• Anonym (Gravid)

    Gravid - abort utan att berätta för maken?

    Hej,
    Jag har precis gjort ett gravtest som var positivt. Har två barn sedan tidigare och min yngsta är bara sju månader gammal. Den här graviditeten var absolut inte planerad och jag har ätit minipiller ända sedan min son föddes.

    Att behålla barnet är inte ett alternativ, men kan jag göra en abort utan att berätta det för min man ( han anser att abort inte är ok). Vill gärna ha ett barn till i framtiden (men absolut inte så här tätt), kommer det då komma fram att jag gjort en abort? Antar att det kommer synas i min journal?

    Och sedan den svåraste frågan, hur orkar man gå igenom en abort? Vet inte ens hur långt gången jag är eftersom jag inte haft någon mens sedan jag började med minipillren.

  • Svar på tråden Gravid - abort utan att berätta för maken?
  • HannaS86

    Jag gjorde en hemabort i v.6 utan att min dåvarande pojkvän (far till barnet) eller någon annan visste om det. Jag fick ta första tabletten som avbryter graviditeten på sjukhuset medan en sjuksköterska tittade på, tror det var torsdag. Sen på lördag morgon var det dags att ta tabletterna som stöter ut allt. Det är 4 vagitorier, tror att jag fick "cytotec". Jag hade fått med mig ett "kit" hem med dels de tabletterna och dels panodil och starkare smärtstillande, tradolan. 

    Jag hade ställt ett larm så vid kl 7 vaknade jag och petade in tabletterna, sen sov jag vidare till ca 9 (man måste ligga ner ett tag så de hinner ta). Tänkte att "varför händer inget?", det kom inget blod och kändes inget. Reste mig för att gå på toa och jodå, det hade hänt nåt. Menskopp är förresten ett tips, det fungerar väldigt smidigt i ett sånt läge eftersom det kan komma klumpar också. Jag blödde i totalt 9-10 dagar. Utan preventivmedel blöder jag 7-8 dagar så det var som en kraftigare mens.

    Jag kände ingen smärta öht, behövde inte ta något smärtstillande alls. Det kan dock vara bra att ha tabletter hemma för säkerhets skull ifall du gör en hemabort. Jag har aldrig mensvärk heller så det kan ju också vara värt att tänka på, om du brukar ha det så kommer det förmodligen kännas som vanlig mensvärk eller "mer" beroende på vilken vecka du är i. 

    Jag vet inte om det skulle komma fram att du gjort en abort om du får barn i framtiden. För mig var det inte svårt att gå igenom det psykiskt, står lite mer i min pres om varför jag gjorde det.

  • Anonym (A)

    Är det så att du är helt säker på att du vill abortera fostret och att du vet med dig själv att din make aldrig kan få dig på andra tankar för att DU är SÄKER - så gör det och gör det i hemlighet.

    För om du är helt övertygad och bestämd om att du INTE vill ha fler barn, och han ser negativt på en abort - vad är det då för vits med att berätta något för honom?

  • Anonym (Tonårsmamma)

    Självklart måste du berätta för honom! Att ha hemligheter för varann är en av de sämsta sakerna du kan göra. Det är din kropp, du bestämmer, men i ett äktenskap är man två om saken.

  • Anonym (annalena)
    Anonym (Tonårsmamma) skrev 2014-07-22 07:28:53 följande:

    Självklart måste du berätta för honom! Att ha hemligheter för varann är en av de sämsta sakerna du kan göra. Det är din kropp, du bestämmer, men i ett äktenskap är man två om saken.


    håller nog med här. Tekniskt skulle man ju kunna få det gjort utan den andras vetskap med hur fint är det - tycker det är sådant man bara inte gör utan att berätta. Usch vilken moral vissa har som kan tänka såhär.
  • Anonym (annalena)
    Anonym (Tonårsmamma) skrev 2014-07-22 07:28:53 följande:

    Självklart måste du berätta för honom! Att ha hemligheter för varann är en av de sämsta sakerna du kan göra. Det är din kropp, du bestämmer, men i ett äktenskap är man två om saken.


    håller nog med här. Tekniskt skulle man ju kunna få det gjort utan den andras vetskap med hur fint är det - tycker det är sådant man bara inte gör utan att berätta. Usch vilken moral vissa har som kan tänka såhär.
  • fluu

    Du gör vad du måste göra, men jag hade ändå tänkt att något inte står rätt till om jag inte kunde berätta en sådan sak.
    Tipsar om samtalskontakt efteråt.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Z)

    Jag skulle se det som ett svek värre än otrohet om min partner inte berättade om en graviditet och gjorde abort i smyg. Det skulle jag aldrig förlåta, skulle nog tom känna riktigt hat. Skulle lämnat dig direkt då. Visst det är möjligt att göra det i smyg men ha i tanke att hemligheter alltid har en tendens att krypa fram. Hur skulle din man ta att du gjorde en hemlig abort?

  • Mrs VW

    Jag förespråkar också ärlighet mellan varandra. Mest för att du också ska få förståelse och stöd under och efter aborten. Du kanske blir nedstämd och behöver prata?

    Om han senare får veta så tror jag han blir mer sårad över att du inte vågar prata med honom än just aborten. Det blir två smällar istället för en.

  • Tessos

    Om ni får fler barn och när du ska föda kommer det stå i förlossningsrapporten att du gjort abort. På min har alla graviditet stått med inklusive missfallet och aborten (pga dött foster). Så din man kommer se det då. Får ni inga fler barn kommer han förmodligen inte upptäcka det.

    Lycka till, hur du än gör.

  • Anonym (kollaförst)

    Boka ett samtal till läkaren och kolla upp hur långt gången du är först.
    Om du kan göra en abort hemma så kan du låta bli att berätta om de känns rätt för dig. Det kommer dock att stå i din journal att du gjort abort, men det kanske går att dölja.

    Men om du varit gravid ett tag redan så är det ett mycket större ingrepp och det bör din man få ta del av. Dessutom är det av praktiska orsaker svårt att dölja och du kanske inte ens vill göra abort då mer.

    Sen finns det alltid en risk att en abort hemma inte går bra och då kommer det antagligen att komma fram. Så tänk efter noga om du tänker hålla det hemligt.
    Om du absolut vill göra det så tala med vårdpersonalen om hur ni ska göra så de känner till situationen. T.ex. tala om ett missfall iställe för abort.

Svar på tråden Gravid - abort utan att berätta för maken?