• mandalii

    Ok med långklänning på "Kavaj-bröllop" ?

    Jag ska på bröllop i helgen och på inbjudan står det klädsel "Kavaj". Egentligen ska man ju då ha en kortare klänning, men är det okej att ha en långklänning om den är lite "enklare", se min bild på klänningen.

  • Svar på tråden Ok med långklänning på "Kavaj-bröllop" ?
  • BCH52

    Jadå, den där enkla somriga klänningen fungerar även till klädkoden kavaj anser jag.

    Nu är den både urringad och baraxlad så om vigseln är i en kyrka så ta med en schal eller liknande som du kan ta på om du märker att de flesta har täckta axlar.
    En sådan kan också vara bra att ha frampå kvällen om det blir kyligt.

  • MallaL

    Nej, inte lämpligt. Klädkoderna är till för att gästerna ska vara klädda på samma "nivå", så att det blir en gemenskap, typ. Du kommer att sticka ut i denna, men det är kanske det du vill? Dessutom som tidigare sagts har man inte bara axlar om vigseln är i kyrkan.

  • LillaIF

    Fast, är bröllopet ett eftermiddagsbröllop, alltså efter klockan 15 kan långklänning vara ok. Tycker klänningen passar ändå, den verkar vara i ett "enklare" tyg och om man betänker det gällande modet nu då enklare långklänningar är ganska inne och bärs alltifrån på fest till på stranden så borde det vara ok.

  • PillanJ

    Jag tycker det ser ut att vara en enklare långklänning. Om det är ett eftermiddagsbröllop med efterföljande fest tycker jag att den passar. Vi gifte oss förra sommaren och hade kod kavaj. En av mina bästa kompisar hade en lång sommarklänning. Min kusin gifte sig för några veckor sedan med kod kavaj och där var det flera som hade långklänning. Känner du inte någon som ska dit som du kan överlägga med? Beror ju lite på vilken stil de andra gästerna har... Lycka till!

  • mandalii

    Tack för era svar, det verkar som att de flesta tycker att det är okej trots allt. Men är ändå lite orolig eftersom flera av er tycker att det är helt fel. Jag vill vara fin och tycker om klänningen, men självklart vill jag inte "Sticka ut" eller vara ohövlig på ngt vis.

    Det är ett bröllop som startar kl 13 med efterföljande fest.

    Tycker ni att den här klänningen passar bättre, eller är den tråkig?

  • marory

    tycker absolut du kan ha den långa klänningen den ser mycket roligare och sommrig ut än den senaste, ärligt talat så tror jag inte att brudparet bryr sig om vad du har på dig inget illa menat ;) är det verkligen många som håller så hårt på klädkoden numera? Tror inte det i alla fall inte de senast bröllopen jag varit på...

  • Cuddles

    Nu ser man inte klänningen so bra, när det gäller tyg. Men stilen och längden tycker jag passar till kavaj.


    Förlora....det kan någon annan hålla på med
Svar på tråden Ok med långklänning på "Kavaj-bröllop" ?