• Anonym (Fundersam)

    Byta bort heltidsjobb för att jobba i samma stad, dumt?

    Hej!

    Jag har ett heltidsjobb som jag trivs med i en annan stad men är så urless på pendlingen då den tar ca 1 timme enkelresa med bil. Så jag har sökt lite jobb, och senast så sökte jag ett jobb på 75% och nu så har jag blivit kallad på intervju.

    Jobbet är i samma stad men som sagt den är ju bara på 75%.

    Nu har jag ju valt i min nuvarnade arbete att gå ner i tjänst då jag har två små barn, men tryggheten ligger ju alltid i att jag kan gå upp till 100% när jag vill sen, så nu är jag lite kluven till hur jag ska tänka.

    + Att kunna cykla till jobbet
    + Att slippa bensinkostnad på ca 2500:-
    + Att kunna ta sig hem snabbare ifall något händer på förskolan

    - Kommer antagligen få gå ner i lön väldigt mycket då jag har en bättre tjänst
    - Pendling

    Sedan är det ju det här med sgi att tänka på, är det dumt som sagt att säga upp sig för en heltidstjänst bara för att jobba i samma stad. Samtidigt så är det ju viktigt att få in en fot i kommunen, kanske om några år när jag känner behov att gå upp i tid kanske det finns en sådan tjänst.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-22 14:07
    Att slippa pendlingen ska ju vara ett + såklart.

    Däremot är det ett minus att jag ska lämna arbetskollegor som jag trivs med väldigt mycket.

  • Svar på tråden Byta bort heltidsjobb för att jobba i samma stad, dumt?
  • Anonym (*)

    Varför har du pendling som minus, är det inte bra att slippa pendla?

    Har du svårt att få nytt jobb? Har du chans att få fulltid?

  • Anonym (hola)

    Hejsan

    har nästan samma sits
    funderar starkt att söka mig till jobb i bostadsorten
    känner mig mycket sliten av pendlandet och den tid jag förlorar

    men jag är som du, mycket osäker pga den minskade inkomsten

    lönen är bättre här, jobbet är tryggare, och jag är ganska lagom kvalificerad
    ja ska man riskera allt det?

    jag har inga barn, men får det ändå  precis att gå runt och har liksom svårt att föreställa mig en budget som är tightare.

    jag tänker att du kanske ska ställa upp det med siffror, och se hur mycket du faktsikt förlorar/vinner
    försök sätt något på de mjuka värdena också, omän kanske inte siffror - tror man vinner mycket på att lösgöra tid... tex kan man söka vidare efter andra 100% jobb? :)

    stort lycka till!

  • Anonym (Fundersam)

    Blev lite knasigt där, tänkte fel. Minuset är för mitt nuvarande jobb :)

    Har nog inte svårt att få nytt jobb då jag har en bra högskoleutbildning och många års erfarenhet med det jag vill arbeta. Tyvärr är utbudet inte så bra, men jag tänker om jag nedgraderar mig för att få in en fot så kanske jag kan arbeta mig uppåt i framtiden. Men som sagt tänk om det inte blir så, då har jag gett upp ett jobb med stort ansvar och bra utvekclingsmöjligheter för ett jobb som egentligen är under min utbildning. Men som sagt det är för jag förhoppningsvis kan jobba mig upp till en ledande position någon gång och för att slippa pendla, men är det värt det...nja jag vet faktiskt inte. Just nu säger magkänslan något annat...

  • Anonym (*)
    Anonym (Fundersam) skrev 2014-07-22 14:00:26 följande:

    Blev lite knasigt där, tänkte fel. Minuset är för mitt nuvarande jobb :)

    Har nog inte svårt att få nytt jobb då jag har en bra högskoleutbildning och många års erfarenhet med det jag vill arbeta. Tyvärr är utbudet inte så bra, men jag tänker om jag nedgraderar mig för att få in en fot så kanske jag kan arbeta mig uppåt i framtiden. Men som sagt tänk om det inte blir så, då har jag gett upp ett jobb med stort ansvar och bra utvekclingsmöjligheter för ett jobb som egentligen är under min utbildning. Men som sagt det är för jag förhoppningsvis kan jobba mig upp till en ledande position någon gång och för att slippa pendla, men är det värt det...nja jag vet faktiskt inte. Just nu säger magkänslan något annat...


    Fast om några år när barnen är större, kan du ju alltid söka dig tillbaka till staden där du jobbar nu, om det är lättare att få jobb där. 

    Om inte så kan du kanske jobba 4 dagar i veckan och vara ledig en. Eller kan du jobba hemifrån ibland?
  • Anonym (Fundersam)

    Jag jobbar redan 4 dagar och är ledig en eftersom jag gått ner tid. Så skulle det nog också bli med nya tjänsten...fast skillnaden är att jag inte kan gå upp i tid sen...

Svar på tråden Byta bort heltidsjobb för att jobba i samma stad, dumt?