kläder, hygien inte varje månad, men ändå.

    Soc kollar vad man hade på kontona tre månader tillbaka, plus att jag tror att jag hamnar på gränsen till om jag är berättigad eller inte.

    Som det är nu kan jag inte få bostadsbidrag.
  • Anonym (TS)
    Anonym (!) skrev 2014-07-21 08:16:51 följande:

    Var i landet bor du?

    Man klarar sig bra på 7-800:- i mat per vecka om man handlar smart och bara det nödvändigaste.

    Sen kan man ju välja cykeln istället för bil/buss om man ska någonstans.

    Finns säkert extra pengar o få på soc eller försäkringskassan. Prova :)


    Stockholm, så behöver tyvärr åka kommunalt. Annars hade jag absolut cyklat.

    Matkassan är väl den utgift som kan påverkas mest antar jag om man gör inköpslistor och sådant. Har du/ni 700 i veckan? Hur gör ni då?
  • Anonym (MP)

    Underhåll från pappan kommer du ju få om han bara har dom varannan helg. Det är väl 1200:-/ barn.

    Sen kanske du får försöka byta lgh till en mindre eller billigare

    Bostadsbidrag borde du ha rätt till som ensamstående?

  • Anonym (TS)
    Anonym (MP) skrev 2014-07-21 09:17:20 följande:

    Underhåll från pappan kommer du ju få om han bara har dom varannan helg. Det är väl 1200:-/ barn.

    Sen kanske du får försöka byta lgh till en mindre eller billigare

    Bostadsbidrag borde du ha rätt till som ensamstående?


    Jo, underhåll ska jag ju få, fast det har jag redan räknat med i inkomsten.

    Byta lägenhet finns med i det långa perspektivet, men det går inte att ordna nu på en gång.

    Inget bostadsbidrag nej, det har jag redan kollat upp. Så det gäller att trolla med det som finns så att säga.
  • FIame
    Anonym (TS) skrev 2014-07-21 09:45:08 följande:
    Jo, underhåll ska jag ju få, fast det har jag redan räknat med i inkomsten.

    Byta lägenhet finns med i det långa perspektivet, men det går inte att ordna nu på en gång.

    Inget bostadsbidrag nej, det har jag redan kollat upp. Så det gäller att trolla med det som finns så att säga.
    Underhåll ska du ju inte räkna som inkomst heller. Det ska ju gå till barnen. Därtill ska du ju betala budgetera motsvarande summa för barnen som det du får i underhåll.
  • Anonym (j)
    Anonym (TS) skrev 2014-07-21 08:33:31 följande:
    Ja, fast det är ju inte bara mat som ska betalas! El, barnomsorg, försäkringar, fackavgift, busskort behöver också betalas. Kläder, hygien inte varje månad, men ändå. Soc kollar vad man hade på kontona tre månader tillbaka, plus att jag tror att jag hamnar på gränsen till om jag är berättigad eller inte. Som det är nu kan jag inte få bostadsbidrag.

    Hur mycket pengar har du kvar, en genomsnittlig månad, efter att du har betalat räkningar och busskort?
  • Anonym (!)
    Anonym (TS) skrev 2014-07-21 08:36:23 följande:

    Stockholm, så behöver tyvärr åka kommunalt. Annars hade jag absolut cyklat.

    Matkassan är väl den utgift som kan påverkas mest antar jag om man gör inköpslistor och sådant. Har du/ni 700 i veckan? Hur gör ni då?


    Nej inte när vi har två löner.. då är vi rätt frikostiga i affären. Men när jag fick min första ställde vi om o levde snålt.

    Det bästa är o göra mycket mat o göra matlådor.

    skippa allt vad mjölk o jos heter. Mycket billigare med vatten. Kan lyxa till det med saft ibland.

    Inga onödiga utgifter. . Köp inte lyxvaror utan nöj er med det billiga :)
  • Anonym (TS)
    FIame skrev 2014-07-21 10:23:08 följande:

    Underhåll ska du ju inte räkna som inkomst heller. Det ska ju gå till barnen. Därtill ska du ju betala budgetera motsvarande summa för barnen som det du får i underhåll.


    Alltså, hur tänker du nu egentligen?

    Klart jag räknar in underhållet i budgeten.
Svar på tråden Boendekostnad på 65% av nettoinkomsten, hur fixar jag det?