• Anonym (Ledsen)

    Vill farföräldrarna inte veta av vår minsta?

    Vi fick en sladdis för ett tag sen.
    Vi har ett barn sen innan. Min make har tre till sen innan. Alla de är mycket äldre, i tonåren.
    När vi berättade om denna graviditet vart de inte direkt glada. De frågade om det inte räckte nu? Att nu måste vi ju börja om från början.
    De kom inte och hälsade vår dotter välkommen när hon föddes.
    På julen fick hon ingen julklapp alls. Hon var liten då, bara ett par veckor, men ändå.
    De fick foton på alla barnen.
    Men i deras hem finns inte ett endaste foto på deras yngsta barnbarn.
    Hur ska jag tolka det här??
    Vad tror ni?

  • Svar på tråden Vill farföräldrarna inte veta av vår minsta?
  • trolliz

    Väldigt märkligt. En sak när barnet ligger i magen då brukar många inte se det som ett barn men nu när det finns här?!

    Usch, skulle hålla mig undan de och knappt låta de träffa sitt barnbarn om de ändå inte vill vara farmor och farfar åt det.

    Har du pratat med din man?

  • Anonym (Wildrat)

    Tolka det som att de är dementa. Tyck synd om dem istället och låt dem inte förstöra er framtid.

  • Anonym (Ledsen)

    Jag har pratat lite om det med min man.

    Känns så svårt, vill inte såra honom heller...

    I julas tyckte han att det var jäkligt märkligt.

    Han tänker inte så mycket på det, som jag gör.

    Idag när vi var där så tänkte jag på att de inte satt upp fotot på lillan..

    De ville inte hålla i henne heller, tog jättelång tid. Till slut bokstavligen slängde min man genen i armarna på farmor.

    Farfar har ännu inte hållt. :(

  • Anonym (Ledsen)

    Får se om hon får något när hon fyller 1 iaf.. :(

  • CissiJissi

    Men va märkligt :( usch vilken jobbig situation!! Jag tror och hoppas att t detta ändrar sig med tiden!! Kanske rätt som någon sa att du ska tycka synd om dem och inte låta detta förstöra något!

  • fluu

    Usch vad jobbigt! Hur svårt det än är så är det nog ändå något ni måste prata om. Nu lider ju inte barnet av det, men tänk hur det blir sedan. Försök prata med dem så lugnt det går, försök att inte vara "attackerande" eller anklagande.

    Min mamma hade det liknande när hon var liten. Hennes mormor tyckte inte om mamma utan bara de yngre barnen. Mormorn sa aldrig det rakt ut, men mamma märkte det så väl och mådde dåligt av det. Efter mormorns död fick mamma reda på att mormoderns agg mot henne berodde på att mamma var det barnet som föddes innan äktenskapet och min mormor vågade inte säga ifrån...


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • trolliz

    Så fruktansvärt hemskt att straffa ett oskyldigt barn på det viset. Då är det bättre att bara hålla sig undan.

    Vidrigt!

  • Anonym (raka puckar)

    Jag begriper inte! Talar inte folk med varandra? Om våra barns far eller morföräldrar hade gjort det du berättar om så hade man väl "ställt dem mot väggen" och undrat vad det var frågan om.

    Vågar man inte fråga sin egen förälder om en sån sak? Jag hade blivit vansinnigt och krävt en förklaring för längesen till varför de beter sig som de gör, istället för att i tysthet gå och fundera på det.

    Det är väl bara att ställa frågan rakt ut -"varför bryr ni er inte om ert yngsta barnbarn"?

  • CissiJissi
    Anonym (raka puckar) skrev 2014-07-22 15:38:01 följande:

    Jag begriper inte! Talar inte folk med varandra? Om våra barns far eller morföräldrar hade gjort det du berättar om så hade man väl "ställt dem mot väggen" och undrat vad det var frågan om.

    Vågar man inte fråga sin egen förälder om en sån sak? Jag hade blivit vansinnigt och krävt en förklaring för längesen till varför de beter sig som de gör, istället för att i tysthet gå och fundera på det.

    Det är väl bara att ställa frågan rakt ut -"varför bryr ni er inte om ert yngsta barnbarn"?


    Många har inte en sån öppen relation med föräldrarna och speciellt killar, säger min erfarenhet iaf, har inte alltid det.. Som svärdotter skulle inte heller jag ta upp detta med svärisarna, mannen skulle få göra det.. Tyvärr är det inte alltid så lätt med raka puckar när det är känsligt och sårt!!:)
  • Anonym (Ledsen)

    Nej, de pratar inte alls i den familjen. Inte om känslor eller annat som kan vara minsta lilla jobbigt.

    Det har inte vi heller gjort i vår familj.

    Så i denna familj, som jag och mannen skapat, pratar vi om allt, hela tiden.

  • PinkSugar

    Hon är "old news". De har redan gått igenom det där med barnbarn flera gånger för flera år sedan och nu när senaste barnet kom är det varken spännande eller speciellt längre

  • Fånga dagen

    Skulle de nu tycka att det är "old news", vilket är hemskt i sig, så är det väl ändå fullständigt obegripligt att de väljer att visa det så tydligt?

    Att man är så dålig på att prata med sina föräldrar att man inte ens kan drista sig till att fråga vart fotografiet på den lilla tagit vägen, låter ju helt horribelt.

    Farmor ville inte hålla sitt barnbarn, så till slut mer eller mindre "slängde" sonen barnet i armarna på henne. Att han vågade visa sån handlingskraft och företagsamhet mot sin mamma, men inte vågar ställa frågan vad hon har emot sitt yngsta barnbarn, låter mer än konstigt.

  • Anonym (Ledsen)

    Han tänker nog inte på det som jag gör. För honom är det deras förlust lixom. Jag blir mest förbannad. Han tycker att antingen har det en rimlig förklaring, eller så är det så att de inte vill, och då är det deras förlust. Att "slänga" henne i famnen hos farmor är inte direkt någon handlingskraft, han la bara över henne till farmor.

  • Fånga dagen
    Anonym (Ledsen) skrev 2014-07-24 08:19:20 följande:

    Han tänker nog inte på det som jag gör. För honom är det deras förlust lixom. Jag blir mest förbannad. Han tycker att antingen har det en rimlig förklaring, eller så är det så att de inte vill, och då är det deras förlust. Att "slänga" henne i famnen hos farmor är inte direkt någon handlingskraft, han la bara över henne till farmor.


    Okej, då har jag nog tolkat ditt inlägg fel.

    "De ville inte hålla i henne heller, tog jättelång tid. Till slut bokstavligen slängde min man genen i armarna på farmor".
Svar på tråden Vill farföräldrarna inte veta av vår minsta?