• liten2014

    Är min dotter allergisk mot mjölk??

    Har en dotter på 3 veckor. Ammar henne men hon går inte upp i vikt som hon ska :/ bvc sa att jag skulle ge henne ersättning, nan sensitive vilket jag gjort sen igår. Igår fick hon det vid två tillfällen, hon verka nöjd osv... Men idag... Hon bara spyr :( har gett henne ersättning vid ett tillfälle idag, allt kom upp och därefter har hon spytt mer i omgångar... Hulkar sig ibland trots hon bara fått bröstmjölk sen hon spytt :(

    Hon har dessutom röda prickar på ben, mage, bröst, rygg, armar och hals..typ röd flammig. Trott det varit värmeutslag men är nu osäker... Hon hade detta röda i ansiktet i förrgår men det har försvunnit...

    Kan hon va allergisk? Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Är min dotter allergisk mot mjölk??
  • The Fugly

    Hon kan vara allergisk, ja. Har du tagit upp frågan med BVC?

    Du måste i sånt fall utesluta all mjölkprotein ur din egen kost, och helst även sojaprotein, samt ge mjölkfri ersättning. Finns på Apoteket men vi fick provburkar av BVC så vi kunde testa oss fram till den som funkade bäst för just oss.

  • liol1973

    Det kan definitivt vara mjölkprotein allergi, så prova att köra mjölkfritt och se om det blir ngn skillnad. Min dotters första symptom var dålig/ingen vikt uppgång första månaden, önskar att jag fått det tipset då!

    Värt att tänka på är att det tar 2 veckor innan mjölken helt går ur din kropp/mjölk och sedan ytterligare 2 innan mjölkproteinet gått helt ur barnets kropp, därför ska man köra minst 5 v innan man utvärderar. De akuta symtomen brukar dock lindras efter bara ngn dag med mjölkfri kost.

    Det är viktigt att man utesluter all mjölkprotein medan man testar (även det som kan innehålla spår) och även soja och baljväxter då dessa protein är väldigt likt mjölkproteinet.

    Det är jättebra med mjölkfriersättning som backup, men då det kan ta ett tag att hitta en som barnet faktiskt tål är det bra om du kan hålla det till bröstmjölk så mycket som möjligt under testperioden. Det är lättare att hitta rätt med ersättning då barnet är symptomfri, annars är det svårt att veta vad som orsakar vilka symptomen. Ersättningen är väldigt dyr om man inte får den på recept så prata med Bvc eller vanlig barnmottagning. Lycka till!

Svar på tråden Är min dotter allergisk mot mjölk??