• Jeaninne

    Amma offentligt men det finns en gräns!

    fluu skrev 2014-07-22 20:01:58 följande:

    För övrigt finns det en hel massa annat som inte heller är nödvändigt för barn, men ändå bra så varför inte välja det alternativet som passar en bäst?


    Fast VARFÖR vill du amma ett barn som pratar, springer och har tänder..? Spöke

    Ingen tycker att du är en bättre mamma för det!
  • Jeaninne
    fluu skrev 2014-07-22 20:11:07 följande:
    Hur konstigt det än må låta så är jag inte ute efter ryggdunkningar i allt jag gör. Särskilt inte när det gäller mitt föräldraskap.

    Varför jag ammade i 19 månader: Tja för att det är nyttigt, för att jag har ett barn som är en smalis och all extra näring var jättebra, för att det är bekvämt, för att jag inte ville ge välling, för att mitt barn ville och mådde bra av det osv, osv.

    Du skriver också under på argumentet "Barn som har skor är för stora för att ammas" förstår jag? En riktig klassiker.

    Faktiskt så tycker jag att det är helt okej att du har den åsikten du har och att just du inte vill amma länge, men att dra upp argument som att ett barn med tänder är för stort för amning är störtlöjligt. Som om det var där gränsen gick. Väldigt tråkigt för de barn som föds med tänder då....
    Och hur menar du att tänder, förmågan att springa och prat hindrar ett barn från att kunna ammas eller hindrar det från att dra nytta av amning?
    Ja, första paret skor är en bra gräns, enligt mig. Det känns som att vi inte kommer längre... Den här debatten är inte viktig heller, egentligen - det viktiga är att alla mammor ammar de första sex månaderna. Allt annat är "optional". OBS detta gäller Sverige - i U-länder kan det se annorlunda ut.
  • Jeaninne
    puss skrev 2014-07-22 20:06:21 följande:

    vad angår det dig? seriös fråga.
    Det här är ett debattforum. Alltså får man debattera. Vill man inte utsätta sig för ifrågasättanden, så får man skriva i sin dagbok med lås...
  • Jeaninne
    fluu skrev 2014-07-22 20:12:32 följande:
    För övrigt är det spännande att du i ena tråden argumenterar för att bröstmjölk och amning är det absolut bästa man kan ge sitt barn och gör man inte det är man en dålig mamma och en dålig kvinna, men bara fram till en magisk gräns. Sedan blir det plötsligt tvärtom.
    Riktigt så kategorisk har jag väl aldrig varit..? Men i princip stämmer ju det du säger nu. Bröstmjölk är till just för att nära bebisarna, tills de kan äta vanlig föda - och på köpet får de viktiga antikroppar, medan deras egna immunförsvar utvecklas och mognar färdigt.

    Så är det för alla arter, och alla arter har också en normal ålder då ungen avvänjs. Kolla på närmaste kattmamma! Hon ammar först, sedan introducerar hon färdigdödad mus, därefter lär hon ungarna att själva jaga och döda mössen... efter ett visst schema, som är lika för alla kattmammor. Hon fortsätter inte att amma i flera år, bara "för att".
  • Jeaninne
    fluu skrev 2014-07-22 20:39:18 följande:
    Du förstod alltså inte hur jag menade....   Även en nyfödd kan ha skor, även en nyfödd kan ha tänder, även en åttamånaders kan gå, även en halvårsunge kan få fram några ord. Om det nu är så det specifika barnet utvecklas. Så att använda saker som tänder och skor som argument är som sagt störtlöjligt.

    Som sagt, spännande att se att du verkar tycka att det som först var livsviktigt vid en magisk gräns går till att bli förfärligt...
    Varför skulle du sätta skor på ett barn som inte kan gå?
  • Jeaninne
    fluu skrev 2014-07-22 20:47:31 följande:
    Varför skulle du inte göra det? Lovar att inte heller det är skadligt. Och dessutom, hur var det nu, barnet var för stort för amning när hen bär skor? Även om hen är säg fyra månader?
    Och hen är för stor för amning när hen kan gå? Även om hen är säg åtta månader?
    Få barn, om några, går utomhus vid åtta månader... och då behöver de inga skor. För övrigt är det inte viktigt att amma åttamånadersbarn heller, längre. Bra, men inte nödvändigt alls.
  • Jeaninne
    fluu skrev 2014-07-22 20:49:38 följande:
    Läs dina egna svar i tråden om mamman som inte bor med sin tremånaders utan bebisen bor gud förbjude med sin pappa....

