• Meoow

    När berätta för chefen?

    Hej! Jag har i nuläget en tillsvidareanställning på deltid på en arbetsplats där jag jobbat i snart 7 år. Jag har hittat en annan tjänst (på en annan arbetsplats) som jag tänker söka. Hur skulle du/ni göra - berätta för chefen att jag tänker söka/har sökt en annan tjänst eller vänta tills dess att ett annat jobb är klart?

    Jag trivs bra på min nuvarande arbetsplats och vill inte skapa dålig stämning ifall jag inte får det andra jobbet. Främsta anledningen till att jag söker vidare är arbetstiderna (jobbar i nuläget till ca 18-19 på kvällarna vilket innebär att dottern på 1 år ofta sover när jag kommer hem) samt det faktum att jag aldrig kommer kunna få mer än 70% (fast) där jag jobbar nu.

  • Svar på tråden När berätta för chefen?
  • Fontana

    Om du har skött dig på din nuvarande arbetsplats så vill du nog ha chefen/arbetsledaren där som referens. Och man ska inte uppge någon som referent utan att först fråga personen i fråga.

    Du får väl i så fall säga något i stil med: "Jag såg ett intressant jobb som jag kanske ska söka. Det skulle passa lite bättre med mina arbetstider och så. Inte för att jag vantrivs här, men det skulle vara intressant att försöka. Får jag uppge dig som referens?"

    Kanske kan vara bra för chefen att veta också att de inte ska ta dig för givet. Och att du är beredd att ändra dina arbetsuppgifter - lite karriärsugen eller så.

    Å andra sidan så kan du mycket väl vänta med att berätta tills du har skrivit anställningsbevis på din nya arbetsplats. Det finns väl inget som är direkt rätt eller fel. Du har väl ändå några månaders uppsägningstid?

    Åtminstone inom stat och kommun kan man till och med få tjänstledigt "för att prova annan tjänst". Trivs man inte på det nya jobbet får man komma tillbaka till sitt gamla arbete. Ganska konstigt egentligen, men vissa utnyttjar det till fullo.

  • Lena

    Du behöver inte ha chef/arbetsledare som referens, det känner jag ingen som har haft. Ha en kollega du känner bra istället. Berätta inte förrän du har fått ett annat erbjudande.

  • Grande Rock

    Det beror väl lite på vilken relation du har med chefen, det framgår inte i din TS.

    Som arbetledare uppskattar jag när mina medarbetare i god tid informerar om det är något som gör att de vill vidare i sin karriär. 


    Assumption is the mother of all Fuck-ups
Svar på tråden När berätta för chefen?