• Anonym (Undrande)

    ung tjej som skapar påhittat drömliv på nätet, finns det hjälp att få?

    Ska försöka ta det här så kort det går..

    Jag fick igårkväll veta av en främmande person att det finns ett "fejkkonto" på en av de alla populära sociala medierna där en tjej stjäl bilder från andra och lägger upp dessa som att det är hennes eget liv. Jag har ett konto där jag delar med mig av endel bilder på mitt liv, som jag inte har tänkt så mycket mer på då det är vänner och bekanta som gillar bilderna och "följer" mig.

    Nu hade den här tjejen tagit bilder på mitt barn, och lagt upp på sitt konto, under en period på ca 4 månader så har hon stulit 5 stycken bilder och skriver då om sitt älskade barn, hon har fått kommentarer på bilderna och då svarat även på dessa. Bla på en av bilderna att hon och barnet var påväg till förskolan när bilden togs etc.

    Andra bilder som är stulna av andra är bilder på en tjej med mörkt hår, och ett flertal bilder där man inte ser ansiktet utan bara kroppen som är träningsbilder där hon påstår att hon tävlar i fitness etc.

    Den senaste bilden var upplagd igår morse, en bild på en nyfödd liten bebis, vems vet jag inte, där hon skriver att hon nu har fått en älskad son och vikt samt längd på "hennes" bebis. Alla bilderna är stulna av svenskar, dvs inte bilder som är framgooglade, eller från någon kändis på andra sidan jordklotet.

    Jag tog reda på vem tjejen är i verkligheten, det visade sig vara en tjej som nyss har fyllt 18, någon i en helt annan stad långt bort från där jag bor, en främling. Tjejen bor hemma, och går på gymnasiet. Jag beslutade mig för att kontakta hennes mamma imorse, så jag ringde henne, och vi pratade en ganska lång stund. Det visar sig att den här tjejen har gjort såhär förut, och blivit anmäld. Hon har hållit på såhär sedan hon var 13, i fem år alltså. Hennes föräldrar trodde att hon hade slutat nu, och blev väldigt ledsen av att få veta att hon fortsätter med det här.

    Men en sak sa hon till mig och det var att hon har pratat så otroligt många gånger med sin dotter om det här, men inget verkar hjälpa och hon sa "jag vet inte vad man kan göra mer? Vad kan jag göra för att hon ska sluta?"

    Och det är här jag undrar, vad skulle hon kunna göra egentligen? Den här tjejen mår ju uppenbarligen inte bra, hon skapar en person som är "hon" själv, med påhittat namn, ålder och stad. Hittar en person som får agera avatar för hennes påhittade liv, och därefter samlar hon bilder från alla möjliga för att pussla ihop ett påhittat liv. Hon skapar till och med "internetvänner" som sedan följer henne och har kontakt med henne under långa perioder, som sitter och skriver och kommenterar på hennes bilder och som hon svarar på. Dessa följer henne alltså och skriver då på olika bilder exempelvis "fan vad schyssta träningskläder, vart tränade du idag då xxxx? (Påhittade namnet)" på en bild där hon påstår att hon har köpt nya träningskläder.

    Varför gör någon såhär? Vad finns det för hjälp att få? Tycker synd om hennes föräldrar och henne också såklart..

  • Svar på tråden ung tjej som skapar påhittat drömliv på nätet, finns det hjälp att få?
  • vampyria2

    Du tror inte att det kan vara samma tjej som Aschberg kontaktade i programmet stalkers? Eller var det han Hasse Aaro som hade det programmet? Jag får en känsla av att det kan vara samma tjej faktiskt.

  • Alpha
    Du kan göra två saker.

    Dels en anmälan till det sociala nätverket där du förklarar problemet. Har personen tagit bilder från dig, som du själv har tagit, använd det som argument, om inte annat för att få nätverket att ta bort just den eller de bilder du hänvisar till.

    Du kan även göra en polisanmälan om brott mot upphovsrätten, (om det är dina egna bilder som du själv har tagit som används), enligt lagen.nu/1960:729 - ( Mer lättläst finns här: www.mediekompass.se/arkiv/ung/vad-du-maste-veta-om-medier/upphovsraett ) Generellt så heter det att bilder på internet får användas för privat bruk men inte spridas till andra, t.ex. genom den typen av sociala medier, eller på det sätt som du beskriver i övrigt.

    Däremot så kan du inte begära att kontot stängs ner eller på annat sätt förverkas, det är upp till aktuellt företag att avgöra.

    Vad gäller den uppenbara tragiken i att skapa sig ett fejkat liv på internet så har du gjort det du kan.

    Tyvärr så kommer troligen en anmälan till polisen att inte utredas vidare utan läggas ner. Du har rätt att överklaga en nedlagd förundersökning men väldigt, väldigt, sällan, så leder det till en ordentlig utredning.
    www.vvfb.se (Väga Vägra Facebook)
  • Anonym (Undrande)
    Alpha skrev 2014-07-22 15:58:24 följande:

    Du kan göra två saker.