    Men vet du, om kattmamman hade fortsatt att amma(och nej, inte bara för att. Vet inte en mamma som ammar bara för att) skulle inte heller det vara skadligt.

    Magisk gräns var det...
    Detta stämmer faktiskt inte. Ungar - och detta gäller många däggdjursarter - kan faktiskt inte spjälka mjölkprotein efter en viss månad i deras utveckling. Den månad, då det är meningen att de ska sluta dia och gå helt och hållet över till vuxen kost. Därefter dricker de aldrig mera mjölk. Så är det även för många människor på jorden - de kan inte dricka mjölk utan att bli sjuka! Här i Nordeuropa har vi dock en mutation som gör, att vi kan dricka andra arters mjölk hela livet.

    Men även utan detta biologiska faktum, så är det ju meningen att barnen ska frigöra sig från modern, gradvis, och växa upp... Kattsläktet skulle inte kunna fortsätta, om inte kattmammorna avvande sina ungar före tolv veckors ålder. Kattungar som ändå får fortsätta dia efter denna ålder (t.ex. på grund av mammans nya dräktighet o mjölkproduktion), blir otrygga, osjälvständiga och psykiskt labila... och jag råkar veta att det är så.

    På ren svenska då: "för mycket och för litet skämmer allt"
  • Jeaninne
    Anonym (KI) skrev 2014-07-23 12:14:47 följande:

    Vad hände med vanligt hyfs? Numera går snubbar in på restaurang i kortbrallor & bar överkropp, kvinnorna hänger ut tuttarna för amning på kaféer, och ynglingar visar stjärspringan för att de har brallorna nere vid knävecken.

    Vad handlar det om? Vadan detta exhibitionistiska mode?
    ---
    Att unga fräscha flickor hud är däremot helt ok. Det hör liksom till. Inte min dotter dock.


    Den klassiska åsikten med andra ord...
  • Jeaninne
    fluu skrev 2014-07-23 12:28:35 följande:
    Så var är det den magiska gränsen går?
    Magisk och magisk... Jag sa ju att när barn pratar och springer omkring i skor utomhus, så ser det inte så bra ut med amning längre. Och det brukar väl hända runt 12-13 månader. Detta gäller fortfarande Sverige - i U-länder är det vettigt att amma längre.
  • Jeaninne
    Anonym (dålig stil) skrev 2014-07-23 13:21:58 följande:
    Fortfarande tabu att visa tuttarna offentligt? Så mycket nakna tuttar man kunde se på varenda badstrand för inte så väldigt längesen, när så gott som varenda kvinna solade topless, visar väl snarare på att folk blivit mer pryda, än att det fortfarande skulle vara tabu. Det var inte alls tabu en gång i tiden.
    "så gott som varenda" var det verkligen inte. Jag minns 70-talet och 80-talet, och det var fortfarande dom mer bohemiska och/eller utåtagerande kvinnorna som gjorde det. Absolut inte de vanliga, välanpassade.
  • Jeaninne
    Jeaninne skrev 2014-07-23 13:24:25 följande:
    "så gott som varenda" var det verkligen inte. Jag minns 70-talet och 80-talet, och det var fortfarande dom mer bohemiska och/eller utåtagerande kvinnorna som gjorde det. Absolut inte de vanliga, välanpassade.
    Tillägg till detta: jag hade två klasskompisar på gymnasiet, som åkte fast för tuttvisande på Kos... De fick sitta i häkte i flera dagar, tills föräldrarna hunnit ner och betalat borgen... eller hur det nu gick till. De satt i flera dagar i alla fall, och båda föräldraparen åkte ned. STOR skandal!
  • Jeaninne
    fluu skrev 2014-07-23 13:26:35 följande:
    Så nu är det att det inte ser bra ut? Vad bra, då finns det en enkel lösning, titta inte. Det finns säkert massvis folk gör som andra inte tycker "ser bra" ut så att bry sig om det känns lite väl needy.
    Ja, men gör det inte offentligt då. Och särskilt inte där folk äter.
  • Jeaninne
    Anonym (tant agda) skrev 2014-07-23 13:27:19 följande:
    Men jag håller ju med dig så det "knakar" Vi som var med under top-less-tiden har ju extra svårt att förstå den här märkliga debatten. Det märkligaste är att det verkar vara kvinnor som är mest "gammal-moraliska"! Jag gillade inte att vara top-less och var det aldrig men inte spelade det ngn roll alls att unga och gamla kvinnor solade med bara bröst. Ingen brydde sig men nu verkar det kommit någon slags "nypuritansk" våg och unga tjejer är som tanter på 1800-talet.
    ...och karlarna passade på att stirra hämningslöst på allt som bjöds ut... Tycker det är bara positivt när unga kvinnor är mer rädda om sig.
  • Jeaninne
    fluu skrev 2014-07-23 14:47:11 följande:
    Bara man skyler sig så är allt frid. För jäklar vad sexigt och inbjudande det är med amning... not.
    Nej, amningen handlade inte om sex. Det handlade om att folk blir äcklade av att se stora barn ammas. Och i synnerhet på en restaurang, där de ska äta, är det olämpligt att de äcklas. 

    (För övrigt förekommer det att män tänder på ammande kvinnor. I Storbritannien finns det t.o.m. speciella bordeller, som anställer lakterande kvinnor. Karlarna får sedan suga mjölk som en del av sexakten. Kräks Det är överklassmän som tänder på detta tydligen, och förklaringen ska vara att de inte ammats för att mammorna hade fullt upp med sin plikter i sällskapslivet, och därför anställde en nanny från dag 1. Då får de den här fixeringen, där en kvinna ska ge det som modern inte gav på samma gång som hon ger sex...)
  • Jeaninne
    Anonym (*) skrev 2014-07-23 14:45:16 följande:
    Är man mer rädd om sig för att man badar med bikini-BH på sig, tycker du? Är det verkligen vanligt att kvinnor blir våldtagna dagtid på en strand med massor av folk?

    Fast du kanske anser att man bjuder in till våldtäkt genom sitt sätt att klä sig?
    Jag hade sällan bikini heller, faktiskt. Tävlingssimmade, så för det mesta badade jag i simbaddräkt... Hade inte tålamod att ligga still på stranden så mycket.

    Detta med stranden handlade inte om fullbordade våldtäkter.
  • Jeaninne
    fluu skrev 2014-07-23 15:14:43 följande:
    Men som jag sa innan..... Alla har olika saker som är okej och inte, alls "gräns" är inte samma och det finns väldigt, väldigt mycket som inte faller inom att sköta sig, men som ändå inte kan rättfärdiga att personen avlägsnas.

    Ja, jag tycker också att det tillhör allmänt vett att inte loska i närheten av folk eller inte röka i närheten av folk eller vad det nu må vara, men väldigt många håller inte med om det och alla dessa människor kan inte behöva flytta på sig för min skulle. Det funkar bara inte.
    Fast idag är det ju redan rökfritt på alla restauranger (enligt lag) och på de flesta offentliga platser. I busskurerna t.ex. sitter det ett anslag med en överkorsad cigarett (även om inte alla rökare förstår den)...

    Dessutom kan restaurangägare faktiskt förbjuda alla under en viss ålder, t.ex. 18, 20 eller 23 på sin restaurang. Och då ingår även bebisar.
  • Jeaninne
    Anonym (c) skrev 2014-07-23 15:34:47 följande:

    Halvt rätt, det finns män och kvinnor som tänder på amning men det har inte ett skit med vilken klass man kommer ifrån att göra.
    Dom kan komma från vilken klass som helst och nä, dom är inte många.
    Jag har läst att det är så i Storbritannien i alla fall. Var har du din kunskap ifrån?
  • Jeaninne
    Anonym (c) skrev 2014-07-23 16:02:10 följande:
    Rfsu och Rfsl.
    Du vet du kanske inte ska tro på allt blint bara för att du läser det.
    Och framförallt inte vidarebefodra det som en sanning.
    Fast dom två ställena ljuger en hel del. De lägger fram en PK-syn. Nu var detta ett sidospår som vi inte behöver fortsätta på, för jag blir bara illamående.
Svar på tråden Amma offentligt men det finns en gräns!