    Dels en anmälan till det sociala nätverket där du förklarar problemet. Har personen tagit bilder från dig, som du själv har tagit, använd det som argument, om inte annat för att få nätverket att ta bort just den eller de bilder du hänvisar till.

    Du kan även göra en polisanmälan om brott mot upphovsrätten, (om det är dina egna bilder som du själv har tagit som används), enligt lagen.nu/1960:729 - ( Mer lättläst finns här: www.mediekompass.se/arkiv/ung/vad-du-maste-veta-om-medier/upphovsraett ) Generellt så heter det att bilder på internet får användas för privat bruk men inte spridas till andra, t.ex. genom den typen av sociala medier, eller på det sätt som du beskriver i övrigt.

    Däremot så kan du inte begära att kontot stängs ner eller på annat sätt förverkas, det är upp till aktuellt företag att avgöra.

    Vad gäller den uppenbara tragiken i att skapa sig ett fejkat liv på internet så har du gjort det du kan.

    Tyvärr så kommer troligen en anmälan till polisen att inte utredas vidare utan läggas ner. Du har rätt att överklaga en nedlagd förundersökning men väldigt, väldigt, sällan, så leder det till en ordentlig utredning.


    www.vvfb.se (Väga Vägra Facebook)
    Kontot tog hon bort så fort jag konfronterade henne. Problemet är att hon som sagt har gjort det här under flera år, och tydligen så har hon använt samma påhittade namn flera gånger, så risken för att hon dyker upp om några månader igen fast med andra bilder är stor.

    Jag är medveten om att en polisanmälan skulle läggas ner, det jag undrar mest är för mammans skull vad hon kan göra för att hjälpa sin dotter? Hon lät så oerhört maktlös..
  • Anonym (Undrande)
    vampyria2 skrev 2014-07-22 15:45:51 följande:

    Du tror inte att det kan vara samma tjej som Aschberg kontaktade i programmet stalkers? Eller var det han Hasse Aaro som hade det programmet? Jag får en känsla av att det kan vara samma tjej faktiskt.


    Aschberg hade ett program som hette stalkers, jag har dock inte sett alla avsnitt! Vet du på ett ungefär vem den personen stalkade? Minns du detaljer som skulle kunna hjälpa mig att hitta avsnittet? Så jag vet vad jag ska leta efter..
  • vampyria2

    Jag försökte googla, är nog både Aaro och Aschberg i sånt fall.
    Vet att det var en tjej som var runt 18 år som tog över en tjejs liv, snodde hennes Bilder, jag har för mig att det var flera personer hon hade gjort det mot och att hon gjorde så som denna person gjorde, verkligen levde sig in i sin roll som den andre när hon var på nätet.

    Du kanske kan maila programmet de uppgifter du har och fråga om det är samma tjej, de vet ju vad personen som gjorde detta i deras program är.
    Tänker att det kan vara bra att ha med i en polisanmälan att von har gjort detta till en vana.

  • Tow2Mater

    Den här tjejen verkar ju inte ta över en annan tjejs liv, utan mer 'bara' skapa sig en annan identitet på nätet. Att hon använder andra personers bilder är ju fel, men hon verkar ju mest vara i behov av uppmärksamhet och nätet är ju både ett lätt och tryggt sätt att få det idag.

  • Anonym (E)

    Hade jag varit tjejens mamma hade jag helt enkelt tagit bort möjligheten för henne att fortsätta, dvs inget internet. Varken på dator eller mobilen. Därefter hade jag kontaktat kurator/psykolog så att tjejen får bearbeta varför hon har det här behovet av att skapa fejkade identiteter. Först när hon kan hantera det får hon tillgång till internet igen.

  • Anonym (Undrande)
    Anonym (E) skrev 2014-07-22 17:18:42 följande:

    Hade jag varit tjejens mamma hade jag helt enkelt tagit bort möjligheten för henne att fortsätta, dvs inget internet. Varken på dator eller mobilen. Därefter hade jag kontaktat kurator/psykolog så att tjejen får bearbeta varför hon har det här behovet av att skapa fejkade identiteter. Först när hon kan hantera det får hon tillgång till internet igen.


    Denna tanken slog mig också, men tjejen är trots allt myndig.. Men jag antar att man kan göra det så länge hon bor hemma? Får se om jag kontaktar mamman igen, antar att hon har fullt upp idag.
  • Cuddles

    Problemet är att hon har fyllt 18 och då ses hon som vuxen och föräldrarna har väldigt svårt att agera. Och jag vet att det är tokgalet, helkorkat. Hon är den enda som kan söka vård och föräldrarna har ingen rätt att få information som gäller henne.

    Vad dom kan göra är att begränsa hennes möjligheter att använda internet i hemmet men det är endast en kortsiktigt lösning. Hon måste själv ta initiativ till vård för detta för jag tror att det behövs eftersom det pågått under en sådan lång tid.

Svar på tråden ung tjej som skapar påhittat drömliv på nätet, finns det hjälp att få?